Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscript naar andere uitgevers of nog langer geduld hebben...

Hallo, Hierbij een vraag m.b.t. een ingestuurd manuscript. Eerder dit jaar (april) heb ik mijn manuscript ingestuurd naar een bekende uitgever. Na 3 maanden had ik nog niets gehoord en heb een voorzichtig mailtje gestuurd of mijn manuscript al gelezen was. Hierop kreeg ik een uitgebreide mail van de eigenaar met positieve en negatieve punten van mijn verhaal. De mail werd afgesloten met de mededeling dat hij het echt een goed boek vond en nog door een collega wilde laten lezen alvorens een definitief besluit te nemen. Tevens kreeg ik de vraag wat meer info over mezelf in te sturen (heb ik uiteraard gedaan). Twee maanden later begon het weer te kriebelen bij mij, ik had inmiddels geen nagels meer over, dus weer de stoute schoenen aangetrokken en een mail gestuurd. Hierop kreeg ik de reactie dat de tweede lezer het erg druk had, wel was begonnen met lezen, maar er nu andere dingen tussendoor kwamen. Zodra ze tijd had zou ze verder gaan aan mijn manuscript. Wel met de mededeling dat het begin haar aansprak en nieuwsgierig maakte... Inmiddels zijn we alweer een week of 6 verder en heb ik nog niets gehoord (geduld is niet mijn sterkste kant ;-) Ik snap echt wel dat uitgevers het druk hebben, maar als ze echt interesse in mijn boek zouden hebben, zouden ze er dan niet iets meer vaart achter zetten? Inmiddels wacht ik in totaal nu al ruim een half jaar. Mijn vraag: wat zouden jullie doen? -Geduldig af blijven wachten en zoja, wat is dan een redelijke termijn alvorens weer eens te vragen hoe het ermee staat? -manuscript ook naar andere uitgevers sturen? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel herkenbaar. Ik had precies dezelfde ervaring. De eerste positieve reactie, liep uit op het blij maken met een dode mus. Na vijf maanden zwijgen, vanuit de uitgever, kreeg ik een onhandig telefoontje, dat ze het toch niet commercieel aandurfde. Nu heb ik dezelfde situatie voor de tweede keer. Een andere uitgever is zeer positief, maar wil nog meer versies lezen. Hij heeft me wel steeds terug gemaild met excuses voor het lange wachten. Over twee weken krijg ik de uitslag, hoop ik. Ik verwacht een maand of meer, maar hij blijft tenminste begrip hebben naar mijn kant toe en dat waardeer ik zeer. Ik zal als ik jou was meerdere uitgevers blijven benaderen, want de tijd gaat door en het is zo zonde om daar niets mee te doen. Blijf vooral aan je ms verbeteren, laat het nog steeds aan mensen lezen, blijf leren, vul de wachttijd. En...helaas, je kan dus ook nu nog afgewezen worden, bereid je daar maar op voor. Een ding heb je al, waardering, dus geef niet op!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou mijn kansen spreiden. Je hebt nog niks concreets afgesproken met die uitgever. Zoals de la in de kast al zegt, je hebt al waardering. Ik denk dat als het bij een uitgever goed loopt, dit ook het geval kan zijn bij een andere uitgever. Tenminste, als jij het ook goed vindt als het bij een andere uitgever wordt uitgegeven. Dat is een persoonlijke keuze.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hangt helemaal van de situatie af en ook van de soort uitgever. Als je boek echt bij een bekende uitgeverij (en dan hebben we het niet over Boekscout of Free Musketeers) ligt en die er serieus mee bezig is, zou ik het niet te snel bij een andere uitgever proberen. Er is tijd en dus geld in je manuscript geïnvesteerd. Dat doet een grotere uitgeverij alleen als ze er echt iets in zien. Ze zullen het bepaald niet waarderen als je tussendoor naar andere uitgevers stapt. Als het nog langer duurt, kun je natuurlijk wel eerlijk aangeven dat als je na een bepaalde termijn (een maand of zo) nog altijd niets weet, je het ook bij andere uitgevers gaat proberen. Als je het zo speelt, zullen ze daar begrip voor hebben. Toch gewoon geduldig blijven is mijn advies. Toevallig zit ik in een vergelijkbare situatie, met het verschil dat een bekende uitgeverij mij zelf benaderde. Dan geldt wat ik hierboven zei nog sterker. Als een uitgeverij blijkbaar vertrouwen in je heeft, moet je dat vooral niet beschamen door buiten hun medeweten je manuscript ook bij andere uitgevers aan te bieden. Ik heb gewoon heel eerlijk gemeld naar welke andere uitgeverij ik mijn manuscript al een hele tijd geleden (juli) heb opgestuurd. Tegelijk heb ik toegezegd niet met die andere uitgever in zee te gaan (mocht ik daar tussentijds een positief bericht van krijgen) voordat zij beslist hebben of zij het uitgeven. Aan zo'n belofte acht ik mij dan ook gebonden. Natuurlijk zou het ook dom zijn om die andere uitgever gelijk bericht te sturen dat ik mijn manuscript terugtrek. Dat hoeft niet. Een andere uitgeverij gaat toch pas tijd in je investeren nadat ze contact hebben opgenomen. Als je dan uitlegt hoe het zit, zullen ze dat begrijpen. Het gaat erom dat je als auteur betrouwbaar bent en blijft. Dat verwacht je van een uitgever immers ook.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-Geduldig af blijven wachten en zoja, wat is dan een redelijke termijn alvorens weer eens te vragen hoe het ermee staat?
Geduldig wachten. Twee maanden.
-manuscript ook naar andere uitgevers sturen?
Neen. Je bent al een heel eind. Geduld zal je redden.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat erom dat je als auteur betrouwbaar bent en blijft. Dat verwacht je van een uitgever immers ook.
En zo is dat.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is natuurlijk ook al erg positief dat de redacteur je verhaal gelezen heeft en dat ook bewijst door er een mening over te vormen. Dat betekent dat je manuscript al beter presteert dan pak 'm beet tachtig procent van de ingekomen manuscripten. Ik zou wel even geduld hebben, hoewel je deze uitgever voor nu natuurlijk niets verschuldigd bent.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hay heeft gelijk. Ik heb mijzelf ook voorgenomen, netjes te wachten op deze uitgever, die het eerste reageerde. Hij heeft voorrang op de anderen. De anderen worden bewaard. Als een andere uitgever ook positief reageert, dan zal ik dat netjes vermelden. Maar inderdaad, heb geduld. Ik weet, dat is moeilijk.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geduld loont, La in de kast. Bij mij werkte het in elk geval. Vanmorgen kreeg ik het groene licht van uitgeverij Mozaïek. Dat was veel sneller dan ik verwachtte, want in hun eerste bericht lieten ze weten tot eind november de tijd te nemen om het verhaal te bekijken. Dat ze nu binnen een week de knoop al doorhakken, vind ik een geweldige opsteker. In principe gaan zij Schaduwlanden nu uitgeven. :) Binnenkort open ik een boekpresentatie waarin ik (zonder spoilers) wat meer over het boek vertel.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd Hay. wat fijn voor je. Ik hoop dat Rayngel uiteindelijk hetzelfde resultaat krijgt. Nu ik de andere berichten heb gelezen heb ik mijn mening bijgedraaid. Ik denk ook dat het beter is om te wachten. Met het schrijven merk ik dat wachten soms een beter resultaat oplevert dan gewoon klakkeloos door werken. Ik weet niet uit ervaring of dit ook geldt voor uitgevers, maar uit Hay's voorbeeld blijkt dat het toch mogelijk is. Raygnel, heb je al een beslissing genomen wat je gaat doen?

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Hay, gefeliciteerd met je groene licht! En wat betreft je eerdere opmerking m.b.t. het soort uitgever, ik heb het niet over Boekscout of Free Musketeers, maar een serieuze uitgever van thrillers ;-) De meningen lopen verder uiteen en dat is ook hoe het bij mij zelf werkt. Het ene moment voelt het alsof de uitgever een soort van vertrouwen in mij heeft uitgesproken en ik daardoor de verplichting heb op ze te wachten en anderzijds denk ik: ik heb hier zoveel tijd in gestopt en nu ligt alles al een half jaar stil (voor mijn gevoel dan), het is mijn goed recht het ook bij anderen te proberen... Ik wil graag verder en vind het lastig om nu de draad op te pakken terwijl dit nog loopt. Ik kan nu op basis van de feedback die ik heb gekregen wel van alles gaan aanpassen in mijn verhaal, maar als het niets wordt heb ik dat uiteindelijk niet voor mezelf gedaan. De kritiekpunten waar ik me in kon vinden heb ik al opgepakt. Dus heb ik mezelf nu voorgenomen voor de middenweg te gaan om het in elk geval nog tot eind december te geven, wellicht begin december nog eens contacten en dan per januari mijn manuscript ook naar andere uitgeverijen te sturen. We wachten af...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoelde ook niet dat je eindeloos op een uitgever moet zitten wachten, Rayngel. Als je besluit dat het te lang duurt en je toch andere uitgevers benadert, zou ik dat wel melden en ze nog een week of zo de tijd geven om te reageren. Ik verwachtte eerlijk gezegd ook niet dat je een POD-uitgever bedoelde. Overigens hoeft daar afhankelijk van je situatie en van wat je schrijft niets mis mee te zijn. Ik zou die weg zeker overwegen als ik bijvoorbeeld een geschiedenis van mijn eigen dorp zou schrijven waar mensen van te voren op in kunnen tekenen. Dat heb ik al een paar keer zo gezien.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hay, gefeliciteerd! En rayngel, succes! Inderdaad, dat gevoel stil te staan heb ik ook, daarom blijf ik verbeteren, de schrijffouten er uit halen, niet goed lopende zinnen enz. Alleen aan het plot kom ik niet meer. En.. zelfs aan een andere roman begonnen. Over uiterlijk twee weken, belooft de uitgever mij te benaderen! Blijf ik nog even dromen over een bezoekje bij hem in de wereldbibliotheek.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Akaatje - Rayngel - de la in de kast Dank voor de felicitaties! Mooi om te zien hoeveel mensen met zo'n succes meeleven. Op FB kreeg ik binnen een dag al bijna honderd reacties...

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de manier waarop uitgeverijen omgaan met nieuwe auteurs echt verschrikkelijk. Minstens twee maanden wachten, zonder ook maar het minste nieuws, dat is een nachtmerrie! Zou er nu echt geen beter systeem bestaan? *bijna 3 maanden aan het wachten...*

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat is zeer onprettig, dat wachten voor de schrijver, maar...het openen van zoveel slechte manuscripten, de speld in de hooiberg vinden, vraagt ook om geduld, uithoudingsvermogen, motivatie van de uitgevers.Ze hebben het echt druk. Het is niet alleen manuscripten lezen. Al die bureaucratische verplichtingen enz van nu, slurpen aandacht, tijd. Uitgevers raken verstrikt in commercie, sommige vinden dat prima, maar er zijn er ook bij, die dat uitermate jammer vinden, anders over de kop gaan. Ik kan je reactie op het zwijgen van uitgevers voorstellen, het frustreert enorm als je een paar maanden niets hoort, twee maanden is snel, dan heb je geluk. Wederzijdse frustraties dus voor de gemotiveerde schrijver en uitgever. En...helaas, als je het juweeltje bent in de hooiberg krijg je echt wel bericht van ze. Blijf schrijven om het wachten te verzachten! Er zijn te veel manuscripten in NL. Te veel voor veel uitgevers.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar sluit ik me bij aan. Een beetje begrip voor hoe uitgeverijen met manuscripten omgaan is op zijn plaats. Ik vind wel dat er grote verschillen.zijn in hoe uitgeverijen met auteurs omgaan. Voordat Mozaïek mij benaderde en na een goede week mijn manuscript accepteerde, stuurde ik het naar twee andere bekende uitgeverijen waarvan ik weet dat ze met enige regelmaat historische boeken uitgeven. Van Ambo Anthos kreeg ik netjes een ontvangstbevestiging. Toen ik na drie maanden via de mail informeerde hoe het er mee stond, kreeg ik daags daarop een uitgebreid en vriendelijk antwoord met excuses voor de iets langere wachttijd dan gewoonlijk. Ook op mijn bericht dat ik al een uitgever voor mijn boek gevonden heb, reageerden ze meteen. Ze wensten me veel succes met de uitgave. Zo hoort het natuurlijk, maar het gaat helaas lang niet altijd zo. De andere uitgeverij (ik noem de naam niet, maar het was wel degelijk een van de grotere) stuurt geen ontvangstbevestiging en reageert helemaal niet op informatieve mails, zelfs niet na vijf maanden. Ook op mijn bericht dat ik mijn manuscript terugtrok, reageerden ze niet. Zo'n houding stoort mij. Die getuigt van (te) weinig respect voor auteurs. Er moet nog heel veel water naar zee stromen wil ik bij die laatste uitgeverij ooit nog een manuscript aanbieden.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ok als een uitgeverij niet of pas na veel tijd reageert, zolang ze niet verwachten dat je je manuscript exclusief naar hen stuurt. In de Engelstalige wereld wordt al lang niet meer verwacht dat je je manuscripten maar aan 1 uitgever tegelijk aanbiedt; dat lijkt me niet meer van deze tijd.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik probeer geduldig te blijven stoort het mij toch ook wel steeds meer. Ik wacht op een aantal dagen na nu al 7 maanden en het tussentijdse contact dat er twee keer is geweest is beide keren op mijn initiatief geweest. En ook al zijn daar positieve bevindingen uit gekomen, na 7 maanden wachten heb ik niet echt het gevoel dat zij om mij zitten te springen... Ik ga de komende zes weken gebruiken om mijn manuscript nog weer te verbeteren met de feedback die ik van hen heb gehad en per 1 januari gaat het zeker de deur uit naar een drietal anderen. Nieuw jaar, nieuwe kansen ;-)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alvast fijne dagen en een voorspoedig nieuwjaar gewenst, dan maar :) Ik heb alles even doorgelezen, en dat lijkt me toch inderdaad het beste om te doen, nog even te wachten en misschien nog de uitgeverij op de hoogte te brengen van je gevoelens over de zaak. Hay, van harte gefeliciteerd, vergeet niet te genieten!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikipeik Komt helemaal goed. De redactrice van Mozaïek kwam trouwens met exact hetzelfde advies. ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonet kreeg ik uiteindelijk een heel correcte excuusmail van de uitgeverij die ik al bijna op mijn 'zwarte lijst' had gezet. Natuurlijk doe ik dat laatste nu niet. Gelukkig maar, want het is een mooie en welbekende uitgeverij. Het blijkt toch allemaal maar gewoon mensenwerk te zijn...

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat is maar goed ook, als de manuscripten zouden moeten worden beoordeeld door robots zou er helemaal geen gevoel meer aan te pas komen, haha!

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geduld is niet mijn beste eigenschap (is eigenlijk helemaal geen eigenschap van me ;-) dus toch maar de knoop doorgehakt. Ik heb de uitgever waar ik op wacht laten weten hoe ik erin sta (dus dat ik het gevoel heb dat ze niet echt op mij zitten te wachten gezien het zo lang duurt). De reactie die hierop kwam was dat de tweede lezer die ze in gedachten had nog steeds geen tijd had en er een externe lezer ingeschakeld wordt die er over drie weken aan kan beginnen... Excuses voor het ongemak... Heel fijn dat ik een reactie krijg, dat zeker, maar alleen met uitzicht op nog meer wachten en geen enkel aanknopingspunt welke kant het opgaat... Hierop toch maar besloten mijn kansen te vergroten en ook andere uitgevers te benaderen, dus dat heb ik gedaan. Vanochtend mijn manuscript naar 4 anderen gestuurd en dat voelt goed. Alsof er eindelijk weer wat beweging in de zaak zit (ook al weet ik dat ik ook nu weer lang zal moeten wachten). Ik denk dat ik nu dit voor mijn gevoel in gang gezet is, ook weer de motivatie kan vinden om aan iets nieuws te beginnen. Wordt vervolgd...

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yes! Yes! Yes! Ik ben uitgenodigd om bij de uitgever waar ik al die tijd op wachtte op gesprek te komen! Uiteraard betekent dit niet meteen dat ze mijn boek gaan uitgeven, maar ik neem aan dat ze me niet voor niets laten komen. Zo leuk! Het vervelende is alleen dat het nog een week of drie duurt, ik had geloof ik al gezegd dat geduld niet mijn sterkste kant is hè? :rolleyes: Dus dat wordt nog een paar weekjes zenuwen. Gelukkig staan de feestdagen voor de deur met volop afleiding in het verschiet. Fijne dagen allemaal!! Rayngel

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het vervolg kun je het beste terwijl je wacht je storten op het schrijven van korte verhalen of zoiets, zodat je je aandacht op iets anders richt. Wachten kan vreselijk zijn, vooral als je je blijft focussen op een ding. Het schrijven van korte verhalen en lezen van boeken in jouw genre leidt af en zet je mogelijk aan tot iets nieuws schrijven en wat meer afstand van jouw manuscript. Bezoek schrijdagen, chat over schrijven met schrijfvrienden, begin een schrijfgroep. Alles mag om het wachten om de tuin te leiden.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sweet Lucy: Leuk dat je het vraagt! Gesprek is al lang achter de rug inmiddels, was half januari. In dit gesprek kreeg ik te horen dat de uitgever mijn boek wil uitgeven, zo gaaf!! En nu een paar maandjes verder ben ik druk met de tweede ronde wijzigingen n.a.v. bevindingen van een aantal door de uitgever geselecteerde proeflezers (waren erg positief), ga ik binnenkort op de foto voor op de achterkant van het boek, gaan we met de omslag aan de gang, gesprek over promotie enz... Heel gaaf allemaal, soms kan ik nog steeds niet geloven dat er dit jaar dan echt een boek van mij gaat uitkomen!!! Dus ook al is wachten niet mijn sterkste kant, in mijn geval is het beloond...