Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaringen met storytelling spellen

Bij storytellingspellen werken twee of meer mensen samen om spontaan een verhaal te vertellen in allerlei soorten en maten, van Shakespeareaanse tragedies, overvallen die fout gaan tot fantasy avonturen.

Een exacte definitie van storytellingspellen is er niet. Sommige spellen lijken veel op een computerspel, waar je bijvoorbeeld ook schatten moet verzamelen en levels omhoog gaat, bij anderen ligt de nadruk op het vertellen van een verhaal en dan zijn regels minder belangrijk. Welk storytellingspel je ook speelt, het gemeenschappelijk doel is een leuk, interessant, grappig of eng verhaal maken.

Voorbeelden zijn Dungeons and Dragons, Nanofictionary, Live Action Roleplay, Fiasco en literaire rollenspellen op fora.

Ken jij nog een leuk storytellingspel of speel je al storytellingspel en wil je een leuke ervaring delen?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Storytellingspellen zijn leuk. Al moet je goed afspreken hoe serieus je het wilt maken. Het is voor de een wat makkelijk om zich in een rol in te leven dan de ander en niet iedereen vindt het leuk om een bezielde performance weggelachen te zien worden. Qua andere storytelling games ken ik ook nog de Weerwolven van Wakkerdam. In dit groepsspel (8 - 20 spelers) krijgt iedere speler een kaartje, dat aan niemand anders getoond mag worden. Op dit kaartje staat een rol (burger, weerwolf en nog wat extra kaarten met speciale krachten). Elke ronde gaat iedereen slapen (ogen dicht), maar mogen de weerwolven iemand opeten, zij weten van elkaar wel wie ze zijn. Als het weer ochtend wordt zal iedereen moeten overleggen om een schuldige weerwolf aan te wijzen en die te doden. Hierin kunnen dus de weerwolven weer samenwerken om een burger aan te laten wijzen, in plaats van een weerwolf. De extra kaarten zijn o.a. de jager, die wanneer hij sterft een weerwolf mag meenemen en Cupido, die twee geliefden kan aanwijzen die als een ware Romeo en Juliet samen zullen sterven, ook al zijn het misschien een weerwolf en burger. Het spel eindigt wanneer alle burgers of weerwolven dood zijn. Het geheel wordt aan elkaar gepraat door een spelleider. Deze deelt de kaartjes uit en zorgt voor het spelverloop. Je kan zo veel of weinig rollenspel er aan toevoegen, net wat de smaak van de spelers is.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaringen met pure storytelling games zijn beperkt. Ik heb D&D wel eens uitgeprobeerd en ook aan een Vampire larp deelgenomen. Het relatief onbegrensde van het verhaal is heel aantrekkelijk, maar aan de andere kant stootte het me ook af. Dan liever online roleplaying games, zoals een Everquest II. Als speler krijg je de volledige vrijheid wat je doet en wanneer je het doet. Het nadeel ervan is dat de verhaallijnen volledig vastliggen, maar dat heeft ook wel eens iets. Op online fora kan je inderdaad ook veel terugvinden. Er zijn sites waar je online een Battlestar Galactica kan spelen bijvoorbeeld. Zelf heb ik een online Cluedo gespeeld, heel aangenaam. De deelnemers werden verwacht om hun personages tot leven te laten komen, iets meer te bieden dan alleen zeggen wie ze denken dat de moordenaar is.