Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfmaatje en proeflezer gezocht

Na jaren van schrijven van korte verhalen en gedichten, heb ik nu drie lange verhalen geschreven. Ik zit in de herschrijf fase van mijn trilogie voor young adults en ben opzoek naar ervaren kritische proeflezers die opbouwende reacties geven. Wie schrijft er in soortgelijke verhalen, zodat we van elkaar kunnen leren? Wie kan mij door voorbeelden inzichtelijk maken hoe ik de lezer nog meer bij de hp kan betrekken? Welke scene's moeten verder uitgeschreven worden of juist ingekort. Het gaat om een verhaal over Crystal die DJ wil worden (zie proeflezen BPM), Gwen die haar eerste relatie krijgt en niet weet dat ze zwanger is en Nina die verlief wordt maar mannen niet vertrouwd.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan beslist geen proeflezer zijn voor je verhaal, maar ik denk nog wel eens aan Crystal. Sam, succes met je trilogie. Ik hoop het nog eens in de winkel te zien liggen, dan koop ik het beslist. vrg

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ongemerkt zwanger worden? :D Sorry. Waarschijnlijk bedoel je dat ze tot haar schrik merkte dat ze zwanger was.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even kritisch zijn op de "vroege" zaterdagmorgen. Sam, ik neem het even voor je op. Ongemerkt zwanger worden, kan wel! In films heb ik wel eens gezien, dat een meisje eerst met een speciale drug verdoofd werd. De heren konden daarna doen met wat hen prettig leek. Het meisje kon zich daar de volgende dag niets meer van herinneren, dus .... Je zult je verhaal dan wel aan moeten passen Sam. vrg

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk Riny en je was me voor. Een lolletje moet kunnen, maar niemand vindt het fijn als het daar bij blijft en er niet inhoudelijk op je beginpost gereageerd wordt. Sams vragen zijn alleen te beantwoorden als je het hele verhaal leest, dus als je proeflezer bent. En het is lastig om serieuze proeflezers te vinden voor lijvige manuscripten. Ik zit al in het proefleespanel van een uitgeverij. Dat is leuk, maar ook tijdrovend werk, dus (tenzij ik iemand persoonlijk ken) laat ik het daarbuiten bij het af en toe proeflezen van een kort verhaal. Maar wie weet zijn er sollers die zo'n klus er nog wel bij willen en kunnen hebben. Succes!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Sam, normaal zijn we niet zo en zo af en toe kunnen we het even niet laten. On topic :ontopic: Je zoekt proeflezers. Dat doen er veel hier. Proeflezen is veel werk. Dus een oproep als deze heeft niet altijd het gewenste resultaat. Als ik eenzijdig voor iedereen zou proeflezen, heb ik zelf geen tijd meer om te schrijven. Wat ik, en velen met mij, heb gedaan is hier eens een stukje plaatsen en kijken wat de reacties zijn. Vervolgens ga je bij anderen kijken en vertel je wat je van hun stukjes vindt. Zoe ontmoet je gelijkgestemden, mensen bij wie je over-en-weer kunt proeflezen: dus jij voor hen en andersom. Van het proeflezen bij anderen leer je net zoveel als dat anderen jouw stukje onder de loep nemen. Als iemand anders Ik wordT schrijf, zie ik het meteen maar bij jezelf glipt er nog wel eens een t-tje tussendoor. Maar ook stijldingen vallen bij een ander meer op. Het is dus zeker geen verloren tijd. Vertel bijvoorbeeld over hoeveel woorden het gaat. 10.000 woorden doe ik bijvoorbeeld alleen bij mensen die ik heel aardig vind, want daar ben ik minimaal een ochtend mee kwijt. Ik hoop dat je wat aan deze reactie hebt en ik wens je veel succes

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, er kwamen idd wel aparte reacties en niet het soort waar ik op uit was, Hay. En Nienkea, ik snap je reactie, ook al kom er niet echt verder mee op dit moment. Ik snap dat het veel werk is en ik vraag ook niet of iemand morgen klaar wil zijn met het nakijken van mijn hele trilogie. Maar ik zoek iemand die de scene's waar ik nu mee bezig ben met me wil doorlezen, zodat het nog beter wordt. Ik snap dat het veel tijd kost en dat je die ook voor je eigen werk kunt gebruiken. Toch hoop ik dat er iemand is die dit leest en zich wel aangesproken voelt.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je stukje op proeflezen gelezen en het is erg ver van mijn bed dus aan mij als proeflezer heb je niets. Het is een gesloten stukje, vond ik: geen emoties alleen een stukje muziek waarover gesproken wordt. Misschien als je iets levendigs plaatst, dan krijg je in samenhang met dit forumonderwerp al meer reacties. Qua zinsopbouw, stijl en spanningsopbouw is er echt het een en ander aan te verbeteren. Drie hele werken nakijken is dan niet even een paar komma's op de juiste plek zetten. Verder denk ik dat je misschien kleiner kunt beginnen: kortere stukken laten proeflezen zodat je kunt leren over zinnen in elkaar over laten lopen: nu gaat het nog erg houterig. Maar het is ook nog erg in tell geschreven. De klus is niet alleen het aantal woorden: het is geen nakijken van een rekenwerkje. Door een compleet werk aan te bieden, ga je aan de mogelijkheid voorbij dat het wellicht vanuit de basis beter kan. Je bent al 9 jaar lid, waarom ben je niet tussendoor met stukjes gekomen om daar van te leren?

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben je dan ook een inhoudelijke reactie verschuldigd, na mijn eerdere loze kreet ;). Ik schrijf zelf ook oa young adult en heb je stukje gelezen op proeflezen (volgens mij geen reactie gegeven). Eerlijk is eerlijk, het lokte mij niet aan om verder te lezen. Vaak lees ik mee met mijn eigen proeflezers, zodat we elkaars werk lezen en commentaar geven als 'tegenprestatie'. Misschien is het een idee om zoiets voor te stellen aan een medeschrijver? Dan wordt het een wisselwerking en stimuleer je elkaar om door te gaan. Succes!

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jouw stukje is tekort om daar een oordeel over te kunnen vellen, Sam. Ik blijf erbij dat ongemerkt zwanger worden een kunst is. Ondanks mijn smiley heb ik het wel serieus bedoeld, hoewel een geintje tussendoor moet kunnen, anders wordt het wel een heel dooie bedoening op sol. Je proefleesstukje heb ik niet gevonden. Misschien nog even naar boven halen? Misschien is het een idee om de naam van de plaatser bij proeflezen te plaatsen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Sam Ik denk dat niet zozeer het lezen een klus is, maar wel het bespreken van je teksten. Als ik je teksten op proeflezen lees, dan zou ik zeggen dat er een begin is: een begin in stijl, een begin in inhoud,... Ik vermoed dan ook dat jouw trilogie dezelfde leeswaarde heeft en dat die zich dus ook in de beginnersfase bevindt en niet in de publiceerbare fase. Het lijkt me dan ook veel beter om kleine stukjes op proeflezen te zetten, zodat er bv. kan gereageerd worden op stijl, zinsconstructies, inhoudelijke mankementen, kracht of juist gebrek aan spanning,... Zo kan je ontdekken wat lezers de min- én de pluspunten vinden in je verhaal/schrijfstijl. Plaats je bv. 3 stukjes en zie je dezelfde commentaren terugkeren, dan weet je dat je best je hele trilogie eerst zelf eens opnieuw onder de loep zou moeten nemen en verbeteringen aanbrengen. Ik denk dat dit de fase is waarin jij je bevindt. Het verhaal zal dus nog veranderd worden, het zal gekneed worden en bijgeschaafd, door jou; dus als iemand er nu uren en uren insteekt om het na te lezen en commentaar te geven, dan is dat een beetje weggegooide tijd. Het is ook zeer interessant andere proefleesstukjes te bekijken. Ik heb al gemerkt dat ik sommige dingen in andermans teksten irritant vind en soms denk ik "Ojee, dit doe ik zelf ook regelmatig!" Dan pas zie je het en weet je dat je dat zelf best in het vervolg ook vermijdt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ik had de tekst al heel snel na jullie geneuzel over ongemerkt zwanger worden verandert! Nu heb ik de hele oproep verandert, ik merk wel dat ik nog niet de juiste persoon gevonden heb en vind het jammer dat er zoveel negatieve reacties komen. Ik heb deze verhalen namelijk al aan een aantal proeflezers laten lezen, maar zoek nu vooral schrijftechnische ondersteuning. Ik hoop dat ik die op dit forum kan vinden.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Sam, Ik denk niet dat het commentaar negatief is maar kritisch en dat is waar je om vroeg. Je bent al 9 jaar lid van dit forum en weet hoe het werkt: stukjes worden doorgaans serieus onder de loep genomen. Zwakheden worden blootgelegd en sterke punten komen boven drijven. Ik heb wat voor mn kiezen gehad als ik iets op proeflezen zette. Tjonge. Soms werd mn aanvankelijke vraag niet beantwoord maar kreeg ik zoveel informatie dat ik mn hele schrijven (dus niet alleen het stuk op zich) omgooide. Dat kwam niet doordat mijn stukjes de hemel in werden geprezen maar omdat de zwakheden naar boven kwamen. Die commentaren komen soms rauw op je dak. Ik heb van al die adviezen uiteindelijk zoveel geleerd en weet dat ik nog van alles kan leren. Enfin. Je had gehoopt dat nav je oproep iemand voor je de trilogie zou redigeren. Dat is een utopie. Er zijn hier maar een paar schrijvers op het forum die in de gelukkige omstandigheid zijn die dat voor niets (of voor een wederdienst van proeflezen) gratis krijgen. Je aanvankelijke vraag wordt hierdoor dus niet beantwoord zoals jij dat had gehoopt. Toch heb je veel advies gekregen in de vorm van een vraag: is je stuk al wel klaar voor eindredactie. Draai het eens om: als ik je zou vragen om 100.000 woorden van mij te lezen: zou jij dan staan te springen? Ik denk dat je tering naar de nering moet zetten: kijk wat er wel voorhanden is aan hulp en pak die met beide handen aan. Negatief is het echt niet bedoeld Groet Nienke

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fragment hier op proeflezen plaatsen werkt, mits de plaatser zelf werk verzet. Pak de tips en commentaren, zie wat er schort aan het fragment en leer daarvan. Je kunt die verworven kennis toepassen op de rest van je manuscript. Dat is waarom proeflezen zelfwerkzaamheid is. Het is dus niet voor niets dat het geplaatste fragment kort moet zijn. Wat jij vraagt, is een schrijfcoach, redacteur en tekstbureau ineen. Dat kan, maar niet gratis. Prijzig zelfs, voor zo'n hoog woordental. Ik zou dat zelf alleen gratis doen voor iemand die ik ken en zelfs dan alleen als de schrijfstijl me bevalt, ik kan zien dat de schrijver zelf al flink redactie heeft gedaan en, als het verhaal écht potentie heeft. Voor een nader overeen te komen bedrag zou ik er over denken, maar liever zou ik je aanraden om zelf je eigen schrijfcoach te worden. Begin met de tips te verwerken die je kreeg, geef zo goed mogelijk feedback op fragmenten van anderen - dan maak je online schrijfvrienden, leer je elkaars werk kennen en kun je voor elkaar gaan proeflezen. Succes!

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
100.000 woorden vind ik ook te veel. Zelfs mijn eigen manuscript herlezen kost al heel veel tijd. Daarom zou ik ook zoals hier gesuggereerd wordt een paar keer iets op proeflezen plaatsen. Met die opmerkingen kun je dan zelf eerst nogmaals door het hele manuscript gaan.