Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

3 tot 5 proeflezers gezocht die zelf veel schrijven

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van mijn derde boek. Daarmee heb ik veel hooi op mijn vork genomen, ik kom moeilijk vooruit en ben niet snel tevreden over een stuk dat ik heb geschreven. De eerste twee boeken die ik schreef vind ik niet goed genoeg en de bedoeling is deze derde wél geschikt te maken voor een serieuze uitgeverij. Om mezelf een beetje vooruit te helpen, heb ik een tijdje geleden een besloten groep gemaakt op Facebook voor proeflezers voor mijn verhaal. Daarvoor heb ik toen wat mensen uitgenodigd die zelf veel lezen en die ik niet persoonlijk ken. In het begin kwamen er veel reacties waar ik echt een hoop aan heb gehad. Nu echter valt het me tegen. Het laatste fragment plaatste ik op 17 november en daar heb ik nog steeds geen enkele reactie op. Wat zoek ik? - Drie tot vijf personen die graag willen proeflezen (d.w.z., gemotiveerd om ook werkelijk een fragment te lezen en erop te reageren). - Mensen die zelf veel schrijven en zichzelf dus "ervaren schrijvers" willen noemen. - Hoeven NIET uit de doelgroep te zijn, mag van alle leeftijden, alle interesses, etc. Het gaat mij bij jullie puur om de schrijfstijl. Andere proeflezers zijn er om de inhoud en de verhaallijn te beoordelen, al ben je natuurlijk altijd vrij om daar wel iets over te zeggen als je iets opvalt. Maar ik zoek nu dus vooral mensen die kunnen kijken naar zinsopbouw, woordkeuze, etc. - Met een Facebook-account, omdat de fragmenten op Facebook in een besloten groep geplaatst worden. - En een flinke portie geduld. Ik ben echt een hobby-schrijfster. Weliswaar één die als droom heeft ooit een succesvol boek uit te geven, maar ik ben niet iemand die iedere dag uren zit te schrijven. Soms kunnen twee fragmenten elkaar kort opvolgen, maar er kunnen ook best wel eens twee maanden tussen zitten. Bij binnenkomst in de groep ga je automatisch akkoord met de voorwaarde dat zonder mijn toestemming geen delen van het verhaal of de verhaallijn openbaar gemaakt mogen worden. Dit spreekt hopelijk voor zich, maar het leek mij belangrijk het toch ook nog even te vermelden. Wil je proeflezen? Geef dat dan aan hier in het topic. Ik stuur je dan via een privé-berichtje de link naar de groep.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wel benieuwd, maar dan wil ik wel graag iets meer weten over het verhaal. Genre, doelgroep, en hoe groot de meeleesstukken zijn. (zet je er steeds een beetje op of in een keer heel veel?)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Genre zal historische roman zijn, denk ik. Maar meestal deel ik het verhaal pas als het af is bij een genre in omdat het tijdens het schrijven nog kan veranderen. Maar historische roman is wat ik nu in mijn hoofd heb wat het moet gaan worden. De doelgroep zal zijn lezers van rond mijn leeftijd (ik ben 23) maar is afhankelijk van interesses. Het verhaal speelt zich af in 1524 in een bestaande historische gebeurtenis (de Spaanse invasie van centraal Amerika). Het zal dus gelezen worden door mensen met interesse daarin. De stukken zijn korte fragmenten, geen hele hoofdstukken en zeker geen grote lappen tekst. Het laatste stuk telde 47 regels verdeeld over 2 alinea's.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat krijgen de proeflezers terug van jou voor hun moeite?
Ik ben momenteel bezig met het schrijven van mijn derde boek.
Jij bent inderdaad degene die jouw boek schrijft.
De eerste twee boeken die ik schreef vind ik niet goed genoeg en de bedoeling is deze derde wél geschikt te maken voor een serieuze uitgeverij.
Een serieus boek, daar horen serieuze proeflezers bij, serieuze contracten en vooral, een serieuze schrijver.
Om mezelf een beetje vooruit te helpen,
Je wilt er dus zelf beter van worden. (is niets mis mee, máár)
- Daarvoor heb ik toen wat mensen uitgenodigd - n het begin kwamen er veel reacties waar ik echt een hoop aan heb gehad. - Nu echter valt het me tegen. - Het laatste fragment plaatste ik op 17 november en daar heb ik nog steeds geen enkele reactie op.
Waarom deze mensen niet meer reageren zou je eerste en belangrijkste vraag moeten zijn, vervangers zoeken is een geheel ander verhaal.
Wat zoek ik? - Drie tot vijf personen die graag willen proeflezen (d.w.z., gemotiveerd om ook werkelijk een fragment te lezen en erop te reageren). - Mensen die zelf veel schrijven en zichzelf dus "ervaren schrijvers" willen noemen. Andere proeflezers zijn er om de inhoud en de verhaallijn te beoordelen, al ben je natuurlijk altijd vrij om daar wel iets over te zeggen als je iets opvalt. Maar ik zoek nu dus vooral mensen die kunnen kijken naar zinsopbouw, woordkeuze, etc. - En een flinke portie geduld. Ik ben echt een hobby-schrijfster. ik ben niet iemand die iedere dag uren zit te schrijven.
Als je een droom hebt, moet je daar veel voor doen. Als die droom een boek is, waarvoor je verwacht dat anderen je helpen, moet jezelf de meest gemotiveerde van allemaal zijn. Dus wél iedere dag schrijven. Uren schrijven. Uitloggen van Facebook, misschien zelfs.
Bij binnenkomst in de groep ga je automatisch akkoord met de voorwaarde
Op facebook zijn er inderdaad voorwaarden. Die van Facebook. Neem je een tekstbureau in de arm, of betaal je professionele proeflezers voor hun werk, dan spreekt men over en weer van voorwaarden. Misschien vind je mijn reactie niet leuk, hopelijk heb je er wel iets aan.