Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezer(s) gezocht

Hallo allemaal. Ik ben opzoek naar 1 of 2 proeflezers voor mijn manuscript Mindere Meerderen. Het is mijn eerste versie, dus er zijn nog genoeg punten wat ik kan verbeteren daar ben ik me bewust van, maar ik vind het lastig om deze punten er zelf uit te pikken. Wat zoek ik? - Een proeflezer die mijn manuscript wil lezen en deze wil voorzien van commentaar (of dit nou in één keer naar mij wordt toegezonden, of in delen maakt mij niet uit). Wat verwacht ik van je? - Ik verwacht dat je mijn manuscript leest en deze voorziet van commentaar en tips. Hoe kan ik het verbeteren, wat klopt er niet, wat kan worden weggelaten, wat moet meer worden uitgebreid, waar laat ik steken liggen etc. (Ik heb een lijstje met vragen die ik je zal mailen) Het verhaal: Het verhaal gaat over een nieuw land. Vele landen in de wereld zijn verwoest en de landen die overbleven hebben de handen in elkaar geslagen. Hieruit is de Koepel ontstaan, oftewel de Meerderenwereld. In de Meerderenwereld wonen de Meerderen. Zij hebben het geld, wonen in grote huizen en hebben het voor het zeggen. Ook wonen ze onder de Koepel die ze beschermt tegen ziektes en bacteriën (zo wordt hen verteld). Vlak daarnaast ligt de Minderenwereld. Hier wonen de Minderen. Zij hebben geen geld. Elke dag moeten zij werken om wat geld te verdienen. Hiervan kunnen ze leven. Ze worden gechipt, zodat de Zwartbeulen (een soort robots) kunnen controleren of dit werk wordt uitgevoerd. Sommige Minderen worden naar de Koepel gehaald om te werken voor een Meerderenfamilie. Eleanora woont in de Koepel, zij is 16 jaar en als 16-jarig meisje wordt je uitgehuwelijkt. Uiteindelijk moet ze trouwen met de zoon van de baas van de Koepel. Christopher van der Velde, ze krijgen een speciale vriendschap. Eleanora verhuist naar het paleis om daar met hem en mijnheer van der Velde (Christophers vader en de baas van de Koepel) te wonen. Plotseling wordt haar vrienden en persoonlijke Mindere Sophia ontvoerd. Ook verteld Eleanora's moeder dat Eleanora een Mindere is. Eleanora wil de Minderen helpen en deze bevrijden van de chips. Het manuscript telt 173 A4'tjes. Tegenprestatie: - Het proeflezen van jouw werken.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tegenprestatie spreekt me wel aan, maar... ik ben net nieuw hier en heb geen idee hoe of wat. Wat wil je met het boek? Is het fantasy? SF? Jeugd of alle leeftijden? Hoe krijg ik het manuscript en hoe krijg jij die van mij? Zijn dit vragen die op een forum thuishoren of doen we niets anders dan contact leggen en de rest via de email? Of ben ik nu allemaal domme vragen aan het stellen waarvan ik de antwoorden ook ergens had kunnen lezen? Kortom: ik wil best je aankomend meesterwerk lezen en liefst in Word-formaat (zodat je "trackchanges" kan aflopen voor het commentaar dat ik er tussen kan tikken), maar ik zou het wel graag eerst even zien en begrijpen hoe e.e.a. werkt voordat ik iets ga beloven.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal spreekt me wel aan moet ik zeggen. Ik zou het wel leuk vinden om het te lezen. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik niet weet hoeveel tijd ik hiervoor kan vrij maken. Ik ben een beginnende schrijver, of in elk geval eentje die nog niet goed weet wat haar sterke kanten zijn, dus durf ik ook nog niet te zeggen dat je veel aan mijn opmerkingen zal hebben. En ik heb zelf ook niet direct iets klaar wat jij dan weet kan proeflezen. >.< Hoe lang zou de proeflezer erover mogen doen?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat wil je met het boek?
Ik wil het voornamelijk eerst helemaal afmaken. Ik wil deze eerste versie perfectioneren, misschien dat er daarna nog een nieuwe, tweede versie komt. Uiteindelijk zou ik het willen opsturen naar een uitgeverij.
Is het fantasy? SF? Jeugd of alle leeftijden?
Het is geen fantasy, hoewel het wel elementen van fantasy erin zitten. Maar er komen geen vreemde wezens oid in voor. Ik zou het willen omschrijven als young adult, hoewel ik dan waarschijnlijk wel wat dingen moet aanpassen. Momenteel zweef ik nog een beetje, dat wil ik dus ook gaan verbeteren.
Hoe krijg ik het manuscript en hoe krijg jij die van mij? Zijn dit vragen die op een forum thuishoren of doen we niets anders dan contact leggen en de rest via de email?
Het liefst leg ik contact via de e-mail. Dat is voor mij het handigst. Dan kan ik ook gemakkelijk het word bestand sturen en daarin kun je dan weer gemakkelijk opmerkingen in plaatsen.
maar ik zou het wel graag eerst even zien en begrijpen hoe e.e.a. werkt voordat ik iets ga beloven.
Dat snap ik :). Je kunt contact met me leggen via het contactformulier op mijn schrijvenonline profiel als je nog verder vragen hebt!
Ik moet hierbij wel zeggen dat ik niet weet hoeveel tijd ik hiervoor kan vrij maken. Ik ben een beginnende schrijver, of in elk geval eentje die nog niet goed weet wat haar sterke kanten zijn, dus durf ik ook nog niet te zeggen dat je veel aan mijn opmerkingen zal hebben. En ik heb zelf ook niet direct iets klaar wat jij dan weet kan proeflezen. >.< Hoe lang zou de proeflezer erover mogen doen?
Dat snap ik. Het is een groot bestand dus daar ga je niet zo snel doorheen. Daarom kun je ook af en toe een stukje feedback sturen. Dus een hoofdstuk doorlezen, opmerkingen plaatsen en naar mij opsturen. Zo kan ik ook snel aan de slag. Het liefst ontvang ik dan wel een hoofdstuk per week of om de week. Dat klinkt misschien veel, maar mijn hoofdstukken bestaan uit ongeveer 2000 woorden. Ik ben zelf ook een beginnend schrijver dus aan elke opmerking heb ik wel wat. Al geef je alleen maar je mening, dat zou me al kunnen helpen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien handig om ook te vermelden: hoeveel woorden zijn het in totaal? Dat is een handigere lengtemaat dat het aantal bladzijdes, want bij de laatste hangt het er maar net vanaf hoeveel woorden er op één bladzijde staan.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien handig om ook te vermelden: hoeveel woorden zijn het in totaal? Dat is een handigere lengtemaat dat het aantal bladzijdes, want bij de laatste hangt het er maar net vanaf hoeveel woorden er op één bladzijde staan.
66.087 ;)

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, Volgens mij heb je je twee proeflezers al. Als je je herschreven versie hoofdstuk voor hoofdstuk naar me toestuurt, lees ik het graag voor je.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het ook graag willen lezen, mocht je nog mensen zoeken smile
Ik heb net een hele lading aan feedback ontvangen van Ronaldo7 waar ik heel erg blij mee ben. Is het goed dat wanneer ik die feedback verwerkt heb ik je een mailtje doe? Dan kan jij dat verhaal lezen, anders krijg ik waarschijnlijk veel feedback twee keer!
Volgens mij heb je je twee proeflezers al. Als je je herschreven versie hoofdstuk voor hoofdstuk naar me toestuurt, lees ik het graag voor je.
Zal ik doen! Wanneer ik alle feedback verwerkt heb van mijn proeflezer komt hij jou kant op ;).

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cool! Of je het nou per hoofdstuk wilt doen, of in één geheel, dat maakt me niet echt uit :) Succes!

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zijn 66.000 woorden, maar als je eenmaal de eerste pagina’s gelezen hebt wil je alleen maar verder lezen, dus de lengte is geen bezwaar. Anne kan goed schrijven. Maar laat je niet beïnvloeden door mij, meldt je als proeflezer en lees het gewoon zelf. Mindere Meerderen heeft veel te bieden en ik heb er van genoten. Wat me wel opviel (dit is de eerste keer dat ik iets “proef-lees”): voordat je iets aanbiedt om te proeflezen zou je het zelf minimaal een keer of X heel aandachtig moeten lezen. Kleine typefouten kan je er zelf uithalen, daarvoor hoef je je proeflezers niet te “misbruiken”. Aandachtig schrijven en aandachtig je eigen werk nalezen is niet moeilijk, maar je moet het wel doen. In je eigen belang, want hoe leuker je het maakt voor je proeflezerrs, hoe meer proeflezers hun diensten zullen aanbieden. (tijdindicatie: in een uur proeflees ik ongeveer 3.300 woorden) Wat me verder opvalt is dat blijkbaar meerdere jongeren problemen hebben met punten en komma’s. Misschien iets om bij de Tips wat extra aandacht aan te besteden, schrijfcoaches?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, Misschien heb je al genoeg feedback, maar ik zou je verhaal graag willen lezen. Het onderwerp intersseert me.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, Misschien heb je al genoeg feedback, maar ik zou je verhaal graag willen lezen. Het onderwerp intersseert me.
Natuurlijk zou ik het fijn vinden als je het wilt lezen. Ik ben nu bezig met de eerste lading feedback te verwerken. Ik verwacht begin maart klaar te zijn (ik heb niet veel tijd en het is veel werk). Dan zal ik hem naar jou en naar Sawena opsturen. :)