Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaring Ebook plaatsen in eigenbeheer

Beste iedereen, Ik verkoop sinds kort mijn eerste boek nu ook als ebook (pdf) via mijn eigen website. Het zou leuk zijn om deze het ook zelf bij de grotere spelers aan te gaan bieden. Ik zou daarom graag jullie ervaringen willen horen over het plaatsen van ebooks in eigen beheer op bijvoorbeeld: amazon, bol, googlebooks etc. Specifieke ervaringen kunnen zijn: Over het aanbied proces, makkelijk uploaden of aanpassen van beschrijvingen. Financiële zaken zoals: commercies, facturen etc. De afhandeling van de ebooks als download, beveiliging wanneer een ebook niet werkt. Duidelijkheid: wat wel en niet toegestaan is en waar het geheel aan moet voldoen. Misschien leuk om ook aan te geven waar een goede ebook winkel aan moet voldoen. Ik hoor graag van jullie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Squareware, Ik zal m'n best doen je vragen te beantwoorden. Ik ga ervan uit dat je boek in het Nederlands is.
Ik zou daarom graag jullie ervaringen willen horen over het plaatsen van ebooks in eigen beheer op bijvoorbeeld: amazon, bol, googlebooks etc.
In Nederland zijn Bol en Kobo de grootste verkopers van ebooks. je kunt je ebook op beide tegelijk publiceren door je tekst te uploaden op de site van Bravenewbooks. Deze doen de distributie naar Bol en Kobo. Amazon staat in Nederland nog wat in de kinderschoenen, maar ook hier kun je je eigen tekst uploaden, en wel via de site Kindle Direct Publishing (KDP). Die hebben nu ook een Nederlandse sectie.
Over het aanbied proces, makkelijk uploaden of aanpassen van beschrijvingen.
Het aanbieden gaat dus via de bovenstaande website en is relatief simpel. Het is echter wel aan te raden je tekst (bijvoorbeeld in Word) zo aan te passen dat de site er een goede digitaal exemplaar van kan maken. Dit kun je doen door het volgen van de Smashwords Stijlgids, die gratis is te downloaden van de Smashwords website (ook als pdf). http://www.smashwords.com/books/view/116580 Denk erom dat de verkoop van ebooks tegenwoordig voornamelijk via de Epub en Mobi formaten gaat. Pdf's zijn niet gebruikelijk meer, en kunnen ook niet worden ge-upload. Als je met het aanpassen van beschrijvingen de flaptekst bedoelt, die is in principe hetzelfde als wat je nu gebruikt. Zorg wel dat de flaptekst heel goed is, zodat de lezer nieuwsgierig wordt gemaakt om je ebook te willen 'oppakken'.
Financiële zaken zoals: commercies, facturen etc.
De distributiesites Bravenewbooks en KDP handelen de facturen af. Daar hoef jij niets voor te doen. Jij krijgt een percentage van de winst (bij KDP kan dit oplopen tot 70% van de verkoopprijs, bij Bravenewbooks is dat een stuk minder). Jij krijgt je royalties een keer in de zoveel tijd op je rekening gestort, als je minimaal 10 euro hebt verdient. Zijn jouw royalties elke maand minstens 10 euro, dan wordt je elke maand uitbetaald. Houdt er ook rekening mee als je een bepaald bedrag per jaar verdient met de verkoop, je dit op zult moeten geven bij de belastingdienst. Ik weet niet wat je bedoeld met commercies. Reclame? Je zult zelf de marketing moeten doen van je ebooks.
De afhandeling van de ebooks als download, beveiliging wanneer een ebook niet werkt.
Ook dit wordt geregeld door de distributiesites. Jij maakt een account aan, upload je boek en cover en de rest doen zij (behalve marketing, redigeren, cover ontwerpen e.d.).
Duidelijkheid: wat wel en niet toegestaan is en waar het geheel aan moet voldoen.
Op de sites van Bravenewbooks en KDP staat vermeld wat wel en wat niet is toegestaan in de tekst. Veelal zal het hier gaan om specifieke sexuele handelingen en rascistise uitdrukkingen e.d.
Misschien leuk om ook aan te geven waar een goede ebook winkel aan moet voldoen.
Een goede ebook winkel moet voldoen aan voldoende bezoek. Op grote sites is het nu eenmaal waarschijnlijker dat je ebook verkocht wordt dan op de kleine. De sites die ik heb genoemd zijn, zoals gezegd, de grootste in Nederland Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan. Succes! Maria

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maria je bent een topper. Dank je wel Commercies betekend handel : in het geval van een product verkopen:is dit het bedrag dat de winkel verdient met de verkoop in percentage, vast bedrag of een combinatie. Bol.com hanteerd bijvoorbeeld 1 euro per boek plus 20% van het verkoop bedrag

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gedaan, Squareware. :) Wat jij hierboven zegt over Bol is denk ik voor de marktplaats-sectie. Voor de ebooks die je via Bravenewbooks op bol plaatst is het anders. Bol houdt namelijk een percentage in (geen idee hoeveel, maar misschien 20-30%?), verder krijgt het Centraal Boekhuis nog een percentage (ook geen idee hoeveel) en houdt Bravenewbooks ook nog een percentage in (wederom, geen idee hoeveel). Wat er over blijft is voor jou. Als voorbeeld, mijn ebook staat voor 4,99 euro op Bol, maar van iedere verkoop krijgt ik maar één euro op mijn rekening gestort. Dat lijkt 20%, maar ik moet van die euro nog 40% afdragen aan de belastingdienst, omdat ik een eigen bedrijf heb, dus dan blijft er heel wat minder over. Ik kan de prijs van mijn ebook wel omhoog doen, maar dan wordt het voor mijn gevoel te duur en dat is m.i. niet goed voor de verkoop. Bij Amazon krijg je daadwerkelijk 70% van de verkoopprijs, zolang het ebook prijst tussen 2,99 en 9,99. Zit je eronder of erboven dan krijg je 35% van de verkoopprijs. Deze bedragen zijn wederom bruto, dus inclusief de 40% die de belastingdienst krijgt. Maria

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Maria, Ergenst vind ik het belachelijk van bol dat je slechts 0,60 cent netto met je ebook overhoud . Het zou niet om het geld mogen gaan, maar toch zit er iets niet lekker.Laten we eerlijk zijn, het gaat hier om een digitaal product in eigen beheer. Kosten ebook: Hosting administratie / Ideal. je verteld dat het ebook via het centraal boekenhuis gaat. Kan je die niet overslaan en het ebook rechtstreeks bij bol.com aanbieden? Fyi op mijn website verkoop ik mijn ebook voor 4,95. Daar gaat 0,50 cent voor de ideal transactie vanaf. Dan houd ik minimaal 4,45 bruto over. Dan heb ik natuurlijk de kosten van de website, maar die hadden we toch al.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas is er op dit moment geen andere mogelijkheid tot de verkoop van ebooks, tenzij je dat op je eigen website doet. Dan houdt je er inderdaad meer aan over, maar je zult dan wel veel verkeer moeten hebben. Je kan je ebooks dus niet rechtstreeks bij Bol aanbieden. Dat kan alleen via Bravenewbooks en dan zit het CB er domweg tussen. Niets aan te doen. Geloof me, dit is al een verbetering met anderhalf jaar geleden, toen je nog niet kon self-pubben op Bol. En voor de opbouw van een fanbase is zichtbaarheid het belangrijkste. Dus op zoveel mogelijk webwinkels je ebook te koop aanbieden. En als dat mij de eerste paar jaar niet zoveel oplevert, neem ik dat voor lief. Een eigen bedrijf opzetten met self-pubben is een kwestie van lange adem en een dikke huid. (Ik ben trouwens de mogelijkheid aan het onderzoeken om mijn Nederlandse ebooks via Smashwords op Kobo te krijgen en via Kobo weer op Bol. Dat moet kunnen volgens Bravenewbooks, maar er gaat nog veel mis. Zo lijkt het erop dat mijn sales via Bol niet goed worden gereigstreerd. Maar mocht dat gaan werken, dan is dat een manier om onder het CB uit te komen. Ik zal je op de hoogte houden!) Maria