Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie maakt mijn verhaal (kinderboek) af?

Hoi, Ik ben jaren terug begonnen met een project. Ik heb samen met kinderen een verhaal uitgestippeld en ieder kind heeft zijn eigen hoofdstukje mogen schrijven en eigen personage mogen verzinnen. Nu is het de bedoeling dat ik daar een boek van ga maken, met een verhaal waarin de kinderen hun eigen verzinsels terug herkennen. Ik heb de rode draad op papier staan. Evenals de inleiding en de eerste 3 hoofdstukken. Hoofdstuk 4 is bijna klaar. Volgens de rode draad zou het boek uit 14 hoofdstukken gaan bestaan. Aan fantasie geen gebrek, aan tijd wel. Mijn oproep is dan ook of er iemand is die een leuk project wil oppakken, het boek wil afmaken en uit wil geven (eventueel onder zijn eigen naam). Dit alles om de kinderen toch niet teleur te hoeven stellen. Ze zijn inmiddels al 2 jaar aan het wachten op hun eigen boek... Ik hoop dat iemand hiermee wil helpen. Dat zou heel erg fijn zijn voor mij én voor de kinderen. Groeten, René Beckers

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een andere website is een project met de naam Duoboek. Als je iemand vindt waar je mee kunt samenwerken kun je het samen afschrijven, samen promoten enzovoort. Misschien is dit een idee?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kinderen is dat door jou beloofd, en het is jouw project. Je wilt de kinderen niet teleurstellen, zeg je, maar eigenlijk is dat al gebeurd, toch? Natuurlijk kun je het project alsnog uitbesteden. Dat houdt in dat je de beloofde diensten die je zelf niet hebt kunnen verlenen, door een ander laat uitvoeren. Die diensten kun je dan inkopen, bij bijvoorbeeld een tekstbureau. Als er geen budget is, dan is er maar een die dat onbezoldigde project af kan maken - jij, of, als je maar lang genoeg wacht, de kinderen. Als ze toen zes waren, zijn ze nu acht, een kwart leven verder. Dat betekent dat zij ook niet meer in de doelgroep van het boek vallen en misschien hun eigen verhaal wel kinderachtig vinden. Voor de ouders blijft het natuurlijk wel een leuk ding, dat boek. Misschien willen zij wel jouw taken overnemen, of diensten sponsoren.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien kun je nog laten weten wat er tegenover de inspanningen staat van degene(n) die je project wil(len) overnemen? Het zal hen een flinke tijdsinvestering kosten: inleven in het project, verhalen (her)schrijven, corrigeren, redigeren, en dan moet het nog een boek worden, dus omslag ontwerpen, lay-out verzorgen, laten drukken... dat kost allemaal niet alleen tijd, maar ook geld. Vandaar dat wat extra informatie hierover mensen misschien over de streep kan trekken.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, ik vind dit best interessant. Vorig schooljaar heb ik een verhalenbundel geschreven met de kinderen van groep 4 van een basisschool. Ik vond het heel belangrijk dat dit boek er ook 'echt' zou komen. Voor de kinderen, omdat ze dan 'beroemd' zouden worden. Dat waren hun woorden tijdens de introductie les die ik gaf over het schrijfproject; "Worden we dan ook echt beroemd?" Hun vreugde en trots waren hartverwarmend toen het boek er ook daadwerkelijk was. Ik heb alles uit de kast gehaald om een onvergetelijke boekpresentatie voor ze te organiseren. Het was zeer geslaagd. Ik ben wel benieuwd naar dit verhaal en naar de inbreng van de kinderen. Groetjes Pitch

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@pitch, Je hebt dus al een soortgelijk project gedaan. Klinkt goed. Als je even een mailtje stuurt naar beckers_rene@hotmail.com geef ik je meer informatie over het project. Wat betreft de andere reacties.. Ik heb de kinderen inderdaad al teleurgesteld. Kan ik niets meer aan veranderen, behalve door het boek af te maken. Gezien dit me zelf niet lukt zoek ik hier hulp. Duoschrijven heb ik geprobeerd, maar dat faalde. Ik geef het project dus volledig uit handen. En ik snap dat het veel werk en tijd kost. Vandaar dat ik ook zei dat diegene die het project afmaakt alle credits krijgt. Ook de verdiensten die het boek achteraf eventueel oplevert zijn gewoon voor de nieuwe schrijver/schrijfster.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
rene_beckers, het klinkt royaal: alle credits zijn voor degene die het project afmaakt, en ik wil niet vervelend zijn, maar wat zijn die 'credits' in concreto? En de verdiensten die het boek achteraf eventueel oplevert, wat is je raming daarvan? Misschien kun je je indenken dat mensen liever van tevoren een indicatie hebben van wat het werk hen oplevert - want het schijnt nogal een klus te zijn.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het boek bestaat uit 14 hoofdstukken (volgens mijn rode draad) van ongeveer 5000 woorden. Dat was het plan. 3 hoofdstukken zijn af. Het vierde is bijna af, De rest van de hoofdstukken staat in de rode draad beschreven wat er ongeveer in komt te staan. Verder hebben alle kinderen een eigen personage gemaakt dat meespeelt in het verhaal. Kortom, er zijn een stuk of 12 personages die constant naar voren komen. Het is namelijk een groep personen die op avontuur gaat. Ik zag het als een uitdaging om met zó veel personages tegelijk te werken. Het is lastig, maar wel leuk. Echter in mijn drukke leven niet meer te combineren. Qua tijdsinschatting en kostenplaatje en/of verdiensten kan ik moeilijk een inschatting geven. Iedereen schrijft namelijk op een andere manier en andere snelheid. Verdiensten van een uitgave heb ik ook geen ervaring mee. Ik heb ooit één boek in eigen beheer uitgegeven, dat iedereen leuk vond om te lezen. Het was echter vrij kort, en eigen beheer is duur, dus dat flopte. Gezien dit project redelijk uniek is, hebben waarschijnlijk de uitgeverijen hier wél oren naar. Wat betreft de 'credits'... Dat is dus dat jouw naam genoemd wordt als schrijver. Jij maakt het boek immers. Ik wordt daarmee in principe buiten spel gezet. Je krijgt dus als het ware een rode draad aangereikt, waarvan de eerste 3 (bijna 4) hoofdstukken al van af zijn.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, ik snap je frustratie, maar iemand zoeken om jouw plaats in te nemen voor een dergelijk project is niet realistisch. (Hik sprik sprauw, ik geef de hik aan jou) Wat je het beste kan doen (en dit geldt voor elk project trouwens) is éérst een budget of sponsoring veilig stellen. Vervolgens kun je het concrete creëren (het schrijven van de resterende hoofdstukken, redactie, omslag, print) wel uitbesteden. 12 personages, dat zijn 12 kinderen, met elk ouders, familie en klasgenootjes. Wat betreft de uitgever: veel groter dan die lezerskring rondom de kinderen zal de verkoop niet worden, dus dat wordt eigen beheer of POD. En ook daar zijn kosten aan verbonden. Plan van actie: zet alsnog een crowdfunding op, betrek de ouders / school erbij en besteed het schrijfwerk deels uit aan een tekstbureau. Een crowdfunding is ook nog eens een veilige manier om te ontdekken of er überhaupt animo is voor het project. https://www.voordekunst.nl/publicatie