Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

internet schrijfmaten gezocht

Proeflezen van SchrijvenOnLine is heel nuttig, maar beperkt - om drie redenen. 1. Waar het gaat om spanningsopbouw en compositie hebben commentaren op fragmenten weinig zin: daar gaat het juist om de grote lijn. 2. Het gaat niet alleen om de feedback, maar om hoe die verwerkt wordt, en dan is feedback op feedback belangrijk. Het gaat om subtiele afwegingen, de schrijver is dan meer gebaat bij een discussie dan bij een statement. 3. Kennisoverdracht heeft alleen zin als je weet met wie je praat. Van de besprekspartners bij SchrijvenOnLine weet je vrijwel niets, je schiet dus ongericht elkaars werk af. Wie denkt daar net zo over? En wie wil daarom binnen een klein groepje (twee tot vier lijkt me werkbaar) elkaars schrijfsels te volgen? En wie wil ook mij in die groep hebben? Wat die derde vraag betreft, even wat meer informatie: * Ik schrijf zoals een ingenieur ontwerpt: ik zie een verhaal als een hulpmiddel om een concept over te dragen aan een doelgroep, werk dat eerst uit in een programma van eisen. Dan zoek ik daar materialen en constructies bij: anecdotes en schrijfstijlen. Vorm volgt functie, niet omgekeerd. Voor mij is schrijven niet schrappen maar vlees op een skelet aanbrengen; eerder boetseren dan beeldhouwen. Mogelijk is mijn feedback zinvol voor prozaschrijvers die net zo werken, in de ontwerpfase. Niet als het werkstuk bijna af is en alleen nog gepolijst moet worden; niet voor po"eten die zich door een muze laten inspireren of een emotie van zich af schrijven - zij zullen zich alleen maar ergeren aan mijn voorstellen om het eens helemaal anders aan te pakken. * Schrijversgroepen zijn meestal regionaal, men gaat bij elkaar op bezoek. Welkom, maar ik woon diep in het Syrinaamse bos - niet praktisch dus. Ik kan alleen meedoen aan internetcontacten, ongeveer een maal per week. Reacties naar menno.marrenga apestaart gmail.com

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uw plan spreekt mij erg aan. Ik doe graag mee. Inderdaad: voor de grote lijn blijkt 'proeflezen' minder geschikt. (Mijn werkwijze is wel heel anders dan de uwe.) Ik stuur u een e-mail. Ik hoop wel dat u daarop wilt reageren. Ik heb geen moeite met een eventuele afwijzing. Waar ik niet tegen kan, is onbeschoftheid. Enige tijd geleden heb ik op een vergelijkbaar plan gereageerd. Met een beleefd briefje. Tot mijn verbazing heb ik daarop nooit enige reactie mogen ontvangen. vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een andere werkwijze biedt een ander perspectief en kan een discussie alleen maar verrijken. Afwijzen doen we niet, er is geen ballotage of zo. We proberen gewoon of we wat van elkaar kunnen leren. Indien ja, dan krijgt het 'plan' vanzelf wel vorm door de inbreng van de diverse deelnemers. Indien nee, dan bloed het dood - pijnloos.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi ik ben jeanny ik wil ook wel een internet vriend(in) waar ik me verhaaltjes en gedichten mee kan delen ben erg eenzaamen vind schrijven leuk sins een maand schrijf ik verhaaltjes maar wil ze delen maar geen idee waar dat kan ik ben nieuw hier