Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » De regels

De regels

121 reacties [Laatste bericht]
Reinoud Schaats...
Laatst aanwezig: 2 jaren 25 weken geleden
Sinds: 2 Aug 2011

De regels

In dit forum kun je de verhalen op basis van de schrijfopdrachten van de Januari Schrijfmaand plaatsen.

Er zijn een aantal regels:

• nieuwe topics mogen in dit subforum door iedereen die meedoet aan de schrijfopdrachten aangemaakt worden
  • verhalen die niet gebaseerd zijn op de schrijfopdrachten van de Januari Schrijfmaand, worden verwijderd
  • voor elk verhaal dien je een apart forumonderwerp aan te maken met het nummer van de opdracht en de titel van het verhaal in de onderwerpregel
  • er wordt maar één verhaal per schrijver per opdracht toegestaan
  • verhalen mogen niet langer zijn dan het maximaal aantal woorden van de opdracht
  • feedback kun je in een forumonderwerp onder het verhaal plaatsen

Dit forum is publiek toegankelijk voor niet-ingelogde bezoekers. Zo kan iedereen meekijken met de feedback om van elkaar te leren.

Reacties

Alicc
Laatst aanwezig: 31 weken 4 dagen geleden
Sinds: 17 Mei 2012

Hoi Reinoud.

Zou ik zo vrij mogen zijn om te vragen welke soort feedback is toegestaan. Mag er ook inhoudelijk op de teksten worden ingegaan (en mag er eventueel over gediscussieerd worden) of is het de bedoeling om echt naar de zinsbouw e.d. te kijken?

Vorig jaar in januari was ik nog geen lid, dus ik ben hiervan niet goed op de hoogte!

'Wie geboren wil worden, moet een wereld vernietigen'
- Hesse

Frissen
Laatst aanwezig: 4 jaren 1 week geleden
Sinds: 8 Dec 2012

Hallo Reinoud,

Ik heb per ongeluk twee keer opdracht #1 op het forum geplaatst. hoe verwijder ik een van deze opdrachten?

Gegroet,

R. Frissen

Madelief
Laatst aanwezig: 12 weken 9 uren geleden
Sinds: 25 Jan 2008

@Alicc Ik verwacht/hoop eerlijk gezegd dat het gaat om feedback op de schrijfstijl, zinbsopbouw, etc. smile

Tja
Laatst aanwezig: 7 weken 1 dag geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Ik vind dit niet zo'n gelukkig gekozen topic. Is het de bedoeling dat het in de plaats van proeflezen komt? Ik dacht dat proeflezen er o.a. was om van elkaar te leren en daar lenen die korte stukjes zich veel minder voor. Je wordt nu overdonderd door opdrachten.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

parrot
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 1 Sep 2009

Ik zie dit topic nu pas en vroeg me al af waarom het forum wordt overspoeld met opdrachten. Waar je bij proeflezen exact moet aangeven waar je feedback op wilt, worden deze stukjes gewoon 'gedropt'. Omdat het er zoveel zijn vallen de gewone topics erbij in het niet. Ik ervaar het als erg storend.

Victoria Jong
Laatst aanwezig: 23 weken 1 dag geleden
Sinds: 24 Jul 2012

Eerlijk gezegd ervaar ik het ook als storend omdat ik graag in de gewone topics meelees en eventueel reageer, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.

Mirandala
Laatst aanwezig: 4 uren 2 min geleden
Sinds: 5 Sep 2012

Het zou vast al enorm schelen als iedereen het onderwerp invult zoals verzocht: forumnaam - eigen titel - #opdracht 1.
Nu hebben al die posts hetzelfde onderwerp. Inderdaad nogal veel bomen in het forumbos.

3390 reacties van dit voormalig actief lid zijn niet bedoeld als content voor de redactie. Volg me via: www.kakelversdichtwerk.nl/ en: lang leve de schrijver! Wij kunnen er wat van.

nienkea
Laatst aanwezig: 2 weken 1 dag geleden
Sinds: 11 Dec 2012

Ik snap jullie commentaar, maar ik ervaarde dit juist als heel positief. Ik wil zoveel mogelijk schrijven in een korte tijd. Ik vind hier de drempel lager dan bij proeflezen. Merk ook dat er veel mensen posten die dat nog niet eerder hebben gedaan.

Iets meer spelregels wellicht?
# 1 Alicc heeft gelijk: waar reageren we op. Er is veel gezellige kennismaking en reactie op de inhoud ( mea culpa)

Alicc

Natuurlijk ga ik proberen echt te kijken of de stukjes tekst boosheid oproepen en of er nog kromme zinnen tussen staan, maar zo'n soort opdracht vraagt om inhoudelijk commentaar! Ik wil alleen weten of dat ook mag, zodat ik straks niet op m'n donder krijg van Dries, dat ik off-topic ga.
Aan de andere kant, er staan geen reageerregels bij (ik heb ze niet kunnen vinden) dus dan is het niet meer dan logisch dat je automatisch over de inhoud begint.
Maar nogmaals: ik doe voor het eerst mee aan deze januari-opdrachten en volgens mij nog genoeg andere sollers met mij.

Wat wordt er bij het geven van feedback van ons verwacht? smile

- Hesse

Alicc

@ Madelief
Volgens mij is het de bedoeling dat er gekeken wordt in hoeverre de stukjes over komen zoals ze met deze opdracht bedoeld zijn.

Citaat:

Opdracht #1 - Stelletje stinkende hufters!
Je maakt je er al zo lang vreselijk kwaad over dat het nou eindelijk maar eens gezegd moet worden. Kies je onderwerp en schrijf die woeste ingezonden brief voor het regionale dagblad!
Max. 200 woorden.

Gaat het over iets waar je je (zogenaamd) kwaad over maakt?
Komt de boosheid goed naar voren? Zo niet: wat kun je eraan doen om het beter naar voren te brengen?

Zinsbouw zal in dat geval ook wel meewegen in het bereiken van een bepaald effect, ondanks dat het maar korte fragmentjes zijn.

Ik hoop natuurlijk stiekem dat inhoudelijke reacties ook echt zijn toegestaan (het is immers geen 'proeflezen') maar dat wil ik graag zwart op wit zien staan.

Ben benieuwd naar het antwoord.

- Hesse

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 4 dagen 5 uren geleden
Sinds: 9 Nov 2004
Mirandala schreef:

Het zou vast al enorm schelen als iedereen het onderwerp invult zoals verzocht: forumnaam - eigen titel - #opdracht 1.
Nu hebben al die posts hetzelfde onderwerp. Inderdaad nogal veel bomen in het forumbos.

Forumnaam staat er in alle overzichten automatisch bij, dus dat hoeft niet. Reinoud zal maandag waarschijnlijk wel even reageren hier.

Scribendi salutem!

Mirandala
Dries Arnolds schreef:
Mirandala schreef:

Forumnaam staat er in alle overzichten automatisch bij, dus dat hoeft niet. Reinoud zal maandag waarschijnlijk wel even reageren hier.

Ik zie in het overzicht alleen de naam van degene die het laatste gereageerd heeft? Om te zien wie de originele poster is moet ik de post zelf openen. Als de titel dan steeds 'stelletje vieze hufters' is, weet ik niet welke ik al gelezen heb.
Jammer, want het is leuk om te zien wat iedereen van de opdracht gebakken heeft.

Edit: Ik snap het. Bij: ´recente onderwerpen´ kan ik wel de auteurnaam zien. Ik keek bij recente reacties. Opgelost.

Er staat hier (http://www.schrijvenonline.org/forum/115222) toch echt dat behalve de titel en # opdracht 1 ook de naam moest toegevoegd in het onderwerp vakje. Daarom heb ik de mijne toegevoegd.

3390 reacties van dit voormalig actief lid zijn niet bedoeld als content voor de redactie. Volg me via: www.kakelversdichtwerk.nl/ en: lang leve de schrijver! Wij kunnen er wat van.

Tja

Misschien vind jij het iets, Mirandala. Ik vind het helemaal niets. Waarom kun je op proeflezen niets plaatsen? Alle stukken hoeven niet lang te zijn. Je wordt nu overspoeld door stukjes. Consequentie? Weinig reacties. Ik reageer liever op een een forumonderwerp of op proeflezen dan op allemaal losstaande stukjes. Ook weet ik niet wat men daarmee voor ogen heeft. Maar ik begrijp wel meer dingen van het forum niet.

Hekate
Laatst aanwezig: 27 weken 3 dagen geleden
Sinds: 10 Jun 2010

Het zou helpen om het bos terug te vinden als de osts die met de schrijfmaand te maken hebben, een apart onderdeel zouden zijn, zoals proeflezen en boekpresentaties, en je ze dus zou kunnen wegfilteren als je alleen discussies wil bekijken. Op zich vind ik het een goed idee zo'n schrijfmaand, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat hierdoor de rest van het forum stilvalt?

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Tja

Ik vrees dat dit wel wel gebeurt. Je hebt gelijk dat dit onder één noemer moet vallen.

Ceridwen
Laatst aanwezig: 8 weken 3 dagen geleden
Sinds: 15 Feb 2006

Helaas, ik ervaar het ook als behoorlijk storend. Niet het idee, maar de uitvoering. De forumonderwerpen zijn onzichtbaar en je kunt het ook niet wegfilteren met type of zo. En het zijn allemaal boze, kwade woorden. Dat maakt het niet beter.

Edit, tegelijk met Hekate :-).

Mirandala
Tja schreef:

Misschien vind jij het iets, Mirandala. Ik vind het helemaal niets. Waarom kun je op proeflezen niets plaatsen? Alle stukken hoeven niet lang te zijn. Je wordt nu overspoeld door stukjes. Consequentie? Weinig reacties. Ik reageer liever op een een forumonderwerp of op proeflezen dan op allemaal losstaande stukjes. Ook weet ik niet wat men daarmee voor ogen heeft. Maar ik begrijp wel meer dingen van het forum niet.

Eerlijk?
Ik vind het best overheersend en ben het dus met je eens Tja. Ik vind het trouwens flink rot staan, al die hufters onder elkaar. Maar ik vind het idee van gezamelijke schrijfoefeningen en vooral: feedback van een schrijfcoach, wel top.
Zelfs al is de opdrachtpost openbaar en, te googelen en heb ik dat liever niet.
Dus ik doe mee. Ik heb zelfs nog niet gereageerd op de feedback van mijn medeforummers op mijn post omdat ik vol spanning haar feedback afwacht.
Dit is de eerste oefening van januari, ik zeg, laten we het een 100% kans geven. Positief, etc.
Leren doe ik er in ieder geval van en dat is mijn primaire doel als SO lid.

Edit: geef me wat van je heerlijke feedback Tja, ik smeek het je. Ik heb echt mijn best gedaan op mijn boze brief en zelfs mijn hufters geparfumeerd :-P

Tja

Lieve Mirandela,
Ik ben altijd bereid om feedback te geven, maar niet op deze manier. Je mag me rustig mailen. Ik ga niet alle opdrachten bijhangs. Deze manier irriteert me wezenloos. Dit is niet persoonlijk bedoeld. Hoewel ik dol ben op humor, ben ik wat proeflezen betreft heel serieus.

peetrebel
Laatst aanwezig: 3 jaren 43 weken geleden
Sinds: 26 Jul 2012

Ik kom er ook niet meer uit. Het lijkt tos (taal op straat) wel, maar dat was en is (omdat we het al tijden elders spelen) beter georganiseerd.

Mijn ogen zien Charles Dickens, mijn oren horen Georg Friedrich Händel.

Tja

Klopt en daar is het nog humoristisch ook. Sol laat een kans liggen. In ieder gevall worden leuke topics vervangen door vervelende.

peetrebel

Inderdaad. En tos, zowel het spel als de naam, heb ik verzonnen, dus we mogen het meenemen waarheen we willen. Wij zijn maar amateurtjes, van sol mag je meer verwachten dan een veredelde edoch platte tos. Lijkt me.

Stelletje stinkende hufters één keer lezen is al bedenkelijk, maar een hele lijst met (vrijwel) dezelfde titel onder 'recente reacties' laat in ieder geval zien dat hier weinig originele koppenmakers onder de leden zitten.

Tja

Moderators, wake up.

BernadetteB
Laatst aanwezig: 2 jaren 40 weken geleden
Sinds: 2 Dec 2012

Ook ik ervaar het als zeer storend dat ze het hele recente-reacties-gedeelte overheersen. Ik vind het ook erg veel, dus lees af en toe eentje, maar laat het vooral liggen.
Weet niet of dat veel beter is, maar gewoon 1 topic aanmaken waar de opdrachten in kunnen worden geplaatst en 1 voor fb (aan wie dan ook)
Of idd dat je het eruit kunt filteren. Ik voel me nu haast gedwongen om het te gaan lezen.

Al doende creëert men

Don't waste your time, or time will wast you.

peetrebel

De moderators slapen 's nachts, Tja.

Het is gewoon erg dat je onder recente reacties tientallen keren stinkende hufter dit en stinkende hufter dat leest, en dan nog een paar serieuze onderwerpen ertussen, waaronder de IM's. Ik begrijp niet dat dit een positieve uitwerking op sol kan hebben. Jammer.

Daarnaast weten we allemaal dat Mara net overleden is. Een beetje rustig aandoen met dat soort scheldwoorden kan dan helemaal geen kwaad.

Hilde Cornelis
Laatst aanwezig: 6 weken 1 dag geleden
Sinds: 19 Dec 2011

Heb er ook last van
Ik moet nu gaan zoeken, terwijl ik het anders gewoon vind
niet grappig, ben er weg van

schrijven, een uit de hand lopende onderneming

JoanneE
Laatst aanwezig: 2 jaren 32 weken geleden
Sinds: 6 Dec 2012

Ik sta er een beetje dubbel in. Enerzijds ben ik blij dat door het topic 'Hufters' veel mensen in de pen kruipen en anderzijds betreur ik dat de hoeveelheid ervan de aandacht / reacties afneemt voor Proeflezen.
Zonder iemand te willen diskwalificeren, raak ik er steeds meer van overtuigd dat 'snelle informatievoorziening en -absorptie' scoort (getuige het groot aantal reacties op korte teksten van maximaal 200 woorden). SOL zou dit kunnen ondervangen door de schrijfopdracht uit te breiden naar minimaal 400 á 500 woorden. En om iedereen tevreden te stellen, kan er een aparte omgeving voor de schrijfopdrachten worden gecreëerd (dus niet op het forum, maar geclusterd onder één button). Op deze wijze kan elke SOL'er, zoals de afstandsbediening van de televisie wordt gehanteerd, die informatie tot zich nemen die hem/haar belieft.

De gedachte vliegt en de woorden gaan te voet. Ziedaar het hele drama van de schrijver.
(Julien Green 1900-1998)

Hekate
Laatst aanwezig: 27 weken 3 dagen geleden
Sinds: 10 Jun 2010

Als ik mee doe (maar ik kan niet een opdracht krijgen en dan meteen een verhaal eruit persen, dat moet toch minstens een paar dagen bezinken) dan zal het met microverhaaltjes zijn, dus minstens 400 woorden zou ik niet zien zitten, ik heb ook nog wel ander schrijfwerk, en ik begrijp dat er minstens 3 opdrachten per week komen. Dat het te googlen is, vind ik ook niet zo positief, dan moet je al zeker zijn dat je het niet wil uitwerken tot een langer verhaal voor een wedstrijd of zo, en gaan mensen hier dus niet hun beste werk posten. Een aparte workshop waarvoor je op voorhand moest aanmelden, met een afgesloten hoekje op het forum, zou mij meer bevallen, dan heeft er ook niemand last van en gaat de kwantiteit misschien omlaag en de kwaliteit omhoog (hoewel ik niet weet hoe het daarmee zit, ik lees geen verhalen van anderen voor ik er zelf een bedacht/geschreven heb), maar dat is dan misschien een idee voor volgend jaar?

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Mirandala

Een aparte hoek is een goede optie denk ik. Ik vraag me namelijk ook af of opdracht 1 posts gearchiveerd worden zodra opdracht 2 is vrijgegeven. Anders wordt er nog gereageerd op de vorige opdracht posts en bij opdracht 13 staat het dan waarschijnlijk allemaal door elkaar.

luca holkamp
Laatst aanwezig: 28 weken 2 uren geleden
Sinds: 3 Feb 2008

Ik vind het een leuk idee.
De uitwerking is minder.
Soms moet je iets proberen om te weten of het werkt.
Volgens mij moet je het zien als vingeroefeningen.
Niemand verwacht van je dat je je beste werk hier neerzet.

Ik heb nog niets gedropt dus ik geef ook geen fb.

Had ik geen taal ...

Tja

Hoezo 's nachts, Eigen? Het was tien over drie in de morgen. Ik ben gewoon een vroege vogel. Een aparte plek zou een goed idee zijn. Als dit openbaar is, kan iedereen het pikken. Ik denk niet dat dit de bedoeling is.

Ook voor dichters: Schrijven Magazine

In ieder nummer van Schrijven Magazine interviewen we een dichter over het schrijfproces!

Word abonnee!

Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!

Meer informatie
Schrijfboek cadeau? Nu gratis bij een abonnement op Schrijven Magazine!

Neem een abonnement op Schrijven Magazine!

Maak je keuze!

Intensieve online cursussen. Goed én betaalbaar!

Meer informatie