Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » De regels

De regels

121 reacties [Laatste bericht]

Reacties

Schrijfcoach Yoeke
Laatst aanwezig: 3 jaren 6 weken geleden
Sinds: 5 Jan 2013

Dag allemaal,

Op verzoek van SOL heb ik de schrijfopdrachten bedacht voor je, om van januari een echte schrijfmaand te maken.
Ik ben blij verrast door de hoge kwaliteit van de inzendingen en lees met veel plezier wat iedereen ervan maakt. Leuk ook om te zien dat de opdrachten zo divers en vaak ook heel persoonlijk worden geïnterpreteerd.

Door wat technische problemen (Dries vertelde het al) ben ik pas gisteren stevig begonnen met het geven van mijn feedback op de ingeleverde teksten.
Omdat de bruisende stroom reacties onverwacht groot is, lukt het me vermoedelijk niet om op alle stukken te reageren, maar ik zal m'n uiterste best doen om iedereen tenminste twee maal feedback te geven op zo'n manier dat je er ook iets aan hebt voor het verder ontwikkelen van je schrijfkwaliteiten. Met de inhoud van de stukken zal ik me nauwelijks bemoeien. Mijn doelstelling is om je een aantal oefeningen voor te leggen waarmee je je schrijftechnieken uitbreidt en uitgedaagd wordt om schrijfstijlen uit te proberen die je misschien anders niet zou gebruiken. Daarmee vergroot je je mogelijkheden als schrijver; je gereedschapskistje wordt lekker aangevuld.

Het is een goed idee om sowieso de binnengekomen stukken te lezen. Er wordt veel waardevolle feedback gegeven door forumleden!
Daar zitten ook veel schrijftips bij waar je mogelijk zelf nu of een volgende keer ook je voordeel mee kunt doen.
Mocht je dus toevallig niet aan bod komen met een reactie van mij, geniet dan vooral ook van de verstandige adviezen van anderen.
Voel je je echt onrechtvaardig genegeerd door mij, stuur me dan even een berichtje, dan stort ik me ook op jouw bijdrage.

Nog even over het punt dat hier eerder aan de orde kwam: omdat de oefeningen bedoeld zijn als technische uitdagingen is het voor mij minder van belang om inhoudelijk op de stukken in te gaan. Deze plek is meer een soort gezamenlijke werkplaats om te experimenteren met schrijfstijlen, structuur, spanningsopbouw en meer van dat soort noodzakelijke aspecten van schrijfwerk.

Veel schrijfplezier
Yoeke Nagel
(inderdaad, ook die van de Tarot Systeem Opstellingen en het Damestasjeslezen, maar hier vooral schrijfcoach).

Hekate
Laatst aanwezig: 23 weken 1 dag geleden
Sinds: 10 Jun 2010

Kunnen de opdrachten aub worden vastgepind? Ik ben nog volop aan het brainstormen over opdracht 3, eer ik aan opdracht 4 en 5 toekom (het gaat wel erg snel!), vind ik ze nooit meer terug.

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

nienkea
Laatst aanwezig: 3 dagen 7 uren geleden
Sinds: 11 Dec 2012
Hekate schreef:

Kunnen de opdrachten aub worden vastgepind? Ik ben nog volop aan het brainstormen over opdracht 3, eer ik aan opdracht 4 en 5 toekom (het gaat wel erg snel!), vind ik ze nooit meer terug.

Hoi Hekate je hebt helemaal gelijk hoor, maar ze zijn ook gewoon te vinden onder het item 'nieuws'
Dat is makkelijker zoeken

Reinoud Schaats...
Laatst aanwezig: 2 jaren 21 weken geleden
Sinds: 2 Aug 2011

De opdrachten staan nu allemaal vast. Nieuwe opdrachten zullen dat vanaf nu direct zijn. Excuses voor het ongemak.

Mirandala
Laatst aanwezig: 5 uren 19 min geleden
Sinds: 4 Sep 2012

Hoi Reinoud, ik vroeg me af of de oudere gemaakte opdrachten indien mogelijk kunnen worden gearchiveerd? Misschien per opdracht nummer, en dan allen onder een kopje 'eerdere opdrachten'. Nu staat alles door elkaar en wordt het moeilijker de lopende opdrachtteksten te lezen.

3390 reacties van dit voormalig actief lid zijn niet bedoeld als content voor de redactie. Volg me via: www.kakelversdichtwerk.nl/ en: lang leve de schrijver! Wij kunnen er wat van.

nienkea

Hallo Reinoud

ik had een praktische vraag: kunnen de opdrachten eerder op de dag worden geplaatst. Liefst zo vroeg mogelijk. Ik heb in de ochtend juist op die drie dagen wel een uur om te gaan zitten. Mijn laatste opdracht heb ik nu letterlijk binnen het kwartier bedacht, geschreven, nagekeken en gepost. en ja ook dat is een leermoment

Reinoud Schaats...

Wij doen ons uiterste best om de opdrachten zo vroeg mogelijk te publiceren. Normaal gesproken gebeurt dit rond 12:00 uur op maandag, woensdag en vrijdag. Gisteren liep het wegens omstandigheden uit, maar de verwachting is dat dit niet vaker zal gebeuren.

Mirandala, het is een uitstekend idee, maar één die moeilijk te bewerkstelligen is op een forum. We gaan kijken wat mogelijk is, maar voorlopig zullen de opdrachten in huidige vorm worden gepubliceerd.

Hekate

Zijn die prentjes voor opdracht 8 ergens groter te bekijken? Van foto 3 en 4 kan ik echt niets maken.

Reinoud Schaats...

De afbeeldingen waren omwille van plaatsing ietwat kleiner gemaakt. Dat weegt natuurlijk niet op tegen de duidelijkheid van de beelden, dus ze zijn nu groter. Excuses!

Ostinato
Laatst aanwezig: 1 uur 28 min geleden
Sinds: 12 Jan 2013

Sorry SOL, maar dit duurt gewoon te lang. Waar is Yoeke?

Ontdekker van de Lekkerkerkerkerkerkerkerker.
Echter niet de enige.

Lena_vw
Laatst aanwezig: 9 weken 6 dagen geleden
Sinds: 6 Jan 2013

Zo'officieel' deze maand is aangekondigd en begonnen, zo nachtkaarsachtig is hij afgelopen. Was er een plan?

Ostinato

Het is blijkbaar al afgelopen, geen feedback meer te verwachten. frown Was misschien leuk geweest om dat ook even op het forum zelf te melden (ik zie de homepage niet zo vaak om eerlijk te zijn).

http://schrijvenonline.org/nieuws/januari-schrijfm...

Echter niet de enige.

Hekate

Wat is het nut dan van de laatste opdrachten, als je er geen commentaar op krijgt? Als het alleen maar voor jezelf of voor elkaar is, dan hoef je het niet open en bloot op een forum te plaatsen frown

Ook jammer dat er alleen maar naar de kwantitei gekeken wordt, het is een succes want er waren zoveel inzendingen. Ik heb wel vaker deelgenomen aan online workshops en dan werd de deelnemers op het einde toch om een evaluatie gevraagd.

Lena_vw

Aha, lees nu ook de link van Ostinato (dank!). Jammerdebammer. Dit had zoveel energie, dat dit best een interessant vervolg had kunnen krijgen!
Wie heeft trouwens een boek 'gewonnen'?

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 1 dag 10 uren geleden
Sinds: 24 Aug 2006

Bedankt aan Reinoud Schaatsbergen, Yoeke Nagel en de medeforummers voor deze leerzame en gezellige maand. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar. Jammer en gelukkig dat het afgelopen is, weer ruimte om andere dingen te doen of gewoon uit te rusten. Ik ben ook benieuwd wie een boek gewonnen heeft... Ik ga nog de laatste commentaren van medeforummers lezen, zowel de gezellige als de taakgerichte.

Angus
Laatst aanwezig: 5 dagen 5 uren geleden
Sinds: 19 Mei 2012

Topmaand. Mooi initiatief. Met dank inderdaad aan Reinoud, Yoeke en de overige deelnemers (postend en/of reagerend).
Het was inspirerend.
De afsluiting valt me iets tegen.
Ach, blijft het toch een dikke 9 als ik het in een cijfer moet uitdrukken.

Er gaat niets boven eigen tuin (Bernhard de Vries)
Toch maar weer een blog: https://buizerdwiel.wordpress.com/

Mirandala

Ik vond het geweldig, veel geleerd. Ik wil ook de organisatie en zeker Yoeke bedanken. En, alle januari posters, bedankt! Zo leuk om de nieuwe januarileden te lezen, hopelijk zien we elkaar op het forum?
Maar vooral vond ik het fijn om de mensen te lezen die ik al van het forum kende. Super om naar iedereens invullingen uit te kijken. Spannend elke keer, welke draai ieder een opdracht gaf. Geen sprake van dat ik 'zomaar' een stukje postte, ik wist tenslotte wie me zou lezen! Die lat legden we met elkaar steeds een stukje hoger, het was een uitdaging en een schrijfselfeest.

3390 reacties van dit voormalig actief lid zijn niet bedoeld als content voor de redactie. Volg me via: www.kakelversdichtwerk.nl/ en: lang leve de schrijver! Wij kunnen er wat van.

Ostinato

@Mirandala alweer een nieuwe avatar? Ongrijpbaar tiep ben je toch question Edit: nog gefeliciteerd met je bijschrift-prijs.

Ja, Januari Schrijfmaand was inderdaad erg leuk en ik ben vast van plan om meer te gaan schrijven. Ik zag dat er een schrijfwedstrijd was voor SF/Fantasy en daar ga ik me maar 'ns op storten. Dank voor de inspirerende reacties, u allen. Moge de PC Hooftprijs uw deel zijn. Of anders in ieder geval een paar enthousiaste lezers.

Echter niet de enige.

Lena_vw

Nu enkelen deze Post maar aanhouden voor een evaluatie, dan ook de mijne maar: Ik vond het heel leuk om te doen, de meeste opdrachten met plezier gemaakt, en inderdaad veel opgestoken van commentaren bij mijzelf of bij anderen, Zeker voor herhaling vatbaar (en dat was eigenlijk mijn vraag: Was er een plan voor het einde/vervolg). Dank allemaal voor een inkijkje in jullie processen, fantasie en denkwereld. Deze maand was de aanleiding om mij op dit forum aan te melden, en wellicht werp ik mij in de toekomst ook in de andere onderdelen van het forum.
Wat mij betreft had één en ander met iets meer visie afgerond kunnen worden, maar van ervaring leert men dan maar.
Succes iedereen met het zwarte gat of met de opgedane inspiratie!

michael - 6
Laatst aanwezig: 1 jaar 32 weken geleden
Sinds: 14 Nov 2011

Iedereen bedankt voor deelname en feedback. Ik zit normaal nooit op het forum maar vond dit wel leuk om aan mee te doen; korte gerichte opdrachten, die door iedereen weer heel anders, en vaak zeer verrassend werden ingevuld. Alleen mis ik inderdaad ook een soort afsluiting en valt de feedback van de schrijfcoach wat tegen. Maar goed, het was mij desalniettemin aangenaam om deze maand op het forum te zijn. Blijft de prangende vraag: wie heeft nu toch dat boek gewonnen?

Gineke

Schrijfcoach Od...

Vandaag kreeg ik een bericht van de redactie dat ik een schrijfboek gewonnen heb...

Nu heb ik het gevoel dat ik driemaal gewonnen heb. Ten eerste omdat ik veel geleerd heb door alle bijdragen en commentaren te lezen, en zelf commentaren te geven, ten tweede door de schrijfoefeningen zelf met bijbehorende weerstand.

Bepaalde bijdragen van medeforummers vond ik buitengewoon goed geschreven. Een redelijk groot aantal van de deelnemers zou ik een prijs willen geven voor originaliteit en constante kwaliteit, schrijfstijl en fantasie. Ik verwacht dat deze deelnemers in de komende jaren hoog scoren met schrijfwedstrijden of uitgegeven zullen worden.

Tja
Laatst aanwezig: 2 weken 6 dagen geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Gefeliciteerd, Odile. Waarom is dit nergens te lezen? Misschien heb ik geen recht van spreken omdat ik niet meegedaan heb, maar ik heb wel alles met interesse gevolgd. Ik ben het dan ook volkomen met Lena eens dat het merkwaardig is dat de laatste opdrachten niet meer zijn bekeken. Boem! Ineens afgelopen.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Ostinato

Yoeke heeft eergisteren nog een laatste feedbackrondje gedaan. Odile, gefeliciteerd smile

Echter niet de enige.

Tja
Laatst aanwezig: 2 weken 6 dagen geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Niet gezien. Dan neem ik mijn woorden terug.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Lena_vw

Maar het was wel een miniem rondje... niets persoonlijks aan. En Odile: gefeliciteerd! Geniet van je boek!

Mirandala

Gefeliciteerd Odile! Jouw stukjes heb ik met plezier gelezen en, dankjewel. Dankzij jou denk ik er nu ook vaker aan om kleuren te verwerken in verhalen, omdat jij dat steeds zo mooi in de opdrachten deed smile

Schrijfcoach Od...

Dank je Ostinato, Tja, Lena en Mirandala voor de felicitaties. Ik heb vandaag al in het boek gelezen, van kort verhaal tot roman. Door dit jaar veel gewerkt te hebben aan korte verhalen weet ik niet meer hoe je lange verhalen schrijft...

Ik vond jouw verhalen top, Mirandala. Veel verhalen die ik hier vaak meer dan een keer gelezen heb zullen mij langere tijd bijblijven. Ik zal geen Harley Davidson voorbij kunnen zien rijden zonder te denken aan Nienkes en Mirandala's verhalen, om maar een paar voorbeelden te noemen. En nu het geleerde toepassen in verse verhalen en op eigen wijze.

Als ik hier iets geleerd heb is dat eenieder een eigen stijl heeft en dat zelfs saaie opdrachten over vergaderen uiteenlopende resultaten opleveren. Dit mis ik weleens aan schrijfwedstrijden. Alleen de beste bijdragen, als al, kun je ergens lezen of voorgelezen horen, terwijl er zoveel andere bijdragen zijn en het lezen daarvan goed is voor je ontwikkeling als schrijver.

@ Michael, soms bij het lezen van jouw verhalen vond ik het moeilijk commentaar geven, omdat wat je schrijft gewoon goed is. Je kunt soms meer leren van commentaar als iemand een risico neemt of ernaast zit. Daarom heb ik alle commentaar gelezen en is het de moeite om op een later tijdstip nog eens een en ander te herlezen. Ik vond dat Yoeke bijna altijd de vinger op de zere plek legt.

nienkea

Hè Odile gefeliciteerd!
Ja die Harley was een leuke, die koester ik
En gek genoeg ook de dooie duif die mijn Waterloo werd
Je commentaar was zeer constructief en voelde als een vertrouwde vriendin
Het boek heb je verdiend

--Martijn--
Laatst aanwezig: 30 weken 16 uren geleden
Sinds: 4 Feb 2011

Het was de eerste keer dat ik aan zoiets meedeed en ik vond het leuk. Redelijk leuk. Het had de potentie leuker te zijn. Wellicht voor een volgende keer. Maart lijkt mij een mooie maand. En dan wat grotere opdrachten, die wellicht wat meer in elkaar haken.

AllieCalhoun
Laatst aanwezig: 29 weken 6 dagen geleden
Sinds: 1 Dec 2013

Ik merk dat veel mensen er een soort vervolgverhaal van maken. Mag je de links naar de vorige delen dan in de nieuwe post zetten? Het zoekt anders zo lastig voor de lezers als de rest van het verhaal willen lezen.

Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator...

Zoek een verkooppunt
Iedere week de leukste schrijfwedstrijden? Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsb

Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.

Het is gratis!
Schrijven Magazine SUPERAANBIEDING

Korting én 3 cadeaus!

Word nu abonnee!
Schrijven Magazine: Willem Elsschot

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 27 maart 16.00 u....

Word abonnee!