Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #1 - Het masker

#1 - Het masker

10 reacties [Laatste bericht]
Joke VG
Laatst aanwezig: 8 weken 2 dagen geleden
Sinds: 30 Mei 2016

#1 - Het masker

Rhyne’s gezicht is vertrokken in een grimas waardoor elke spier in haar wangen brandt. Ze probeert wat te ontspannen door haar mond een paar keer te openen en te sluiten, maar al na een paar tellen voelt ze hoe haar tanden zich weer op elkaar zetten alsof boven- en onderkaak willen versmelten en één worden, net zoals zij jaren geleden één wilde worden met Jonas, tot het allemaal misging. Had ze haar masker maar opgehouden na het kerstfeest.

Vorig jaar had ze haar masker gevonden, het paste als gegoten en gaf haar het zelfvertrouwen dat ze nodig had. Ze lachte als ze in gezelschap was, leek sterk en onafhankelijk. Pas als ze alleen was, zette ze het masker af en borg het voorzichtig op zodat het niet kon barsten.
Rondom haar zaten mensen in zak en as en hoewel Rhyne achter haar masker schreeuwde: ‘ik weet hoe jij je voelt, help me alsjeblieft!’, bleef ze sterk voor de personen die haar nodig hadden. Ze troostte, gaf schouderklopjes en probeerde iedereen de positieve kant van het leven te laten zien. Alle mensen die ze liefhad, hadden al zoveel miserie te verwerken dat ze hen nooit durfde vragen haar verdriet ook te torsen. Mijn moment komt nog wel, als iedereen weer vrolijk is, troostte ze zichzelf. Ze haalde haar kracht uit elk moment van geluk dat ze in de ogen van haar dierbaren zag.

Maar net voor het jaareinde gebeurt het onvermijdelijke: het masker toont sporen van slijtage, de kleine barstjes zijn niet meer te herstellen en worden al snel groter tot het masker in stukken valt. Wanhopig probeert ze het te lijmen, maar telkens valt er ergens een stukje af, zodat iedereen haar lijden kan zien. Ze vlucht kwetsbaar en naakt de laatste dag van het jaar in. Ze heeft gefaald.

Reacties

Mili
Laatst aanwezig: 1 uur 11 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@Joke VG, een nogal 'gedragen verhaal'. De hp komt bijna als ziekelijk over.

Dit begrijp ik niet goed: jaren geleden een worden met Jonas >> na het kerstfeest masker ophouden >>> vorig jaar masker gevonden >>> net voor het jaareinde. Er is iets met de tijd.

Lijden, kwetsbaar vluchten, naakt zijn op de laatste dag, falen vind ik persoonlijk te veel van het goede. Plus een buitensporige opoffering.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

Moon1302
Laatst aanwezig: 1 dag 16 uren geleden
Sinds: 21 Sep 2016

Met name het laatste stuk vind ik mooi; het doorgaan tot je (masker) barst. Mooi verwoord.

Groetjes,
Moon

Groetjes,
Moon

ccscharl
Laatst aanwezig: 2 uren 11 min geleden
Sinds: 11 Sep 2016

@Joke VG, een gecompliceerde vrouw. Naar mijn mening zou de eerste alinea volledig weggelaten kunnen worden. Zo kan de lezer zelf invullen in het kader van 'show, don't tell'.
Veel schrijfgenoegen in 2017,
Connie

Joke VG

Mili, bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk er klopt iets niet helemaal met de tijd in die zin, ik weet niet goed hoe ik het er uit moet krijgen, maar als ik de raad van Connie volg, is die alinea er gewoon niet meer.
Hetgeen ik hier schreef, is het verhaal van iemand die ik door en door ken, alsof het over mezelf zou gaan. Jammer genoeg balanceert deze persoon op de rand van de complete paniek, net omdat haar masker, haar veiligheid nu volledig weggevallen is. Ik besef daarentegen wel dat het zeker niet luchtig is. Bedankt in ieder geval voor je input, ik kan er zeker mee verder.

Moon, dankje, het is inderdaad een symbolisch masker dat toch zovele mensen dagelijks dragen.

Connie, over die eerste alinea heb ik inderdaad zelf ook lang getwijfeld, ik ben het met je eens dat deze ook wegkan, enkel mis ik dan een beetje het innerlijke gevecht van deze vrouw met zichzelf. Maar dat kan de lezer misschien zelf beter invullen inderdaad. Bedankt voor je commentaar.

Meta Boonstra
Laatst aanwezig: 1 uur 33 min geleden
Sinds: 17 Apr 2015

Joke, ik ben het met Connie eens. De eerste alinea schept verwarring.
Het innerlijke gevecht is wat mij betreft wel duidelijk.

Het is een mooi verhaal, hebben we allemaal niet min of meer een masker op?

Niets is wat het lijkt

Willemina
Laatst aanwezig: 42 min 21 sec geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

Joke,
Ik vind ook dat het verhaal sterker wordt wanneer je de eerste alinea weglaat.
Van mij zou je ook nog de laatste zin weg mogen halen. Dat 'falen' (wat natuurlijk geen falen is) blijkt wel uit de tekst.
De perfectionist die alle ballen in de lucht probeert te houden tot het uiteindelijk fout gaat, komt wel uit de verf in je verhaal.
Is er nog een aanleiding waarom het masker ineens begint te barsten? Wanneer je de eerste alinea weglaat komt er ruimte vrij om dat nog te beschrijven...

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

Initium
Laatst aanwezig: 8 weken 1 uur geleden
Sinds: 18 Jun 2014

Mooi verhaal en inderdaad denk ik dat iedereen in meer of mindere mate een masker draagt.
Ik hoop dat degene die je zo goed kent van zichzelf ook "mens" mag zijn en fouten mag maken, net als ieder ander. Ieder mens is mooi op zijn eigen manier en 'met' zijn eigen onvolkomenheden, toch?
Taalkundig ben ik misschien niet zo goed, maar volgens mij is "willen versmelten en één worden" dubbel op en "het paste als gegoten" zou volgens mij moeten zijn "het zat als gegoten". Verder mooi verhaal.

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 1 dag 10 uren geleden
Sinds: 24 Aug 2006

Ik vind het jammer dat je het woord masker meermaals herhaalt. Het dragen van een masker is een metafoor, daar zit een groot verhaal achter, misschien iets voor een heel roman. Nu mis ik het concrete verhaal, het is me te abstract, alsof je iets niet vertelt.

Lena_vw
Laatst aanwezig: 9 weken 6 dagen geleden
Sinds: 6 Jan 2013

Hoi Joke VG, het gegeven is wel herkenbaar, zeker als je het masker als een figuurlijk iets ziet. Misschien mag de flashback (tweede alinea) wel weg en vervangen worden door de oorzaak van het veroorzaken van de slijtage. Ik kan het misschien wel raden (het oud en nieuw vieren, het 'gezellig' samenzijn), maar er moet 'iets' getriggeerd hebben, en daar zit het verhaal in, volgens mij. Het is wel heftig, zo'n gevoel, je beschrijft het wel, maar ik denk dat je het nog meer invoelbaar kan maken wanneer je mij als lezer iets meer geeft waardoor ik me kan inleven in de situatie.

Joke VG

heel gek, mijn reactie van een dag of drie geleden staat er niet bij. Dus begin ik even opnieuw.

allemaal, dankjewel voor jullie reactie. ze lopen allemaal nogal gelijk op zie ik. Over de eerste alinea twijfel ik niet meer: die moet eruit. smile
Iedereen draag af en toe een masker, maar soms draag je het zo vaak en zo lang dat je je het leven zonder niet meer kan voorstellen. En dan voel je je extreem kwetsbaar als op een dag dat masker toch wegvalt. Daarom vind ik de laatste zin wel passen eigenlijk, zo fragiel en kwetsbaar kan je je alleen voelen als je het masker na lange tijd plots niet meer hebt. Maar zonder kan inderdaad ook, dat klopt.
Ik heb voor mezelf het woord masker eens wat vaker vervangen door 'het' en dat gaat inderdaad wat vlotter.
Ik heb de reden waarom het masker barst en afbrokkelt bewust weggelaten, omdat het teveel ruimte zou innemen in dit korte stukje tekst. Er zit inderdaad een heel lang verhaal achter. De persoon over wie het gaat heeft het masker zolang gedragen, dat ze niet meer weet wat haar eigen echte gevoelens zijn... Ze beseft nu dat het een vals gevoel van veiligheid gaf en gaat aan zichzelf werken, met ups en downs Leren terug zélf emoties te hebben.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!

En hopelijk gaat mijn tekst nu niet weer kwijt. wink

Neem een abonnement op Schrijven Magazine.

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine. Profiteer van onze superaanbieding!

Korting én cadeaus!
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 26,50 én 3 cadeaus!

Profiteer nu!
Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 27 maart 16.00 u....

Mooie aanbieding!
Jouw kidlit laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Kidlit! Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!