Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #2: Welsprekendheid leidt tot liefde

#2: Welsprekendheid leidt tot liefde

8 reacties [Laatste bericht]
Joke VG
Laatst aanwezig: 10 weken 1 dag geleden
Sinds: 30 Mei 2016

#2: Welsprekendheid leidt tot liefde

24: Welsprekendheid leidt tot liefde

Met zachtroze wangen en licht geopende mond luisterde Katharina naar de smeekbede van Manuel om hem, zoon van een weledele familie, te aanvaarden als haar echtgenoot. Haar ogen konden hem niet loslaten, Manuel was een mooie gespierde jongeman met een vleugje vrouwelijkheid waardoor ze geneigd was hem zonder meer in haar armen te sluiten. Haar hart behoorde hem al lang toe, maar ze had dit verzwegen, bang dat zijn vurige toespraken om haar voor zich te winnen, zouden verdwijnen. Elk woord uit zijn mond gaf haar rillingen van genot en als hij na zijn zoveelste poging om haar jawoord te horen, uitgeput naar huis ging, kon ze volledig bevredigd gaan slapen.
Haar dromen vulden zich met zijn woorden, ze proefde ze met haar lippen op de zijne, ze streek met haar handen door zijn haren om hem op zoek te laten gaan naar nog meer parels van woorden die haar in opperste verrukking brachten.
Toen ze op een ochtend wakker werd in haar met satijn omspannen hemelbed, tastte ze rond met gesloten ogen, op zoek naar Manuel, zijn hete woorden nog nazinderend in haar geheugen. Ze gleed uit bed, haar ranke voeten beroerden nauwelijks het zachtroze tapijt. Het vuur in haar hart was niet meer te blussen en blootvoets rende ze het huis uit in haar ragfijne slaapjurk, recht in de armen van haar Manuel. Sprakeloos keken ze elkaar in de ogen en elk verlangend woord dat nachtenlang in haar dromen rondgezweefd had, werd gesproken in één zucht: ‘Manuel, ik heb je lief.’

Reacties

Mili
Laatst aanwezig: 57 min 25 sec geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@Joke VG, ik begin je genre te herkennen, is het Victoriaans te noemen?

Ik denk niet dat je: [Toen ze de volgende ochtend wakker werd ... ] kunt schrijven aangezien K&M elkaar al langere tijd kennen.

Jawoord is volgens mij één woord.

Zachtroze wangen en zachtroze tapijt. Bewust?

Voor de liefhebbers van dit genre, vast gepassioneerd geschreven.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

Joke VG

Mili,

bedankt voor je compliment. wink

over 'toen ze de volgende ochtend...' kan ik misschien beter schrijven 'toen ze op een ochtend' ik heb daar ook wat bedenkingen bij gehad, jij benoemt wat er knelde.

jawoord is inderdaad de correcte spelling, ik pas het aan.

het zachtroze heb ik inderdaad bewust gekozen: het past bij hoe ik wil dat de lezer het meisje voor zich ziet, een frêle zachtroze poppetje. een roze tapijt leek me dan ook wel te passen in haar kamer. big grin

de taalkeuze heb ik doen aansluiten hij het naar mijn gevoel toch wat ouderwetse woord 'welsprekendheid'. En dat geeft inderdaad een wat victoriaanse stijl.

marlie
Laatst aanwezig: 2 dagen 3 uren geleden
Sinds: 29 Okt 2015

Je hebt het geheel welsprekend geschreven, Joke, alsof de lezer even in de tijd terugduikt. Eigenlijk is het chicklit, wat ik wel eens lees ter afwisseling van thrillers of detectives.

Ik heb het even hier
Ze tastte rond, met gesloten ogen, op zoek naar Manuel.
Je bedoelt dat ze zoekt naar de aanwezigheid van zijn stem, naar zijn mooie woorden waarmee ze telkens wil ontwaken? Dat ze zich reeds inbeeldt met hem te zijn?

Een dingetje dat tijdsgewijs niet klopt:
Huwbare jongedames werden in het Victoriaanse tijdperk niet naar de mond gesproken door kandidaten, edelgeboren of niet. Ze werden door hun vader uitgehuwelijkt aan degene met de hoogste rang en het meeste geld. Volgens mij was er nauwelijks of geen sprake van liefde.

Toch wel graag gelezen!

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened.
'When in doubt, have a man come in with his gun' (Raymond Chandler)

BlauweNacht
Laatst aanwezig: 33 weken 4 dagen geleden
Sinds: 6 Jan 2017

Stijl chicklit, iets nieuws geleerd. Google beschrijft: boeken voor vrouwen. Heerlijk. Want ik ben er 1. En idd zoals de andere reactie: Victoriaanse stijl. Ik word meteen meegezogen naar een andere tijd. Zou wel spannend zijn als het dan in het verhaal op een gegeven moment ook overgaat in actie; de liefde die bedreven wordt.

ccscharl
Laatst aanwezig: 13 min 16 sec geleden
Sinds: 11 Sep 2016

Joke, mooi, vloeiend geschreven. Alleen vroeg ik me af waar Manuel ineens vandaan komt, wanneer ze het huis uit snelt. Ze is immers net wakker. Ik kreeg de indruk dat hij (de hele nacht?) buiten heeft staan wachten.
Was prettig om te lezen,
Connie

Lena_vw
Laatst aanwezig: 35 weken 4 dagen geleden
Sinds: 6 Jan 2013

Je had wel een moeilijke combinatie, want welsprekendheid leidt tot liefde lijkt niet direct te vragen om een conflict of een struggle. Die zit er wel in, in haar vooral, en ze legt haar eigen weerstand op (door hem nog geen 'ja' te geven). Vind ik wel knap gedaan.
Het is wel een zoet verhaal geworden, maar dat mag, welsprekend past ook wel bij zoete verhalen. Ook wel benieuwd wat er zou gebeuren wanneer je de personages meer welbespraaktheid in de mond zou leggen door dialoog in de scene.

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 3 min 35 sec geleden
Sinds: 24 Aug 2006

De kans om hem welbespraakt te laten horen, mis ik hier een beetje. Je had hem toch minstens een zin kunnen laten uitspreken. Nu moet ik raden naar wat hij zoal zegt. In het midden herhaal je wat vaak het woord 'woorden', zonder dat daar een duidelijk doel mee gediend wordt.
Het verhaal is een heerlijk zwijmelverhaal geworden. Je had ook iets van een obstakel tegen de welsprekendheid kunnen opwerpen, zoals een personage die er niet van houdt, de vader van het meisje bijvoorbeeld.

Joke VG

Marlie, bedankt voor je reactie! Ja, voor zichzelf heeft ze al lang uitgemaakt dat hij de ware is, dus zoekt ze naar hem als ze wakker wordt, omdat ze eigenlijk hoopt dat hij al naast haar ligt.
En je hebt gelijk, het meisje past niet echt in die tijd, maar ik vond het gewoon een mooi gegeven. Noem het een fantasietje van mezelf. wink

BlauweNacht, het verhaal eindigt daar niet hoor, haar vader was het wachten beu en had al een andere man voor haar gevonden. Ze verneemt dat op dezelfde dag dat ze Manuel haar liefde heeft verklaard. Ze besluiten samen te vluchten om ergens ver weg een nieuw leven te beginnen.

Connie, je hebt gelijk, ze rent recht naar zijn huis, dat had ik misschien beter moeten preciseren:
Het vuur in haar hart was niet meer te blussen en blootvoets rende ze het huis uit in haar ragfijne slaapjurk, door de tuinen en het dorp, recht in de armen van haar Manuel. Bedankt voor je compliment.

Lena, dankjewel, ik hou wel van een uitdaging als het over schrijven gaat. wink Dialoog had ik eerst, maar heb ik eruit gelaten, omdat ik het zelf te zwakjes vond. Misschien had ik er wat langer aan moeten sleutelen tot het wél goed genoeg was.

Odile, ja inderdaad, een zwijmelverhaal, dat mag zo af en toe wel eens vind ik. En zoals ik al zei tegen Lena, ik heb mijn dialoog wat te snel geschrapt, maar ik vond geen toespraak die me zelf in vuur en vlam zou kunnen zetten. big grin

Like Schrijven Online op Facebook!

Like Schrijven Online op Facebook!

Vind ik leuk!
Iedere week de leukste schrijfwedstrijden? Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsb

Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.

Het is gratis!
Word abonnee van Schrijven Magazine

Mis het herfstnummer van Schrijven Magazine niet, word vóór...

Superaanbieding!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 16.00 u. abonnee!...

Speciale aanbieding