Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » # 2 - Sociaal denken en opstand

# 2 - Sociaal denken en opstand

18 reacties [Laatste bericht]
Mili
Laatst aanwezig: 1 uur 3 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

# 2 - Sociaal denken en opstand

De losgezongen hogergeplaatsten spraken over verbinden, zelfs de koning die geen koning was, zag het als zijn goddelijke taak. Het werd van iedereen verwacht; zich bewust te verbinden met de ander. Van Koos dus ook.

Eerst dacht hij zijn EHBO-diploma te moeten halen van de hogergeplaatsten maar in de bouwkeet legden ze het hem uit. Verbinden stond voor deugdzaam zijn, een woord dat Koos niet kende. Op je vrije dag ging je met welkomstvlaggetjes zwaaien op het station, bloemen leggen als het weer eens zo ver was en Imagine werd uit volle borst meegezongen.

Hij had onnoemlijk veel straatjes gelegd en stierf van de pijn in z’n knieën; de vijfenzestig gepasseerd moest hij doorwerken. Ien, zijn vrouw, deed zuinig an, het huishouden bij anderen en wellicht dat de twee getrouwde oudsten nu eens op hun eigen konden. Een paar straten verderop was bijgebouwd, met een tuintje, voor en achter. Die zou hij voor ze bestraten, ze wachtten al zo lang.

‘Koos,’ zei Ien op een dag, ‘ze zijn vergeven.’
‘Hoezo,’ bulderde hij en ging kijken. Het was druk in het straatje. Vrachtwagens reden af en aan die Mieles uitlaadden, bedden en banken. Uit bussen en taxi’s kwam uitheems volk. Mannen kauwden om op straat te rochelen, kinderen trokken aan zwarte rokken.

‘Hé, wie zijn jullie,’ vroeg hij nog; niemand begreep hem.
Koos trok in het schuurtje de riek van zijn grootvader uit het vet en vertrok naar het Binnenhof.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

Reacties

Willemina
Laatst aanwezig: 5 uren 7 min geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

Treurig, maar ik zit hier te lachen, Mili.

'Vrachtwagens reden af en aan die Mieles uitladen' loopt naar mijn gevoel niet helemaal lekker, misschien kun je daar nog eens naar kijken.

Hoewel ik jouw Koos iets te simpel vind neergezet (verbinden - EHBO - samenwerken; de 65-plussers van deze tijd zijn ook op het platteland 'educated'), heb ik je verhaal met veel plezier gelezen.

Wel haarfijn weergegeven hoe op dit moment, door een groot deel van de bevolking, tegen de huidige sociale stand van zaken wordt aangekeken.
thumbsup

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

Mili

@Willemina, ik moet je helaas informeren dat schrijfster in dezen aan verband dacht toen zij voor het eerst over verbinden hoorde. wink

['Vrachtwagens reden af en aan die Mieles uitladen' loopt naar mijn gevoel niet helemaal lekker, misschien kun je daar nog eens naar kijken.] uitlaadden, foei.
Ik weet dat vrachtwagens dit niet kunnen maar ik schaar het onder mijn schrijfvrijheid.

Zou dolgraag een 'educated' plattelandsman willen ontmoeten, heb je er eentje voor me?

Dank voor je lachen + beschouwing.

Willemina
Laatst aanwezig: 5 uren 7 min geleden
Sinds: 16 Mrt 2008
Mili schreef:

@Willemina, ik moet je helaas informeren dat schrijfster in dezen aan verband dacht toen zij voor het eerst over verbinden hoorde. wink

Laughing out loud

Citaat:

Zou dolgraag een 'educated' plattelandsman willen ontmoeten, heb je er eentje voor me?

Ze lopen hier vrij rond.
Kom gezellig langs. Ik zorg voor eten, drinken en onderdak wink.

Citaat:

Dank voor je lachen + beschouwing.

Graag gedaan. Kan niet wachten tot je boek uitkomt. smile smile

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

ccscharl
Laatst aanwezig: 2 min 29 sec geleden
Sinds: 11 Sep 2016

@Mili, ik vind het leuk te merken dat ik je stijl begin te herkennen sarcastic eye roll Zelfs je schrijfvrijheid gebruik je om afwijkende stijl te onderbouwen.

Verbinden en ehbo, ik had het direct door.

Het geheel een goedlopende weergave van de actualiteiten, zoals die bij veel mensen leeft.

'Educated plattelandsman' nooit tegengekomen? Vlug op de uitnodiging van Willemina ingaan! Laughing out loud

Graag gelezen,
Connie

Meta Boonstra
Laatst aanwezig: 6 uren 14 min geleden
Sinds: 17 Apr 2015

@Mili, ik vind het een heel herkenbaar verhaal. En die riek op het einde, gewoon prachtig.
Koos, recht toe recht aan, zal wel even zijn ongenoegen uiten. Zo van, nu is het uit met die flauwekul.

(door jouw verhaal durfde ik het mijne pas te plaatsen wink )

Niets is wat het lijkt

Mili

@Willemina, is het glad daar in het hoge Noorden en heb je er een of meer vrij rondlopen voordat ik je genereuze invitatie overweeg? wink

@Connie, ik hoop dat ik van tijd tot tijd van stijl weet te veranderen en begrijp je natuurlijk wel. Het afwijkende kan een pain in the ass zijn. Ik kan niet eens de hoorn op mijn vaste ouderwetse telefoon normaal terugleggen.

@Meta, dank voor je openhartigheid. Het heeft mij, serieus, jaren tegengestaan dat het vrije, te benoemen woord niet gezegd kon worden.

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 1 uur 14 min geleden
Sinds: 24 Aug 2006

Hier genoeg mannen die zich afvragen wat verbinden is, zelfs in taal die nog directer is. Mogelijk niet in jouw omgeving, Willemina?
Graag gelezen, ook omdat jouw verhaal niet stereotype wordt en de manier van spreken niet neerbuigend brengt.

Mili

@Odile, ik probeer de hoofdpersonen te laten zijn die ze zijn, zonder dat ik er een mening/oordeel aan meegeef. De lezer mag vinden wat hij/zij vindt. Dankjewel voor deze eerste opdrachten van de schrijfmaand en je waardevolle feedback hierop.

maddbrug
Laatst aanwezig: 45 min 14 sec geleden
Sinds: 20 Dec 2011

Dat Koos ook aan een zwachteltje dacht bij het verbinden snap ik. Die derde alinea geeft treffend het leven van Koos en Ien weer. Mooi die zin, ze zijn vergeven, je voelt t aan dat Ien Koos van zijn stuk bracht. De Mieles die uitgeladen werden, hoe goed raak jij die ondertoon.
De riek in het schuurtje, god oh god, die boze Koos. Jouw verhalen blijven altijd zo in mijn kop hangen, ik ga erover nadenken en moet op een of andere manier altijd aan triplex denken, er zit altijd een laagje betekenis onder het bovenlaagje. Knap gedaan,Mili.

Lena_vw
Laatst aanwezig: 14 weken 3 dagen geleden
Sinds: 6 Jan 2013

Koos' 'sociaal denken' is eigenlijk wel een opgelegd of volgend 'sociaal denken'. Hij, de stratenlegger, en zij, die het schamele loon aanvult zijn helaas wel herkenbare personages, en ik snap ook heel erg dat de riek eraan te pas komt, maar ik hoop van harte dat zij iets vinden waar ze gelukkig van worden. Iets waar ze hun talent in kwijt kunnen. Mooi hoe je een sfeer neerzet die bijna terug in de tijd gaat, ik houd wel van rieken.

Angus
Laatst aanwezig: 22 uren 39 min geleden
Sinds: 19 Mei 2012

Ik vind dit toch iets minder, MIli.

Ik geniet vooral van jouw bijdragen als het invullen aan mij als lezer wordt overgelaten.
Daartoe krijg ik hier geen kans.
Het is duidelijk.

Dat laat onverlet dat het geheel taalkundig goed is neergezet en dat ik het vanuit dat perspectief met plezier heb gelezen.
Ik - voor wat het waard is - gun je de best denkbare uitgever voor je boek.

Mili

@Angus. jij bent mijn lezer, jij hebt het hoogste woord. En ik schrijf om gelezen te worden. Ik wilde Karel in zijn resolute zijn neerzetten. Je reactie is me dierbaar. Dank je.

@Lena, ik kan me niet in je reactie vinden. Hetgeen gebeurt kan je m.i. niet wegdoen met laten ze iets vinden waar ze gelukkig van worden. Dat heet voor mij wegkijken van veroorzaakte problematiek. Wel fijn dat we allebei van rieken houden.

@Madd, ik weet niet hoe op je reactie te antwoorden. Wel wil ik graag triplex zijn. Merci.

Marietje
Laatst aanwezig: 17 uren 21 min geleden
Sinds: 8 Jan 2014

Een voor mij duidelijk verhaal wat ik prettig lezen vind. Maatschappij kritisch want voor mij geeft de humor m.b.t de uitleg van het verbinden het niveau van de burger Koos aan en begrijp ik zijn riek protest.
Bij de vraag meer of minder zal hij vast minder roepen. wink

Onze postduif mist je en is daarom terug op zijn nest gekomen. smile

Ik blijf want ik schrijf!

Mili

@Marietje, waar was je, heb je je chicklitboek afgeschreven?
Onze postduif kan me missen, alleen merk ik dat hij toch wel van me is vervreemd. De gegeven interpretatie slaat namelijk volkomen de plank mis. Is zijn hokje ingestort? unibrow

edwinchantalenq...
Laatst aanwezig: 2 dagen 20 uren geleden
Sinds: 18 Feb 2011

Prachtig omschreven boeren nuchterheid met een schrijnend randje!

Lena_vw
Laatst aanwezig: 14 weken 3 dagen geleden
Sinds: 6 Jan 2013
Mili schreef:

@Lena, ik kan me niet in je reactie vinden. Hetgeen gebeurt kan je m.i. niet wegdoen met laten ze iets vinden waar ze gelukkig van worden. Dat heet voor mij wegkijken van veroorzaakte problematiek. Wel fijn dat we allebei van rieken houden.

Ik bedoelde niet dat je ze in het verhaal moet veranderen, integendeel. Ik leefde mee, juist omdat jij als schrijver niet wegkijkt van de problematiek, en hoopte voor de personages dat het hen goed gaat komen, want ze zijn tragisch en -begrijpelijk- is de druppel gevallen. En dan barst de bom, redelijk of onredelijk voor de lezen, maar voor de personages zéker begrijpelijk!

Mili

@Edwin, ik ben blij met jouw reactie, dank je en

@Lena_vw, ik waardeer het dat je op je reactie terugkwam. Ik heb je nu beter begrepen.

Schrijfcoach Bl...
Laatst aanwezig: 1 uur 19 min geleden
Sinds: 29 Mei 2008

Dag Mili, als ik Ien was, nam ik een tweede riek en stormde samen met hem Het Binnenhof op! disgusted

Leven en laten leven.
auteur van de novelle "De oude man." ISBN: 978-90-8834-099/4 -- http://www.blavatski.be

Gratis bij Schrijven Magazine: 1 jaar Van Dale Online Taalhandboek Nederlands

Gratis bij een abonnement op Schrijven Magazine!

Word nu abonnee!
Lees hier hoe het werkt!

en krijg zelf een cadeau!

Lees hier hoe het werkt!
Jouw kidlit laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Kidlit! Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!
Jouw verhaal laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Proza!  Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!