Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #2 keuze 33 Après-ski

#2 keuze 33 Après-ski

19 reacties [Laatste bericht]
Willemina
Laatst aanwezig: 47 min 26 sec geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

#2 keuze 33 Après-ski

#33 Après-ski

'Waar gaan jullie deze winter skiën? Chamonix?'
'We gaan dit jaar naar Winterberg.'
'Winterberg? Dat is voor kleuters. Bovendien ben je daar niet verzekerd van sneeuw.'
'Dan gaan we wandelen, geen punt.'
'Je bent toch niet ineens zo'n loser geworden die in een hutje van Center Parcs kruipt, Kareltje?
'We willen gewoon wat dichter bij huis blijven dit jaar.'
'Vanwege de centjes? Misschien kan ik wel ergens een klusje voor je regelen, ik ken genoeg mensen. Zou jij ook wat meer moeten doen, jochie, netwerken.'
'Leroy, het is niet vanwege het geld. De afstand is op dit moment...'
'Chamonix is the place to be, jongen, als je gezien wilt worden. Tussen de grote mannen en hun lekkere wijven. Het is daar één groot netwerk en het maakt niemand wat uit met wie je de après-ski feesten doorbrengt, of de nachten.'
'Annet is...'
'Joh, weet je wat. Ik ritsel een paar meisjes en je laat Annetje lekker thuis. Laat het maar aan mij over. Jij en ik, wij gaan naar Chamonix, nemen de limousine mee en vieren het leven in de sneeuw. Ik betaal.'

'Annet is zwanger.'

'Kareltje toch! Je hebt dus eindelijk raak geschoten, of is het een ivf-je? Dan mag je wel oppassen of je wel echt de vader bent. Je hoort rare dingen tegenwoordig.'
'Leroy, dat maakt me eerlijk gezegd niets uit. Ik ben de biologische vader, maar als dat niet zo was...'
'Nou, Kareltje, ik zou niet het kind van een ander willen opvoeden. Maar ik hoef me daar ook geen zorgen over te maken. Onze jongste, Lisa, is alweer tien jaar.'

'Dat zou ik niet te hard roepen, Leroy, want jouw neef, hè, die komt wel erg vaak bij jou over de vloer, is je dat wel opgevallen?'
'Mijn neef?'
'Jouw neef ja, die gast die tien jaar geleden op jouw kosten met je vrouw mee mocht naar Chamonix, toen jij hier druk aan het netwerken was.'

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

Reacties

Mili
Laatst aanwezig: 1 uur 16 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@Willemina, zomer werd winter? wink Ik las je te snel. Lol.

Hoogmoed en mislukking: Een zeer onderhoudend verhaal. De tergende manier van Leroy om Kareltje en Annetje te zeggen en klusjes te regelen.

Kareltje heeft prachtig zijn gerag gehaald.

(ivf-tje)
(het schijnt dat je een spatie moet inlassen vóór drie punten; [ ... op dit moment ...'])

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

ccscharl
Laatst aanwezig: 2 uren 17 min geleden
Sinds: 11 Sep 2016

Willemina, je nam me vlot mee in je verhaal. Waar Kareltje in eerste instantie nogal terughoudend blijft, blijkt hij uiteindelijk de rollen om te draaien. Perfecte verhaallijn.

Groet Connie

Meta Boonstra
Laatst aanwezig: 1 uur 38 min geleden
Sinds: 17 Apr 2015

Willemina, het is inderdaad een vlot geschreven verhaal met een verrassend einde.
Dan zit Leroy ineens met zijn mond vol tanden wink

Een kleine opmerking, je gebruikt erg vaak Leroy en Kareltje, waardoor bij mij de dialoog wat onnatuurlijk overkomt.

Niets is wat het lijkt

marlie
Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
Sinds: 29 Okt 2015

Het leest als een trein Willemina, je dialogen geven me een levendig beeld van hun gelaatsuitdrukkingen.
Ik zie Leroy zijn smoelwerk voor me als hij het deksel op de neus krijgt!

Spetterend, dit dialoogje, echt goed gedaan!

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened.
'When in doubt, have a man come in with his gun' (Raymond Chandler)

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 1 dag 10 uren geleden
Sinds: 24 Aug 2006

Vlot geschreven verhaal. Heb je het herschreven of kun je dit zo vlot in een keer schrijven? Wat mij ook bevalt is het stille ingehouden gedrag van Kareltje tegenover het wat blaaskakerige van Leroy.
Het plot is mooi in het verhaal verweven, het einde geeft precies genoeg weg zonder uitleggerig te worden.

Willemina
Laatst aanwezig: 47 min 27 sec geleden
Mili schreef:

@Willemina, zomer werd winter? wink Ik las je te snel. Lol.

Hoogmoed en mislukking: Een zeer onderhoudend verhaal. De tergende manier van Leroy om Kareltje en Annetje te zeggen en klusjes te regelen.

Kareltje heeft prachtig zijn gerag gehaald.

(ivf-tje)
(het schijnt dat je een spatie moet inlassen vóór drie punten; [ ... op dit moment ...'])

Mili,

het blijft nog even winter, maar wel dooi wink

Ik twijfel nog even over ivf-tje - zou zo'n man dat in een gesprek inderdaad zo zeggen? Of gemakshalve toch ivf-je?
De drie punten had ik intussen meegekregen, dat daar een spatie voor hoort wussiknie. Dank voor de tip(s).

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel

Willemina
ccscharl schreef:

Willemina, je nam me vlot mee in je verhaal. Waar Kareltje in eerste instantie nogal terughoudend blijft, blijkt hij uiteindelijk de rollen om te draaien. Perfecte verhaallijn.

Groet Connie

Perfect nog wel wink . Dankjewel, Connie.

Groet, Willemina

Willemina
Meta Boonstra schreef:

Willemina, het is inderdaad een vlot geschreven verhaal met een verrassend einde.
Dan zit Leroy ineens met zijn mond vol tanden wink

Een kleine opmerking, je gebruikt erg vaak Leroy en Kareltje, waardoor bij mij de dialoog wat onnatuurlijk overkomt.

Het klopt wat je zegt, Meta.
Ik heb de namen bewust vaak gebruikt omdat het hierdoor een soort duel wordt. Toch ga ik na je opmerking nog even kritisch nalezen of 'erg veel' niet 'teveel' is.
Bedankt voor je feedback!

Willemina
marlie schreef:

Het leest als een trein Willemina, je dialogen geven me een levendig beeld van hun gelaatsuitdrukkingen.
Ik zie Leroy zijn smoelwerk voor me als hij het deksel op de neus krijgt!

Spetterend, dit dialoogje, echt goed gedaan!

Marlie,
Bedankt voor je ontzettend leuke, enthousiaste commentaar en compliment. Daar ben ik blij mee!

Willemina
Schrijfcoach Odile Schmidt schreef:

Vlot geschreven verhaal. Heb je het herschreven of kun je dit zo vlot in een keer schrijven? Wat mij ook bevalt is het stille ingehouden gedrag van Kareltje tegenover het wat blaaskakerige van Leroy.
Het plot is mooi in het verhaal verweven, het einde geeft precies genoeg weg zonder uitleggerig te worden.

Dankjewel, Odile.

Ik heb het binnen een half uur in een keer geschreven zonder herschrijf.
Dialoog met handeling kost me meer moeite dan alleen dialoog.

Bedankt ook weer voor je feedback. Ik stel het enorm op prijs zoals je mij en iedereen hier telkens voorziet van tips en aanwijzingen.

Groet, Willemina

Tja
Laatst aanwezig: 2 weken 6 dagen geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Wat een leuk verhaal. Knap gedaan. Kareltje werd ineens een grote Karel. Ivf-je is mooier. (lLisa wordt al gauw elf. (Ik tel de negen maanden er even bij op.)(?)

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Angus
Laatst aanwezig: 5 dagen 5 uren geleden
Sinds: 19 Mei 2012

Met plezier gelezen, Willemina.

Of Karel in zijn rol blijft, vraag ik me af.
Zoals je de dialoog beschrijft, is Karel voor mij iemand die niet snel zal confronteren.
Ik zie het Karel in de laatste alinea dan ook eerder denken dan uitspreken.
Maar van de andere kant is bij iedereen, hoe zachtmoedig ook, de grens een keer bereikt.

Dat de vraag bij mij speelt, betekent voor mij wel dat je Karel - maar ook Leroy - door middel van de dialoog zo goed hebt neergezet dat ik me die vragen ga stellen. thumbsup

Er gaat niets boven eigen tuin (Bernhard de Vries)
Toch maar weer een blog: https://buizerdwiel.wordpress.com/

janpmeijers
Laatst aanwezig: 1 uur 34 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

Willemina,
goede dialoog, die ook de personages tekent - en dan mis je (als lezer) de handelingen niet.

een zeurtje:
'Jouw neef ja, die gast die tien jaar geleden op jouw kosten'

die toevoeging 'gast' past minder bij Karel. 'Jouw neef ja, die tien jaar geleden op jouw kosten' is meer Karel wink

maddbrug
Laatst aanwezig: 13 uren 44 min geleden
Sinds: 20 Dec 2011

Willemina, goede dialoog, krachtig verhaal. Mooie tegenstelling in personages. Met plezier gelezen, Willemina

Willemina
Laatst aanwezig: 47 min 28 sec geleden
Tja schreef:

Wat een leuk verhaal. Knap gedaan. Kareltje werd ineens een grote Karel. Ivf-je is mooier. (lLisa wordt al gauw elf. (Ik tel de negen maanden er even bij op.)(?)

Tja,

Goed opgemerkt - Lisa wordt inderdaad al gauw elf smile .
Bedankt voor je reactie en compliment.

Willemina
Angus schreef:

Met plezier gelezen, Willemina.

Of Karel in zijn rol blijft, vraag ik me af.
Zoals je de dialoog beschrijft, is Karel voor mij iemand die niet snel zal confronteren.
Ik zie het Karel in de laatste alinea dan ook eerder denken dan uitspreken.
Maar van de andere kant is bij iedereen, hoe zachtmoedig ook, de grens een keer bereikt.

Dat de vraag bij mij speelt, betekent voor mij wel dat je Karel - maar ook Leroy - door middel van de dialoog zo goed hebt neergezet dat ik me die vragen ga stellen. thumbsup

Angus,

Bedankt voor je mooie reactie en compliment.
Door 'die gast' weg te laten, zoals Janp voorstelt, denk ik dat de laatste alinea geloofwaardiger wordt. Je zag het goed.

Willemina
janpmeijers schreef:

Willemina,
goede dialoog, die ook de personages tekent - en dan mis je (als lezer) de handelingen niet.

een zeurtje:
'Jouw neef ja, die gast die tien jaar geleden op jouw kosten'

die toevoeging 'gast' past minder bij Karel. 'Jouw neef ja, die tien jaar geleden op jouw kosten' is meer Karel wink

JanP,

Je hebt gelijk. Ik verander het.
Bedankt voor je compliment en feedback.

Willemina
maddbrug schreef:

Willemina, goede dialoog, krachtig verhaal. Mooie tegenstelling in personages. Met plezier gelezen, Willemina

Bedankt voor je complimenten, Maddbrug.
Ik ben daar heel blij mee.

Blavatski
Laatst aanwezig: 1 uur 39 min geleden
Sinds: 29 Mei 2008

Dag Willemina, met veel plezier je verhaal gelezen. Knap. En met een goede plot. blush

Leven en laten leven.
auteur van de novelle "De oude man." ISBN: 978-90-8834-099/4 -- http://www.blavatski.be

Neem een abonnement op Schrijven Magazine.

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine. Profiteer van onze superaanbieding!

Korting én cadeaus!
Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 27 maart 16.00 u....

Mooie aanbieding!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 27 maart 16.00 u. abonnee!

Word abonnee
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 27 maart 16.00 u....

Speciale aanbieding