Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #2 - 01/2017 - Van welsprekendheid zonder er veel woorden aan vuil te maken, tot verraad (21)

#2 - 01/2017 - Van welsprekendheid zonder er veel woorden aan vuil te maken, tot verraad (21)

7 reacties [Laatste bericht]
marlie
Laatst aanwezig: 1 dag 13 uren geleden
Sinds: 29 Okt 2015

#2 - 01/2017 - Van welsprekendheid zonder er veel woorden aan vuil te maken, tot verraad (21)

Ik had hem lief op mijn manier.
Fredo. Een man van de wereld, imposant en gemakkelijk in omgang als hij zijn zin kreeg. Twee maal mocht ik hem na verregaande overredingskracht vergezellen; slechts nadat kleerkasten mij hadden gedouble-checked geraakte ik binnen in de ongure woonst.
Ik moest op mijn tanden bijten toen ze me aftastten, de grijns op Fredo’s gelaat zal ik nooit vergeten. Evengoed was hij een smeerlap, maar ik lachte hem toe, mijn hand streelde zijn borstkas ter hoogte van zijn binnenzak waarbij zijn portefeuille me aan mijn toekomst herinnerde.
Na de nodige wachtwoorden en codes - waar Fredo zich met uitgestreken gezicht doorheen werkte - kregen wij degenen te zien voor wie hij kwam. Dat wilde zeggen, hij praatte en ik moest mijn mond houden.
"Sois belle et tais-toi."
Ik dronk meer dan goed voor me was en Fredo’s welbespraaktheid tegenover de mij beklemmende aanwezigen verdween, toen hij me uiteindelijk met opeengeklemde kaken naar buiten sleurde.

Achter zijn façade ging een keihard man schuil. Dat ondervond ik de avond voor hij moest onderduiken.
In een jurk die onthulde en verhulde waar nodig, draaide ik om hem heen.
“Je ziet er goed uit, Marlie. Geen vrouw die aan je tipt.” Met een goedkeurende blik op zijn whisky, liet hij de alcohol walsen in zijn glas.
Dat hij me aansprak zonder me aan te kijken, zinde me niet. Erger, er ging een belletje bij me rinkelen.
“Je was leuk.” Hij nipte geconcentreerd.
“Wás?” What the fuck bedoelde hij? Fronsend draaide ik me op mijn Louboutins naar hem toe.
“Je was grappig en vrijgevig,” ging hij onverstoorbaar verder. “Een vrijgevochten meid met pit.” Hij tuitte zijn lippen ter bevestiging van zijn woorden.
Het belletje in mijn hoofd klonk harder.
Hij keek me onverschillig aan en zette abrupt zijn glas neer.
“Je weet dat ik door sommige diensten graag gezien ben, Marlie. Een beetje te graag naar mijn zin.” Hij tikte met zijn wijsvinger tegen zijn neus. “Daarom heb ik maatregelen getroffen om te verdwijnen. Ondertussen …” Hij haalde zijn portefeuille boven en strooide enkele stapeltjes biljetten over de bedsprei.
“Toe maar,” spoorde hij me aan, toen ik bleef staren. Mijn mond ging open en dicht, steeds opnieuw.
“Marlie, je bent een knappe ... vis op het droge.”
Ik klapte mijn mond dicht. “Dat is het? Mijn appeltje voor de dorst?”
Hij lachte van de weersomstuit. “Je hoopte op meer? Liefje, je bent listig genoeg om aan de bak én aan de man te komen.”
“Je hebt geld. Met hopen. Wie …” Misselijkheid overspoelde me. Ik balde mijn handen. Verdomme. Na iets meer dan een jaar ging ik de mist in. Dit kon niet, mocht niet gebeuren.
“Voor jou een vraag, voor mij een weet.” Hij greep naar mijn kin, dwong me naar hem op te kijken.
“Vrouw en trouw, het rijmt zo mooi dat het elkaar tegenspreekt. Niemand kent mijn onderduikadres. Slechts één iemand zal alles erven wat er te erven valt. Maar ik hoop er zelf nog lang van te kunnen genieten.” Hij liet los en ik wreef over mijn kin.
“Ach wat, je krijgt dit erbij.” Hij gooide een medaillon op bed. Aan de gelaatstrekken te oordelen, herkende ik zijn moeder op de foto. Typisch Fredo.
“Acht je een man zo hoog, dat hij je nooit zou verraden?”
“Marlie, die roodheid op je gelaat staat je niet.”
“Je bent een zak, Fredo.” Het kon me niets meer schelen wat hij van me dacht.
“Een goedkoop woord, liefje, ik werd al erger genoemd. Je moet weten, in onze kringen trekken wij, mannen, aan hetzelfde zeel.” Hij opende de deur en keek me aan over zijn schouder, ik was al een vreemdelinge voor hem.
“Ciao, bella.”

Mijn schoen vloog achter hem aan en viel met een knappend geluid op de grond.

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened.
'When in doubt, have a man come in with his gun' (Raymond Chandler)

Reacties

marlie

Het spijt me enorm voor de lengte, maar ik was in mijn schrijfmoment.

@ Angus,
voor het geval je dit leest, laat me weten als je liever hebt dat ik niet verder op je Fredo/Angus/Marlie fragmenten inga. Ik wil niet in je schrijfwater terechtkomen.
Anderzijds inspireer je me wel wink

Voor andere eventuele lezers:
bedenk er andere namen bij indien jullie je eraan storen. Het kan toch los gelezen worden.

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 1 dag 10 uren geleden
Sinds: 24 Aug 2006

Het is inderdaad wat lang... maar ik ben niet streng en Januari Schrijfmaand gaat ook over veel schrijven. Ik zou willen dat jouw personage een geheim heeft, iets anders wil dan alleen maar geld of die man, iets dat haar mysterieus maakt.
Voor de rest met een glimlach gelezen.

marlie

Dankje Odile. Eigenlijk zou dit nog allemaal zomaar naar boven kunnen komen. Wat ze met zich meedraagt. Hangt een beetje af hoe en of Angus zijn stukjes volhoudt, en of hij het apprecieert dat ik ermee werk.
Ik was ooit zo gek om op zijn fragmentjes, zijn personages in te gaan, voornamelijk dan die vrouwelijke Marlie. big grin
Fredo is de onvermijdelijke link tussen Angus en M.

Bedankt voor het lezen!

Angus
Laatst aanwezig: 5 dagen 5 uren geleden
Sinds: 19 Mei 2012

Wat mij betreft geen enkel probleem, marlie.
Leef je uit smile

Maar het heeft wel een nadeel.
Odile geeft aan dat ze graag zou zien dat je hp een geheim heeft, iets anders wil dan alleen maar geld of een man. Iets dat haar mysterieus maakt.

(Voor mij zit dat er allemaal in.omdat mij voor ogen staat dat zij medewerkster is/was op een notariskantoor.
Overdag een kokerrokje en na werktijd blijkbaar een jurk die onthulde en verhuld daar waar nodig.
Iemand die zich ook nog ter fouillering laat betasten, in haar vrije tijd.)

Je loopt dus het risico dat veel forumgenoten het niet (meer) begrijpen.

Ik las het met plezier en waardering thumbsup
(Volgende keer wel binnen de woordenlimiet blijven. Dat dan weer wel big grin )

Er gaat niets boven eigen tuin (Bernhard de Vries)
Toch maar weer een blog: https://buizerdwiel.wordpress.com/

jules du lac
Laatst aanwezig: 1 dag 2 uren geleden
Sinds: 24 Feb 2014

Beste Marlie, ik heb inderdaad moeite om de draad vast te grijpen die tussen jou en Angus kennelijk bestaat. Daarom weet ik niet of mijn conclusie dat zowel Fredo als jij verraders naar elkaar zijn, juist is. Ik ga er maar van uit. Er zit in ieder geval wel spanning in je verhaal.

Water, lucht, zon, natuur. Wat is de wereld puur.
kijk eens op: www.julesdulac.nl

Tja
Laatst aanwezig: 2 weken 6 dagen geleden
Sinds: 4 Mei 2009

(In DE omgang). Ik ben ook heel flexibel in de omgang als ik overal mijn zin in krijg. Een keiharde man schuil.)(?) Best triest dat ze geen erfenis krijgt. Maar ze heeft wel een medaillon gekregen. Grappig. Ik hoop dat Marlie een ander appeltje heeft gevonden.
Het kan inderdaad los gelezen worden, maar ik zou niet verder op de Fredofragmenten doorgaan. Je bent zelf heel goed in staat om een eigen verhaal te vertellen.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

marlie

@ Angus, Jules en Tja,

Dank voor het lezen.
Mja. Mss dat ik er dan voor mezelf op los ga. Ik vond het toch wel ff de moeite ...

Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator...

Zoek een verkooppunt
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 26,50 én 3 cadeaus!

Profiteer nu!
Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 27 maart  16.00 u....

Speciale aanbieding
Jouw kidlit laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Kidlit! Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!