Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #2# januari ***34*** Hoogmoed leidt tot liefde

#2# januari ***34*** Hoogmoed leidt tot liefde

7 reacties [Laatste bericht]
'leeghoofd'
Laatst aanwezig: 19 uren 40 min geleden
Sinds: 14 Nov 2016

#2# januari ***34*** Hoogmoed leidt tot liefde

Links, rechts en voor hem.
Het papier stapelt zich op tot hoogtes waar een mens zijn weg niet meer doorheen vindt.
Hij wel.
Zijn bureau, stevig, aftands en dof van de jaren, kreunt onder de massa.
Hij niet.
Hij houdt van elk dossier, elk contract, elke memo, elke snipper waarin woorden en zinnen hem doorgaans met de handen door het haar doen gaan.

De punt van zijn pen glijdt mee over de pagina, tikt bedachtzaam onder elk verkeerd woord, verbetert en schuift dan verder over gekreukt, jarenoud papier. Inhoud. Spelling. Schrijfwijze. Opbouw.
Hij schudt het hoofd, rolt zijn ogen om een spatie te veel. Correctie. Een punt te weinig.
Hij trekt, terwijl lezend vanachter een hoornen bril, een lade open waar een regenboog van pennen kleur verliest als hij naar één grijpt.
Lezen, schrappen. Herschrijven.

Niemand streeft ernaar om alles wat op een werkdag op papier wordt gezet woord voor woord na te lezen.
Hij wel.
Niemand kan het beter. Niemand heeft er nood aan om beter te zijn.
Voor hem moet alles het beste zijn. Als anderen niet bereid zijn om zover te gaan, uit luiheid of onwetendheid, doet hij het. Gedecideerd. Rotsvast in zijn overtuiging dat alles beter kan en wordt.

De klop op de deur brengt hem uit zijn humeur. Zijn zakhorloge wijst hem erop dat iedereen al lang vertrokken is, naar de warmte en gezelligheid van een thuis.
‘Ja, wat?’
Een aarzelende stap, de geur van Douwe Egberts dringt zijn neusgaten binnen. Een tintelende frisheid volgt. Lentebloesem.
‘Ik wist dat u hier nog zo laat zou zijn. Ik dacht, misschien lust u wel een kopje koffie?’
Hij laat zijn pen vallen en staart. Een vrouw met een zandloperfiguur.
Een perfecte letter X die hem overhaast doet rechtkomen en de hele stapel op de grond doet donderen.
Enkele bladen waaien nog achter hem aan in een vergeefse poging zijn aandacht te trekken.

Reacties

Mili
Laatst aanwezig: 59 min 6 sec geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@Leeghoofd, wederom een fraai stuk van jouw hand.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

'leeghoofd'

Bedankt voor je waardering Mili blush

Schrijfcoach Bl...
Laatst aanwezig: 1 uur 15 min geleden
Sinds: 29 Mei 2008

Mooi geschreven, en origineel van gegeven. Proficiat. Graag meer van dit moois! stick out tongue

Leven en laten leven.
auteur van de novelle "De oude man." ISBN: 978-90-8834-099/4 -- http://www.blavatski.be

'leeghoofd'

Dank je voor het compliment Blavatski. We proberen!

Joke VG
Laatst aanwezig: 12 weken 6 dagen geleden
Sinds: 30 Mei 2016

Mooi gedaan, leeghoofd, zo leeghoofdig vind ik je toch niet hoor. stick out tongue
Ik vind de herhaling van hij niet, hij wel heel mooi. Geeft wat extra's aan het verhaal.
Graag gelezen!

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 1 uur 10 min geleden
Sinds: 24 Aug 2006

Ik vind de vorm waarin je dit gegoten hebt, met zinnen van twee woorden een prachtig ritme hebben. Bovendien zet je daarmee zijn stelligheid in contrast tegenover zijn liefde voor zijn werk, daaruit vloeit mooi de plotse liefde voor de vrouw met de koffie. Subtiel en beheerst tegelijk geschreven.

Willemina
Laatst aanwezig: 5 uren 3 min geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

Leeghoofd,
Ik had nog geen reactie geplaatst zie ik nu, en ik vind het nog wel zo ontzettend goed geschreven.
Dus alsnog mijn complimenten. Ik las het bijna ademloos. thumbsup

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

Boek schrijven? Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 27 maart 16.00 u....

Profiteer nu!
Volkskrant looft Schrijven Magazine

In een stuk getiteld: 'Schrijven Magazine, omdat iedereen schrijver wil worden'.

Lees meer
Jouw kidlit laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Kidlit! Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!
Schrijven Magazine SUPERAANBIEDING

Korting én 3 cadeaus!

Word nu abonnee!