Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » Opdracht #3: Fotoshoot

Opdracht #3: Fotoshoot

4 reacties [Laatste bericht]
Mary Mac
Laatst aanwezig: 6 weken 5 dagen geleden
Sinds: 10 Jan 2017

Opdracht #3: Fotoshoot

Mei

Mijn moeder noemde me Mei. Niet omdat ik geboren werd in de maand mei, want ik kwam tweeëndertig jaar geleden ter wereld tijdens een koude januarinacht, maar omdat de vijfde maand van het jaar bekend staat als Mariamaand. Waarom mijn zwaar gelovige moeder me niet gewoon ‘Maria’ noemde bleef me een raadsel. Iedere zondag moest ik onder luid protest mee naar de kerk. In mijn donkerblauwe matrozenjurk en zwart gelakte schoentjes werd ik aan mijn arm meegesleurd totdat we de trappen van het kleine vervallen kerkje hadden bereikt. Daar op dat punt veranderde mijn moeder in een andere vrouw. Op haar normaal nors staande gezicht verscheen een glimlach van oor tot oor wanneer ze begroet werd door de andere kerkgangers. Iedere keer opnieuw verbaasde ik me over het feit dat ze daar ter plekke van gedaante kon verwisselen als een kameleon.
Ik groeide op als enig kind. Dit gaf mijn moeder nog meer de gelegenheid om mij vierentwintig uur per dag in de gaten te houden en haar ‘waarheid’ aan mij op te dringen. Mijn vader speelde in dit geheel nauwelijks tot geen rol. Hij was vrachtwagenchauffeur en zat vijf dagen per week op de weg. Soms vroeg ik mij wel eens af of hij dit beroep opzettelijk had gekozen om mijn moeder te ontvluchten. Ik kon me namelijk niet voorstellen dat die lieve, zachtaardige man met de roze appelwangetjes ooit verliefd was geworden op die kille vrouw met een gezicht zo zuur als een pruim.

Reacties

schrijfcoach Ma...
Laatst aanwezig: 5 weken 5 dagen geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Dag Mary Mac. Mooi portret van dochter Mei die met haar 32 jaar nog stevig gefocust is op haar vader en haar moeder. Ik zie het kleine meisje Mei dat onder protest naar de kerk werd gesleurd zo voor me. Ik ben wel benieuwd naar de volwassen Mei.

Maria van Deutekom Storytelling en Theaterregie Verhalenhuis.nl

Dreaming
Laatst aanwezig: 1 uur 6 min geleden
Sinds: 6 Okt 2016

Mooi portret van de familie vanuit de ogen van Mei. Prettig en beeldend geschreven.

You can't use up creativity, the more you use, the more you have (Oscar Wilde)

Mary Mac
Laatst aanwezig: 6 weken 5 dagen geleden
Sinds: 10 Jan 2017

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik had al een tijdje niet meer geschreven en dan is het toch fijn om positieve feedback te krijgen!

Blavatski
Laatst aanwezig: 3 uren 59 min geleden
Sinds: 29 Mei 2008

Dag Mary Mac, ik hoop dat dit verhaal uit je fantasie ontsproten is?
Niet zo leuk allemaal.
Boeiend om te lezen. Dat wel.
Ik vind de naam Mei wel erg mooi. Het doet aan de lente denken, aan narcissen en crocusjes. De naam Mei heeft de moeder toch wel goed gekozen. blush

Leven en laten leven.
auteur van de novelle "De oude man." ISBN: 978-90-8834-099/4 -- http://www.blavatski.be

Alice, het literaire tijdschrift van Schrijven Magazine

Voortaan in iedere editie van Schrijven Magazine!

Lees meer
Boek schrijven? Lees Schrijven Magazine!

Lees Schrijven Magazine! Profiteer nu van onze superaanbieding!

Profiteer nu!
Like Schrijven Online op Facebook!

Like Schrijven Online op Facebook!

Vind ik leuk!

Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!

Meer informatie