Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » Opdracht #3- De man met geit.

Opdracht #3- De man met geit.

16 reacties [Laatste bericht]
maddbrug
Laatst aanwezig: 1 dag 1 uur geleden
Sinds: 20 Dec 2011

Opdracht #3- De man met geit.

De man rust uit onder zijn olijfboom, zijn gelijke in levensjaren, al zesennegentig jaar. Zijn hond ligt achter hem. De lijnen in het gezicht zijn even diep als de liefde voor zijn overleden vrouw, de groeven zijn grove geulen waar tranen hun weg vinden om te vallen. Hij staat op en schenkt de koffie in zijn mok. Drie minuten lang roert hij de vier scheppen suiker door de zwarte koffie voor hij een slok neemt. Klotsend verplaatst hij de warme vloeistof in zijn mondholte van de linker naar de rechterwang, ondertussen zoekend naar woorden die hij al jaren kwijt lijkt te zijn.
De geit mekkert. De hond blaft schor en hij pakt voer uit zijn broekzak, zijn oude handen zonder die ene linkervinger, zijn pijnlijk stijf en de korrels vallen op de grond.
'We moeten praten, geit, mijn lijf gaat dood,' zegt hij terwijl hij de vacht van het dier streelt.
Er liggen verdwaalde olijven om hem heen. Duiven vliegen over.
'Bij jou wil ik liggen, boom.' Hij gooit een olijf weg en wrijft over zijn kale kop, zijn versleten gedachten koesterend in zijn handen.
De stilte huilt.
Het regent.

(Een foto uit de film La Quattro Volte. Een oude man met een geit. Bijlage Letter & Geest Trouw; 7 januari 2017)

Reacties

Mili
Laatst aanwezig: 1 uur 43 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@Madd, je stukje ontroert me; versleten gedachten in je handen koesteren is wel de fraaiste zin voor mij. Er is nog zoveel anders mooi. Geulen die tranen geleiden, de woorden die al jaren zoek zijn, het lijf dat dood gaat. Je overtreft jezelf, Madd. thumbsup

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

Angus
Laatst aanwezig: 2 dagen 30 min geleden
Sinds: 19 Mei 2012

Schitterend, maddbrug.
Dat is schrijven in optima forma, ik hoef de foto niet te zien.
Ik krijg een foto voor ogen. Maar bovendien een heel levensverhaal, een heel decor. Ik word verplaatst. Meegenomen naar een andere plaats, een andere wereld en een ander ritme.
Chapeau.

thumbsup thumbsup thumbsup thumbsup thumbsup

Toch één overweging. Ik zou 'al zesennegentig jaar' schrappen. De olijfboom is oud, de man is oud. Ze zijn heel oud. Hoe oud is niet van belang en verstoort in aanvang een beetje mijn beeld.

Er gaat niets boven eigen tuin (Bernhard de Vries)
Toch maar weer een blog: https://buizerdwiel.wordpress.com/

schrijfcoach Ma...
Laatst aanwezig: 5 weken 5 dagen geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Mooi Maddbrug. Een heel sfeervolle schets over een oude man met geit. Poëtisch van toon, je hebt een heel eigen geluid! En als klap op de vuurpijl ook nog info over de gebruikte foto. Prima!

Maria van Deutekom Storytelling en Theaterregie Verhalenhuis.nl

maddbrug

Mili,
het was een prachtige foto van zo'n oude Italiaan, mijn ziel was geraakt en mijn emoties trillenden. Ik vind dat mooie mannen. Die getekende gezichten. Dat leven wat je ziet voorbij trekken. En toen ontstond mijn verhaal. Alsof ik even bij die man was.

Angus,
Een mooi compliment dat ik in mijn hart sluit. Dank je. Ik ga denken over 'zesennegentig jaar'. Schrappen of niet. Ik ben niet zo'n snelle beslisser.

Dankjewel Mili en Angus.

Maria,
dank je voor je feedback, een fijne opdracht!

Meta Boonstra
Laatst aanwezig: 1 uur 58 min geleden
Sinds: 17 Apr 2015

Maddbrug, een verhaal waar je stil van wordt thumbsup

Niets is wat het lijkt

marlie
Laatst aanwezig: 1 dag 21 uren geleden
Sinds: 29 Okt 2015

Traag, meeslepend, een beeld ver weg van de gewone wereld. Een filmclipje! De groeven. De geit en de hond. Mijn lijf gaat dood. De stilte huilt. Tragisch. Een einde van een leven. Liggen onder de olijfboom, mss zelfs samen met moeder de vrouw.

Ik zou ook de 96 jaar weglaten, vooral door 'zijn gelijke in levensjaren', maar is persoonlijk. (Ze kunnen wel 500 jaar worden!) De knoestige, dikke olijfboom met zijn prachtige hout zie ik zo voor me.
... geulen waar tranen hun weg vinden. [Om te vallen ietwat overbodig?]
Zijn oude handen zonder die ene linkervinger zijn pijnlijk stijf. De komma weglaten na linkervinger?

De Italianen hebben, wat je zegt, de ziel op hun gelaat. Doorleefd en vol emoties.

Schitterend beeld heb je hier neergezet. thumbsup

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened.
'When in doubt, have a man come in with his gun' (Raymond Chandler)

maddbrug

Meta, dankjewel voor je opmerking.

Marlie, dankjewel voror je feedback. Over het getal zesennegentig denk ik na. De komma zal ik veranderen.

Willemina
Laatst aanwezig: 6 uren 25 min geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

Maddbrug,
Ook hier vind ik je schrijfwijze weer passen bij het verhaal dat je vertelt.
En ik vind het een mooi verhaal.

Met de voorgaande opmerkingen over het weglaten van het getal ben ik het eens.

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

maddbrug

Willemina, dat getal. Het is waarschijnlijk dat ik er een bepaald gevoel of herinnering bij heb. Daarom heb ik moeite het weg te laten. Dankjewel voor je woorden!

ccscharl
Laatst aanwezig: 1 uur 58 min geleden
Sinds: 11 Sep 2016

@maddbrug: tjonge wat mooi geschreven. De emoties zijn voelbaar. Zichtbaar Is de feedback die je onder mijn stukje schreef.
Dank je wel,
Groet Connie

Imena
Laatst aanwezig: 13 uren 57 min geleden
Sinds: 10 Jan 2011

We moeten praten, geit.

Heel, heel mooi en geeft een band met het dier weer.
Prachtige tekst.

Groet, Imeen

maddbrug

Connie, dat klopt, hier is ook heel wat geschrapt. Dank je voor je reactie.

Imeen, mooie, eenvoudige woorden als feedback. Past bij deze tekst.. Dank je voor de reactie.

elysevdr
Laatst aanwezig: 2 uren 1 min geleden
Sinds: 11 Okt 2011

Ik vind dit zo mooi madd... De koffie, de verdwaalde olijven, het zegt zoveel. En dan het koesteren van versleten gedachten, de regen. Ik voel me nu jouw stilte en huil.
Ik zocht de foto van mijn vader weer op, een uit zijn laatste dagen. Zijn blik op die foto liet mij eerder schrijven wat jij al las; ik kon geen andere foto meer verzinnen. Dank je wel lieve madd en een wonderlijk mooi 2017!

Elysevdr

maddbrug

Wat vind ik je lief, Elyse.
Het verhaal is op de genoemde foto gebaseerd maar, en daarom het getal zesennegentig, gaat over de vader van een vriend, die er niet best aan toe is. En zijn naderend afscheid heb ik in woorden gevangen in mijn verhaal. Wens jou ook een liefdevol 2017.

BlauweNacht
Laatst aanwezig: 4 weken 1 dag geleden
Sinds: 6 Jan 2017

Hoi Maddbrug,

Er zijn al veel mooie woorden als feedback geschreven, daar sluit ik me graag bij aan. Ik zie de man zitten. En ik vind de titel aansprekend. Die bewoog mij om het stuk te gaan lezen. En ook omdat ik inspiratie zoek voor mijn eigen opdracht 3. Wil nog niet vlotten...
Ik zou De groeven als nieuwe zin beginnen en mondholte overslaan. Dat de koffie rechtstreeks van de ene naar de andere wang gaat.

Groeten

edwinchantalenq...
Laatst aanwezig: 6 weken 3 dagen geleden
Sinds: 18 Feb 2011

Prachtig Maddbrug, ik waan me direct op een klein eilandje ergens voor de Griekse kust. Bijzonder mooi intiem moment, waarbij je je als lezer bijna teveel voelt.

Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.

Het is gratis!
Literair tijdschrift Alice, onderdeel van Schrijven Magazine

Stuur je allerbeste verhaal of gedicht in naar ons eigen literaire tijdschrift.

Meer informatie
Volg Schrijven Online op Twitter!

Volg Schrijven Online op Twitter!

Volg ons!

Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!

Meer informatie