Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #3 De Borst

#3 De Borst

10 reacties [Laatste bericht]
Dreaming
Laatst aanwezig: 47 sec geleden
Sinds: 6 Okt 2016

#3 De Borst

De lucht in haar kantoor voelt dik, bijna vloeibaar aan. Alsof je astmatisch wordt zodra je naar binnen stapt. Irene trekt moeizaam de lucht haar longen in. Haar vingers voelen als lood, het is net gewichtheffen zoals ze haar rechterwijsvinger optilt en dan weer laat neerkomen op de linkermuisknop. Ze dwingt haar ogen te focussen op het scherm, waar met snel en pijnlijk helder de foto van de zestigste borst die dag verschijnt. Laat dit een goede foto zijn, nog een slechte foto kan ze niet meer aan.
Langzaam glijden haar ogen over het scherm. Nee he, het zal toch niet? Misschien als ze niet inzoomt dat ze er overheen kan kijken, dat ze kan doen alsof het er niet is, dan kan ze goed nieuws afleveren. Maar de vakethiek stroomt zo diep in haar aderen dat ze op de automatische piloot de foto vergroot. Verdoofd blijft ze naar het scherm zitten staren.
Wanneer het haar weer lukt om te bewegen, kijkt ze naar de naam in kleine lettertjes in de linkerbovenhoek: mevrouw Pit. Haar vrolijke, levendige gezicht komt gelijk naar boven, de liefdevolle lach waarmee ze naar de baby in haar armen kijkt. Maar nu moet Irene die lach van haar gezicht trekken en haar er angst voor terug geven.
Abrupt staat ze op en wankelt naar de deur. Steun zoekend tegen de muur loopt ze langs de receptie.
“Dokter Everhart, gaat het wel goed met u?” vraagt de receptioniste met een frons.
“Ik kan niet meer, moet naar huis, vraag dokter Es over te nemen, ik bel wel,” brengt Irene onsamenhangend uit.

(gebaseerd op de foto bij het volgende artikel: http://www.nu.nl/gezondheid/4379787/studie-trekt-n... )

You can't use up creativity, the more you use, the more you have (Oscar Wilde)

Reacties

Meta Boonstra
Laatst aanwezig: 19 uren 28 min geleden
Sinds: 17 Apr 2015

Indringend geschreven, ik kreeg het er benauwd van met die dikke lucht. Een moment dacht ik dat het om haar eigen borst ging, die laatste foto.
Mooi, hoe je de pijn van de arts laat zien.

Niets is wat het lijkt

Limoenijsje
Laatst aanwezig: 19 weken 16 min geleden
Sinds: 13 Dec 2016

Zoals Meta Boonstra ook aangeeft: indringend geschreven!
Het stuk roept vraagtekens op betreffende het personage (op een goede manier): Heeft Irene hier altijd al moeite mee gehad? Wat is er aan de hand dat ze hier zo'n moeite mee heeft? Waarom heeft ze de druppel bereikt juist vandaag?

Alleen de eerste zin van de tweede alinea loopt op deze manier niet helemaal lekker door voor mijn gevoel. Persoonlijk zou ik er van maken:
- Wanneer het haar weer lukt om te bewegen, kijkt ze naar de naam in kleine lettertjes, in de linkerbovenhoek staat: mevrouw Pit. (toevoeging komma)
OF
- Wanneer het haar weer lukt om te bewegen, kijkt ze naar de naam in kleine lettertjes in de linkerbovenhoek: mevrouw Pit. (weglaten 'staat')

Dreaming
Laatst aanwezig: 48 sec geleden

@Meta: bedankt voor de complimenten. Dat was inderdaad ook een mooie wending geweest.
@Limoenijsje: bedankt voor de feedback. Die zin liep inderdaad niet lekker, ik heb het aangepast.

Moon1302
Laatst aanwezig: 4 dagen 2 uren geleden
Sinds: 21 Sep 2016

Wat mooi geschreven, je weet de aandacht volledig vast te houden.
Artsen hebben het soms heel zwaar weet ik uit ervaring.

Groetjes,
Moon

Groetjes,
Moon

ccscharl
Laatst aanwezig: 49 min 49 sec geleden
Sinds: 11 Sep 2016

Een mooie weergave van de gevoelens van "de andere kant van het bureau", de arts. Die Röntgenfoto's, voor leken zo onleesbaar, voor artsen snel duidelijkheid.
Complimenten voor het sfeerbeeld.
Groet
Connie

Willemina
Laatst aanwezig: 18 uren 10 min geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

Dreaming,

Dik en vervolgens bijna vloeibaar komt op mij een beetje vreemd over.
'waar snel en pijnlijk helder ...' zou ik persoonlijk de voorkeur aan geven boven 'verblindende snelheid en pijnlijke helderheid ...'

Mooi verhaal overigens, en geef mij zo'n arts. Ik zie vooral onverschillige, betweterige doktoren (lees geldwolven die gretig voorschrijven) de afgelopen jaren, een uitzondering daargelaten.

Ik heb de link nog niet aangeklikt, zal ik zo nog even doen.

Dokter Everhart en patiënt Pit. Grappige namen smile .

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

Dreaming
Laatst aanwezig: 48 sec geleden

@Moon: dankjewel, het is een heel zwaar beroep inderdaad.
@Connie: bedankt.
@Willemina: als je het zo zegt is dik en dan vloeibaar misschien niet helemaal kloppend nee. Het gevoel dat ik erbij had toen ik het schreef was als een soort vla inademen, wat veel dikker en benauwder is dan de gasvormige, lichte lucht.
Mooie suggestie over de snelheid en helderheid, die ga ik erin zetten. smile
Er zijn allerlei verschillende artsen, de botteriken, maar artsen als deze die oprecht inlevingsvermogen hebben zijn er gelukkig zeker ook.
En namen, ik heb altijd zo'n moeite om 'normale' achternamen te verzinnen. Ik was blij dat er iets in me op kwam. stick out tongue

maddbrug
Laatst aanwezig: 3 dagen 50 min geleden
Sinds: 20 Dec 2011

Dreaming, indringend geschreven, ik herhaal het nog ook maar. Dat de dokter gewoon een mens van vlees en bloed blijkt te zijn, zegt haar reactie. Toen ik de link aanklikte viel het verhaal op zijn plaats. De eerste zin over het astmatisch worden zou ik weglaten.

schrijfcoach Ma...
Laatst aanwezig: 22 weken 2 dagen geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Dag Dreaming
Mooi portret over dokter Everhart en hoe ze schrikt van de diagnose die ze helaas moet stellen voor de jonge moeder met kind. Ik zie het personage helemaal voor me, doe je goed!

Maria van Deutekom Storytelling en Theaterregie Verhalenhuis.nl

Dreaming
Laatst aanwezig: 49 sec geleden

Bedankt voor de reacties en complimenten Maddbrug en Maria smile

Schrijfboek cadeau? Nu gratis bij een abonnement op Schrijven Magazine!

Neem een abonnement op Schrijven Magazine!

Maak je keuze!
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 26,50 én 3 cadeaus!

Profiteer nu!
Neem een abonnement op Schrijven Magazine.

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine. Profiteer van onze superaanbieding!

Korting én cadeaus!
Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator...

Zoek een verkooppunt