Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #3# Foto-shoot

#3# Foto-shoot

8 reacties [Laatste bericht]
'leeghoofd'
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 14 Nov 2016

#3# Foto-shoot

‘Achteruit. Vooruit maar, je moet achteruit.’ De oude man wappert me geagiteerd weg. Tegen mijn zin doe ik wat hij me opdraagt. De verzengende zon put me uit, maar zweetdruppels lijken deze man vreemd.
‘Beter hè?’ Hij knikt, nog voor ik toegeef dat hij gelijk heeft.

Op het bankje tegen de muur van het witgekalkte huisje zitten de tweelingbroers knie aan knie. Hun gebleekte broek moet al vele jaren doorstaan hebben. De opgerolde hemdsmouwen laten bruine armen zien, hun armspieren ondanks hun leeftijd nog indrukwekkend.
Uit het gemompel kan ik niet opmaken waarover ze praten. Degene die me bazig wegwimpelde, gesticuleert heftig.
Zijn broer daagt hem uit want zijn kin gaat omhoog. Hun woorden worden harder, korter, maar gaan ook sneller. Hun toon gaat omhoog, dan zwijgen ze en staren elkaar hijgend aan. Ze schuiven grommend op, door de afstand tussen hen krijg ik een glimp te zien van de bloemrijke vensterbank.
Tegelijkertijd kijkt de tweeling elkaar van opzij aan, dan draait elk zijn gezicht weer nors de andere kant op.
Door het openstaande raam, geflankeerd door turquoise luiken, kijkt een vrouw liefdevol op hen neer. Voor haar is dit waarschijnlijk alledaags gedrag.

Ik glimlach. Twee tachtigers die vittend als marktvrouwen hun ongelijk niet willen toegeven.
Dat ik er eindelijk in slaag een foto te maken van hen beiden, is te danken aan de vrouw die hen kordaat toespreekt.

**

Thuis hou ik de vakantiefoto in handen.
De tweeling, met de armen over elkaars schouder, grijnst me aan als schooljongens.
Mijn zus is overleden. Mijn tweelingbroer, even koppig als ik, zie ik al jaren niet meer.
Ik dwing mezelf een telefoonnummer op te zoeken dat onder een hoop papier verborgen ligt.

It's not that I'm afraid to die, I just don't want to be there when it happens. (W. Allen)

Reacties

Joke VG
Laatst aanwezig: 4 weken 6 dagen geleden
Sinds: 30 Mei 2016

Oh jee, kippenvel! Mooi geschreven, mooie personages heb je gekozen, ik zie ze zo voor me. Graag gelezen!

Mili
Laatst aanwezig: 41 min 24 sec geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@leeghoofd, ik heb een stil vermoeden dat jij hier tot een van mijn favoriete schrijvers gaat behoren, wink

No comments tot nu toe.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

Willemina
Laatst aanwezig: 2 weken 18 uren geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

Mooi verhaal, Leeghoofd.
Fraaie beelden en je geeft de lezer iets mee.
Het zou zomaar eens kunnen dat ik Mili's voorbeeld volg smile .
thumbsup

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

maddbrug
Laatst aanwezig: 1 dag 6 uren geleden
Sinds: 20 Dec 2011

Prachtig! Je trekt mij in je verhaal, al vanaf de eerste zin. Mooie woorden, daar houd ik van. Een serieus geluid met humor als ritme. Knap gedaan!

ccscharl
Laatst aanwezig: 5 uren 17 min geleden
Sinds: 11 Sep 2016

@Leeghoofd, de foto is aan het eind heel zichtbaar door de mooie weergave van details. Dank voor dit beeld,
Groet
Connie

Meta Boonstra
Laatst aanwezig: 5 dagen 54 min geleden
Sinds: 17 Apr 2015

Leeghoofd, ik sluit mij bij bovenstaande commentaren aan. Je brengt de personages tot leven.
En de laatste alinea raakt me. Heel mooi!

Niets is wat het lijkt

schrijfcoach Ma...
Laatst aanwezig: 29 weken 6 dagen geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Dag leeghoofd
Een tweeling van tachtig die daar zit onder de turquoise luiken! En wie is die liefdevolle vrouw die op hen neerkijkt? Hun moeder soms? Kijk, je hebt me te pakken, ik ga mee in je verhaal. Vertel eens wat meer over die tweeling of gaat hem om de vrouw?

Maria van Deutekom Storytelling en Theaterregie Verhalenhuis.nl

'leeghoofd'
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 14 Nov 2016

Dank aan jullie allen dames, voor de complimenten.

Coach, nee, de moeder zou dan voorbij 100 zijn.
Dat de zus van hp (ik dus) gestorven is, is een stille maar gemakkelijk te overkijken hint dat de 80-jarigen toegesproken en liefderijk verzorgd worden door hun (jongere) zus.
Het gaat dus niet om de vrouw, des te meer om de karakters van en het gedrag tss tweelingen onderling, ze kunnen niet met of zonder elkaar.

It's not that I'm afraid to die, I just don't want to be there when it happens. (W. Allen)

Jouw kidlit laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Kidlit! Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!

Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.

Het is gratis!
In ieder nummer van Schrijven Magazine: schrijftips van Gouden Griffel-winnaar

In ieder nummer van Schrijven Magazine: schrijftips van Gouden Griffel-winnaar Mireille Geus!...

Word nu abonnee!
Lees hier hoe het werkt!

en krijg zelf een cadeau!

Lees hier hoe het werkt!