Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » # 3 - Godallemachtig

# 3 - Godallemachtig

21 reacties [Laatste bericht]
Mili
Laatst aanwezig: 40 min 13 sec geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

# 3 - Godallemachtig

God bepaalt wanneer je zwanger wordt, was het credo van ‘Gerrit de Voeger’, een man met een mond als een wrede streep. Zijn vrouw, vanonder haar rokken vandaan, baarde door de jaren heen negentien kinderen. ‘Kinderen ontvang je’, zei de Voeger dan, ‘Hij had ook kunnen bepalen dat je ziek werd.’

Gerrit, werkzaam als metselaar, verrijkte behalve de muren in zijn dorp de kerkbanken van zijn gezindte. Ieder jaar zat of hing er nieuw bloed bij; degenen die de polio of de bof kregen, waren door God verkoren.

Het was nooit op zondag, dan werd de bijbel opengeslagen en zaten zij allen rond de tafel in donkere kleren. Psalmen werden voorgelezen en Gerrit praatte over de preek.

‘Hoe heet je?’ vroeg hij op andere dagen van de week.
‘Piet, papa.’
‘Ga liggen, hier op tafel,’ waarna hij zijn werkende motorzaag rakelings langs de nek van de jongen haalde.

‘En jij?’ waarna hij met zijn voegzame handen, hoog tussen de benen van een van zijn dochters, haar wezen openscheurde en ze het aardappelhok instompte voor een dag of wat zonder eten, samen met nog wat anderen.

‘Gerrit de Voeger’ is aangeklaagd; op de negentien kinderen zegt de helft zich niets te herinneren. Ze zijn allen het huis uit en Gerrit staat alleen op een geblurde mugshot.

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

Reacties

Joke VG
Laatst aanwezig: 4 weken 6 dagen geleden
Sinds: 30 Mei 2016

Milli, ik herken jouw tekst uit de media. Een vreselijk verhaal. Je hebt mooi weergegeven hoe het moet geweest zijn daar in dat huis. Enige dat ik me afvraag: is het niet van de negentien kinderen... in plaats van op de negentien kinderen? Kleine vitterij hoor, maar dat viel me even op. Voor de rest weer 'boenk erop' zoals ze bij ons zeggen. smile

Mili
Laatst aanwezig: 40 min 13 sec geleden

@Joke VG, wie kan dit walgelijke verhaal ontsnapt zijn die de media leest. Op of van kunnen beide naar mijn idee. Dank voor je reactie. Ik boenk door. wink

Angus
Laatst aanwezig: 14 uren 53 min geleden
Sinds: 19 Mei 2012

Ik vind het nog steeds bizar, hoe rationeel, vriendelijk, normaal, sociaal en zelfs sympathiek zo iemand in het dagelijks leven kan over komen.
Vaak net iets té, waardoor je toch een onbestemd gevoel krijgt.

Je stukje zegt me daarom niet zo veel. Technisch o.k.
Maar het is mij net te veel 'boenk erop' gericht op de waanzin en de gruwelijkheid.

ccscharl
Laatst aanwezig: 5 uren 16 min geleden
Sinds: 11 Sep 2016

@Mili, ik vind het moeilijk om de situatie zo uitgebeeld te lezen.
Daarom ook niet eenvoudig om feedback te geven.

Groet Connie

Mili
Laatst aanwezig: 40 min 14 sec geleden

@Angus, mij zegt het stukje ook niet zo veel. Ik schreef eerst over de tweeling, twee hoofden, een lichaam, die in Mexico werd geboren en na enkele dagen stierf. Ik had het over handje klappen, ieder een, voetjes die zich schrapzetten, ieder een, de wens van Bienvenida en Mercedes bij elkaar te blijven. Het lukte niet. Toen ging ik over tot de waanzin van de dag om # 3 in te vullen. C'est tout.

@Connie, met alle respect voor je zijn, ik begrijp niet waarom mensen de ogen sluiten voor de werkelijkheid.

Dank voor jullie reacties.

Marietje
Laatst aanwezig: 3 uren 9 min geleden
Sinds: 8 Jan 2014

Tja, onderzoek moet bewijzen of hij werkelijk schuldig is maar m.i. veroordelen de feiten hem al.
Uitstekend voorbeeld hoe men met de juiste bewoordingen de lezer een bepaalde kant op kan duwen.
Als elk nieuwsbericht zo verhalend gebracht wordt dan zal de krant weer populair worden. thumbsup

Ik blijf want ik schrijf!

'leeghoofd'
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 14 Nov 2016

Dit is complete waanzin.
Rauw en ruw neergezet, en 'to the point' waartegenover de media waarschijnlijk nog veel meer uitsmeert.

Barbaars gedrag is er over de hele wereld. Je kan krantenkoppen vullen met ongemelde familiedrama's en/of oorlogsmisdaden.

It's not that I'm afraid to die, I just don't want to be there when it happens. (W. Allen)

ccscharl
Laatst aanwezig: 5 uren 16 min geleden
Sinds: 11 Sep 2016

@Mili, mijn ogen sluit ik zeker niet voor deze wekelijkheid. Ik ben alleen sprakeloos door de gruwelijkheden ervan. Geen woorden hebben, betekent nog niet de ogen sluiten.
Ik respecteer en bewonder je open en directe manier van schrijven.
Daarom wilde ik even laten zien dat ik ook hier langs kwam om te lezen.

Groet Connie

Willemina
Laatst aanwezig: 2 weken 18 uren geleden
Sinds: 16 Mrt 2008

Mili,
Je hebt nu de 'man' neergezet - wat gebeurt er met je verhaal wanneer je in zijn huid kruipt?
Zou ik wel eens willen lezen.

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel
http://www.wmhuisman.weebly.com

maddbrug
Laatst aanwezig: 1 dag 6 uren geleden
Sinds: 20 Dec 2011

De titel is toepasselijk, juist en in de roos geschoten. Ik vind je lef hebben, Mili, om deze actualiteit te kiezen als onderwerp. De moed om dit zodanig neer te zetten zoals het is, volgens de media, een gegeven wat jij weet op te schuren met schuurpapier met een grove korrel. Een tragisch verhaal dat alleen jij weet te vertellen op jouw eigenzinnige manier. Het raakt mij.

Mili

@Marietje, m.i. moet een redacteur/journalist aan waarheidsbevinding doen, na gedegen en onafhankelijk onderzoek. Mijn tekst is mijn persoonlijke en vrije interpretatie.

@'leeghoofd', (kan je geen andere nick aannemen, iets dat meer bij je past gezien je kunnen schrijven wink), ik ben het met de strekking van je feedback eens.

@Connie, lettertjes zijn per definitie rigide en kunnen daarom leiden tot misvatting. Dank en waardering voor je blijven reageren.

@Willemina, ik zie dat jij opdracht # 3 nog niet hebt gedaan. Aan jou de nobele taak het vanuit 'de man' neer te zetten. Een uitdaging?

Willemina

Mili,
Ik had al een uitgewerkte opdracht # 3 geplaatst voor ik je reactie las. Ik heb jou uitgedaagd om het vanuit de man neer te zetten. Je kunt de bal terugkaatsen, natuurlijk, maar ik ben nieuwsgierig van aard en zou wel willen weten hoe de wereld er volgens zo'n man uitziet. Jij ook? En hoe verschillend zouden wij de man dan neerzetten? Of iemand anders hier op SOL ...

een ieder begrijpt slechts datgene wat hij in zichzelf terugvindt. Henri-Frédéric Amiel

Mili

@Madd, reacties kruisten elkaar. Het raakte mij ook toen ik dat gebalkte hoofd zag, met alleen die mond.Wel een pet en een trui van eenzelfde streepjesmotief. Kleding moet er namelijk correct uitzien. Ik vroeg me af wat er aan gruwelijks uit die mond was gekomen. Vandaar wellicht die eigenzinnigheid. wink

Dank voor je reactie.

Mili

@Willemina, sorry, ik had je invulling # 3 nog niet gezien. Je uitdaging is groot en knap interessant, maar waar te plaatsen? Ik heb mezelf een week vrij gegeven om aan mijn boek te schrijven en kom hier om me af te leiden. Een volgende opdracht?

Willemina

Mili,
Schrijf maar door aan je boek.
Knap dat je ook nog aan de schrijfmaand meedoet tussen alle bedrijven door thumbsup .
Ik ga wel proberen of ik in de huid van 'Gerrit de Voeger' kan kruipen, maar of dat in 250 woorden lukt betwijfel ik. Het zijn afschuwelijke mensen maar juist daardoor prachtige personages om uit te werken.
Enfin, jij ligt al te slapen en ik ga je voorbeeld volgen.

Meta Boonstra
Laatst aanwezig: 5 dagen 53 min geleden
Sinds: 17 Apr 2015

Mili, je hebt een griezelig beeld geschetst van een door mijn ogen gezien, zielloze man. Hiermee laat je zien dat de beschaving maar flinterdun is.

Niets is wat het lijkt

PanzerFaustNL
Laatst aanwezig: 5 weken 4 uren geleden
Sinds: 3 Nov 2013

Zo iemand naar de hel sturen heeft geen zin, daar wordt hij met open armen ontvangen door gelijkgestemden. Hem jouw tekst laten voorlezen, de gehele dag door, 's nachts met fel licht aan.Dat wordt pijn lijden.

Top trouwens, je beschrijving.

Ik ben een technisch, muzikaal en schrijvende duizendpoot. In Amsterdam geboren, Feyenoorder. http://www.facebook.com/panzerfaustnl

Mili
Laatst aanwezig: 40 min 15 sec geleden

@Meta: Loof de heer en kietel de vrouw! Nee, serieus, dieren vertonen niet eens het gedrag dat mensen aan de dag leggen. Ben het roerend met je uitspraak eens.

@PanzerFaustNL - het duurt even maar het staat er, je naam wink - wat een oorspronkelijke ideeën heb jij! Je reactie deed me glimlachen.

elysevdr
Laatst aanwezig: 4 dagen 12 uren geleden
Sinds: 11 Okt 2011

'... en Gerrit staat alleen op een geblurde mugshot.' Het is weer de perfecte verstillende slotscène van een film waarin jij weergaloos op de huid van waanzin en gruwelijkheid zat.
Ik denk dat weinigen je hierin kunnen evenaren.
Zoen

Elysevdr

Mili
Laatst aanwezig: 40 min 15 sec geleden

@Elyse, WoW, en dit uit de pen van een groots dichteres. Dank je en een big bisou terug.

schrijfcoach Ma...
Laatst aanwezig: 29 weken 6 dagen geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Dag Mili,
Je tekstfragment over Gerrit de Voeger, hakt er wel in. Je sleurt de lezer zo zijn wereld in.
Ik ben wel benieuwd wat Gerrit zelf vindt en voelt en hoe hij zijn weerzinwekkende daden voor zichzelf wel/niet goedpraat. Misschien kom ik daar in de volgende opdracht achter...

Maria van Deutekom Storytelling en Theaterregie Verhalenhuis.nl

Intensieve online cursussen. Goed én betaalbaar!

Meer informatie
Ook voor dichters: Schrijven Magazine

In ieder nummer van Schrijven Magazine interviewen we een dichter over het schrijfproces!

Word abonnee!

Profiteer van heel veel extra's!

Vanaf € 12,50 per jaar

Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!

Meer informatie