Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #3 Het mannetje in de maan

#3 Het mannetje in de maan

3 reacties [Laatste bericht]
Droompiloot
Laatst aanwezig: 25 weken 4 dagen geleden
Sinds: 18 Mei 2016

#3 Het mannetje in de maan

Ik word wakker in de duisternis, omringt door duizenden sterren. Ik strek mijn armen ver de hemel in en sta op.

Enkel verlicht door de zon, gloeit mijn gestalte op als een zilveren bol, om mijn gezicht weerspiegeld te zien op de slapende aarde onder mij.

Zon is vuur en energie. Ik ben oud, gebutst, en uitgeblust. Twee tegengestelden die hetzelfde zonnestelsel delen. Zon verlicht me, en zo gloei ik op om alles op aarde te mogen observeren als een stille wetenschapper. Iedere dag richt ik mijn ronde gezicht op een ander stukje aarde, en zie het wisselen van seizoenen, van geboorten en dood. Het vult me met intense vreugde, maar ook met zorgen en verdriet.

Er waait een straffe winterwind. Ze jaagt de wolken één voor één voor zich uit, ze als schapen bijeen hoedend tot één grote kudde, tot de wolken mijn blikveld blijvend blokkeren. Ik snuif, en tel tot tien.

Gefrusteerd maai ik met mijn armen door de grijze brij wolken heen, vechtend om míjn plekje op de eerste rang. De schapenwolken buigen morrend weg door het gezwaai van mijn armen, maar herder wind geeft niet zomaar op.

De aarde verschijnt mistig tussen mijn handen in. Ik leg mijn gezicht tegen mijn handen aan om zo een verrekijker te vormen. Ja, zo zie ik het weer goed. Ik gloei van genot. De wereld om me heen lijkt wel van zilver. Ik sidder, terwijl ik besef dat ik die zilveren wereld zelf ben.

Reacties

maddbrug
Laatst aanwezig: 2 dagen 35 min geleden
Sinds: 20 Dec 2011

Ik vind het een leuke titel maar het verhaal pakt mij niet. Ik haak af in de tweede alinea. Je beschrijft alles in een bepaalde sfeer die mij gauw verveelt. Sorry.

Mili
Laatst aanwezig: 57 min 1 sec geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@Droompiloot, beetje heftig. Ik gloei van genot/ik sidder/het vult me met intense vreugde ...
Ook vind ik het verwarrend in de zin dat ik het niet goed kan volgen. Ligt vast aan m'n domme blonde hoofd. wink

A vendre: Femme âgée, jamais aimée.

schrijfcoach Ma...
Laatst aanwezig: 35 weken 1 dag geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Dag Droompiloot,
Gelukkig staat er een titel boven je fragment die richting geeft aan de tekst, zonder dat zou ik de weg verliezen in jouw universum. Toch wil ik dat mannetje wel beter leren kennen, hoe is ie in godsnaam daar terecht gekomen op de maan en blijft hij daar of laat hij zich meevoeren met de sterrenwind...

Maria van Deutekom Storytelling en Theaterregie Verhalenhuis.nl

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 16.00 u. abonnee!...

Superaanbieding

Profiteer van heel veel extra's!

Vanaf € 12,50 per jaar
zo breng je je verhaal tot leven

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 16.00 u. abonnee!

Leuke aanbieding

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 16.00 u. abonnee!...

Speciale aanbieding