Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijf waar je bang voor bent

Schrijf waar je bang voor bent Ouderschap is angst. Angst om alle leed en ellende die je kinderen kunnen treffen. Groot en klein leed. Reeële en volstrekt waanzinnige angsten. Variërend van 'zullen ze het wel naar hun zin hebben op de peuterspeelzaal?' tot 'ze zullen toch niet in handen vallen van een psychopatische lustmoordenaar?' Alsof er niet-psychopatische lustmoordenaars bestaan. Ik fiets volstrekt onbekommerd met de jongste voor- en de oudste achterop. Zon op ons vel, briesje in ons haar. We babbelen vrolijk over de koolzaadvelden naast ons, die kennelijk pas gemaaid zijn en de mais, aan overzijde van de weg, die inmiddels groter dan papa is gegroeid. De kleine is er zeker van dat zij op haar beurt groter dan de mais zal groeien. Achter ons horen we een loeiende sirene naderen. “Ambulansie! Ambulansie!” roept de jongste enthousiast wanneer de ambulance ons passeert. “Tatuuu tatuuu!” “Wie-oew wie-oew wieuw!” De oudste is nog niet te oud om mee te doen en laat horen de vormende peuterjaren in New York te hebben doorgebracht, waar sirenes significant anders klinken. Ik lach om hun onzinnige vrolijkheid. Maar nog terwijl ik lach, voel ik tot mijn eigen verbazing tranen prikken. Stel nou dat op een dag een van mijn kinderen door ambulancepersoneel van straat geveegd moet worden! Of erger nog. Dat de ziekenwagen onverrichter zake weer vertrekt en wij kort daarop in stilte bloemen op een kruispunt leggen. Het beeld flitst in een fractie van een seconde door mijn hoofd. Ik voel mijn maag draaien. Ik slik. En weg is het. Stomme hormonen. Het is natuurlijk de derde, die diep weggestopt in mijn buik langzaamaan bezig is zijn menselijke gedaante aan te nemen, waardoor ik zo overgevoelig reageer op een volstrekt alledaagse situatie. Morgen eindelijk de eerste controle bij de verloskundige. Als alles maar in orde is.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst gefeliciteerd schrijvenmaar! En wat een herkenbaar beeld zo op de fiets, zo reed ik jaren geleden ook, met zijn viertjes op de fiets. Mooi benadrukt hoe kwetsbaar het moederschap is, de angsten en het loslaten later ook. Een verhaal uit jouw hart, in warme mooie woorden gegoten!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi schrijvenmaar, heel pakkend en voor velen denk ik heel herkenbaar. Een typefoutje in de voorlaatste alinea ("is" moet "in" zijn). Overigens zette je me aan het denken met de laatste zin van je eerste alinea. Ik durf te beweren dat niet alle lustmoordenaars psychopatisch zijn maar ik kon er zo snel niks over terugvinden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: :{} :thumbsup: :{} :thumbsup: Van harte gefeliciteerd met je nieuwe kindje in wording. We kunnen nog vele 'uitgeputte' verhaaltjes van je verwachten, of verhaaltjes vol van geluidjes of verhaaltjes waarin je naar van alles en nog wat op zoek bent :-). Schrijvenmaar; voor een moederdier zijn kinderen haar grootste goed voor wie ze altijd krampt van angst of van geluk. Dit zal nooit meer anders zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Van harte gefeliciteerd! Een herkenbare angst, de angst van een mama. Ik wens je een angstloze, relaxte (en met nachtrust gevulde) zwangerschap toe.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een herkenbaar verhaal. De grote angst van elk moederhart! In jouw geval beïnvloed door de hormonen maar altijd aanwezig. Gefeliciteerd met de kleine opkomst! :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!! Wij hebben zelf (bewust) geen kinderen. Eén van de redenen is misschien wel wat jij in je verhaaltje beschrijft. Het gekke is dat ik helemaal geen behoefte heb aan kindjes om mij heen, maar ik weet zeker dat als ik ze wél zou hebben ik geen moment van de dag rust zou hebben. Ik ben nu al de hele dag aan het kijken of de honden niet weg zijn of een wond hebben of de katten niet ziek zijn en waarom het paard niet zo gemakkelijk loopt. Ik kijk zelfs regelmatig of de vis wel voldoende zuurstof heeft en de waterschildpad niet verdrinkt :rolleyes: Ik zou er niet tegen kunnen en heb diepe bewondering voor alle mensen die al die angsten trotseren en met hun kindjes op de fiets over een landweggetje rijden.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hebt je angsten duidelijk weergegeven, Schrijvenmaar. Als ze puberen komen er nog andere angsten bij. Niet aan denken. Voorlopig volop genieten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle lieve reacties en felicitaties (vandaag het hartje horen kloppen; dus dat is weer een angst minder ;)) @bartsnel: Dank voor je scherpe oog; is aangepast. En tja, ik weet het ook niet, maar denk toch dat een gezonde psyche mensen weerhoud van lustmoorden. Maar meer dan vanwege de feitelijke waarheid staat de zin er vanwege zijn functie in her verhaal; ik hoopte toch mee te geven dat ik van nature meer een laconiek type ben dan een overbezorgde moeder. Maar ook wanneer vele moederangsten je een tikkeltje cynisch maken, ontkom je er niet aan er ook zelf door overvallen te worden -het zorginstinct is te groot. @mili: ik ben er de eerste 18 opdrachten ook in geslaagd niet autobiografisch te schrijven en mijn kinderen geheel buiten de verhalen te houden en voel ik nu het einde van het eerste trimester nadert langzaamaan weer wat energie terugkomen, dus wie weet waartoe de opdrachten in september gaan leiden ... maar als ik uiteindelijk toch totaal verval in zoetsappig gekweel over babies, verwacht ik dat jij me tot de orde roept. @johanna: nachtrust; haha; ik hoop er ook op! @tja: de puberzorgen laat ik aan mijn man; hij las ooit de vergelijking dat je dochter op haar eerste date zien gaan zoiets is als een Stradivarius aan een gorilla geven en ziet daar nu al tegenop ;) voorlopig ben ik inderdaad vooral druk met genieten. @angelieke: achach, die waterschildpad! Dank dat je behalve je lieve woorden ook een lach geschonken hebt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Om je even gerust te stellen. Onze kinderen hadden geen vreemd puberaal gedrag. Dat moet aan onze goede opvoeding gelegen hebben. :D Ik puber trouwens nog steeds. :unibrow:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk voor je! Hartstikke gefeliciteerd! Je hebt je zorgen goed omschreven, het wordt zelfs duidelijk voor mij. Enne.. Pubers kunnen prima voor zichzelf zorgen hoor, Tja en Schrijvenmaar :unibrow:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen kinderen, maar ik kan me die angsten heel goed voorstellen. Ik zou waarschijnlijk helemaal geen zwangerschapshormonen nodig hebben om zo bang te zijn. Ik zou ze tot hun veertigste niet uit het oog willen verliezen. Dus gelukkig maar voor die nooit geboren kinderen: je zult maar met zo'n moeder opgescheept zitten. Het stuk is aangenaam om te lezen. Als het autobiografisch is: gefeliciteerd met de derde.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Vanachter ons ' zou ik wel vervangen door 'Achter ons'. Sorry. Gewoon een detail. Doet verder geen afbreuk aan het mooi stukje. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd en mijn gelukwensen voor een voorspoedige zwangerschap. Heel herkenbaar die negatieve gevoelens tijdens de zwangerschap. En zeker als kinderen groot gaan worden. Was weer een genot jouw verhaaltje te mogen lezen. :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd, nog even en je kunt haar/hem voelen, dat vlinderachtige gevoel in je buik of het gevoel dat kleine belletjes- je weet wel die door bellen blaas ontstaan- de binnenkant van je buik aanraken. De angsten in je verhaal zijn zeker herkenbaar.