Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het witte laken #23 Schrijfopdracht

Er ligt 's ochtends een wit laken op straat voor een woonhuis. De vlekken die nog zichtbaar zijn zijn niet te definiëren. Is het bruin, rood? Koffie, uitwerpsels, bloed? Het steekt af tegen de perfect verzorgde tuintjes in de rest van de straat. Meneer en mevrouw Vermeulen geven geen gehoor als diverse buurtbewoners aanbellen. Gordijntjes en deuren worden langzaam geopend en het begint onrustig te worden. ‘Waarom zou je dat daar neerleggen?’ vraagt mevrouw van Biesen terwijl ze haar tuin in komt schuifelen. ‘Ik heb geen idee.’ Antwoordt Mevrouw Stap. ‘Maar dit voorspelt niet veel goeds. Die lui wonen hier nog geen twee weken en ze vervuilen nu al de buurt.’ Mevrouw Groot komt nu ook aangelopen en schudt afkeurend haar hoofd. ‘Hebben jullie die vieze vlekken op dat ding gezien. Vast een van die vervelende kleinkinderen van ze die het bed heeft vervuild.’ De hele morgen verzamelen buren zich om elkaar heen en er wordt van alles gespeculeerd. Sommige zeggen dat ze dit al zagen aankomen. ‘Het is een apart stel.’ ‘Ik denk dat er iets ergs is gebeurd.' 'Misschien is er wel iemand vermoord!’ Aan het einde van de middag rijden meneer en mevrouw Vermeulen eindelijk hun oprit op. De meeste bewoners doen alsof ze druk zijn maar iedereen spitst zijn oren om niets te missen als meneer Van Biesen de stoute schoenen aantrekt. ‘Hallo luitjes, is dat laken soms van jullie?’ vraagt hij. ‘Jullie weten toch wel dat het grofvuil pas over drie dagen opgehaald wordt?!’ Mevrouw Vermeulen onderdrukt een snik. ‘Het is van Thea, onze buurvrouw. Haar man kreeg plotseling bloedingen en ze heeft het in alle haast vast hier laten vallen.' Als meneer Vermeulen vervolgens vertelt dat hij in het ziekenhuis overleden is keert de stilte in de straat terug.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, hoe een enorm gerucht kan ontstaan zonder dat iemand weet wat er werkelijk aan de hand is. Zo gaat dat echt in kleine gemeenschappen (wat gerust een dorp of gewoon een deel van een wijk of straat kan zijn.) Mijn bovenburen willen ook alles van me weten ;) Echter, wat heeft het laken precies met de overleden man te maken? (en waarom zou die dan buiten liggen?) Puntje van aandacht: het leest fijner als dialoogregels van verschillende personen op een nieuwe regel beginnen. Op zich draagt het op de manier waarop jij het doet wel bij aan de vluchtigheid van de roddel, maar op mij komt het over als een grote brei letters met leestekens. Enne, "Maar dit voorspeld niet veel goeds" -> moet 'voorspelt' zijn ;)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Gaya! Ik heb wat aanpassingen gedaan om het beter leesbaar te maken. Toen ik het schreef vond ik het zelf ook herkenbaar. Opgegroeid in een klein dorpje en zo ging het er daar ook aan toe. ;)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Vervoort, dit is precies de gedachte uitgewerkt die ik had toen ik daadwerkelijk het witte laken op straat zag liggen. Waarschijnlijk uit de ambulance gevallen. Je houdt ons in spanning wat er is gebeurd en de speculaties van de buren worden mooi opgevoerd, waarna je de eenvoudige waarheid in een ander kader ziet. Heel mooi!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zonder gerucht heen spanning. Mag ik een paar opmerkingen maken? Vraagt - vraagt idee,' antwoordt gezien. - gezien? vervuild. - bevuild. (?) De hele morgen lopen de buren wat om elkaar heen (?) er word - er wordt was een apart stel.' - is een apart stel.' (Alles staat in de tt, dus dan dit ook) spits - spitst van Biesen - Van Biesen Vraagt - vraagt Zo kan het in een roddelbuurtje soms gaan. Goed weergegeven.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou van verhalen die een boodschap meegeven. Deze was dus raak voor mij. De zin 'Veel bewoners zeggen dit al vermoed te hebben' , bekte mij niet zo prettig. Verder dank je wel.