Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #28 - Verboden Verlangen / Buenos Aires

Het is namiddag als mijn mannelijk moed anno 1850 de haven van Buenos Aires bereikt. Na een vermoeiende reis blijkt dat ik zeer bedrogen uitkom in de armoedige havenstad van Argentinië. De stad die de gouden droom van ons Europeanen waar zou moeten maken. Er heerst enkel nog armoede en werkloosheid. De trossen van het zeilschip maak ik vast aan de bolder. De avond is gevallen en in de straten klinkt muziek bij het branden van de lantaarns. Met stoere liederen zingend trek ik met de andere zeemanslieden nieuwsgierig naar het vertier. Achter mij klinken de messen in een gemeend spel. De gevestigde mannen in de straten maken passen op de maat van de muziek. De muziek, die klopt als een hart, ritmisch in een vierkwartsmaat. Een milonquita schuift haar hand over mijn lijf richting mijn hart en even voor de mijne daar is, is de hare alweer verdwenen. Haar adem klinkt zacht en sensueel in mijn oor. Met een ferme blik kijk ik haar aan, mijn hand raakt haar hand, tot ze mijn hoofd wegduwt en haar hand langzaam afglijd tot het midden van mijn rug. Vastgehouden door de hoge concentratie van het liefdesspel volg ik gefascineerd haar stappen op de maat van de muziek. Gewillig geeft ze zich over aan mij, de dronkaard. Haar passen lief, de mijne afgewend en agressief. Gracieus volgt ze op de bal van haar voet. De muziek van de bandoneon laait op. Een krachtig majestueus gevoel laat ons dansen door de straten. Het schouwspel van de libertango presenteert zich nog een maal. *milonquita = prostitué

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de setting heel interessant en sfeervol, maar ik blijf op grote afstand van de hoofdpersoon. Vooral in de eerste alinea. Je zinnen doen soms wat plechtig, formeel aan. Deze tekst zou voor mij beter werken als je wat eenvoudigere taal zou gebruiken. Maar nogmaals, leuke setting. Je zou er een heel verhaal omheen kunnen bouwen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
je maakt een wat vreemde overgang van derde naar eerste persoon -ik denk dat als je in de eerste persoon begint, het verval van de stad ook beter binnenkomt

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ostinato en Schrijvenmaar: Dank je wel. Dat was precies wat er niet helemaal vloeiend liep. Inmiddels aangepast en hopelijk dichter bij de HP.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany, de broeierige sfeer van havenkwartier in het negentien-eeuwse Buenos Aires geef je goed weer. Ik vermoed gevaar (Achter mij klinken de messen in een gemeend spel) maar ben daar niet zeker van. 'De avond is gevallen' zou ik op een nieuwe regel zetten. Twee maal '4 kwarts maat en vierkwarts maat', vlak achter elkaar, vind ik niet mooi. Zo ook 'gevestigde mannen'. Waarom niet: De Argentijnse mannen in de straten maken passen op de maat van de muziek, die klopt als een hart, ritmisch in een vierkwartsmaat. (aan elkaar vast) Een krachtig majestueus gevoel --- een opwindend gevoel (?) Je laatste zin weet ik niet goed te plaatsen. Wat is het verboden verlangen? Vanwege het broeierige, opwindende gevoel graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangepast Dos voor een perfecte weergave. Dank je wel voor je reactie. ;) Gevestigde mannen omdat dat de mannen zijn die de dans dansen op een zo goed mogelijke manier en de Europeanen het graag na wilde doen. Daar moest ik een verschil in schrijven. Het verlangen om nog eens die overheerlijke tango te kunnen dansen? Ik wilde de geschiedenis en ook de dans zo mooi mogelijk proberen weer te geven, wat nog niet zo makkelijk is gebleken. Niet altijd makkelijk om te schrijven wat je ziet en voelt en daarom een extra uitdaging er aan toegevoegd voor mezelf.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Indrany, en oh de tango! Wat een prachtig verlangen. Maar een puntje voor op de i: Met stoere liederen zingend trek ik met de andere zeemanslieden Dat twee keer met met, vind ik niet mooi, daar struikel ik

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel allemaal. @ Henny, mag ik je bedanken voor je bijdrage in de oktobermaand? Fijn dat je ons allemaal van commentaar wilde voorzien. Ik heb je ontzettend veel voorbij zien komen in geschreven verhalen van de leden hier. Er was elke week een verlangen naar jouw commentaar. En niet eens verboden. :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige sfeer Indrany en ik ben het met Dos eens. Ik houd van de zeemansverhalen. Het enige wat voor mij niet hoeft is het woord 'dronkaard'. Dat hoeft hij voor mij niet te zijn, het stelt me een beetje teleur. Ik zag je hp als een gewone zeeman, niet noodzakelijk een dronkaard, al zal hij wel behoorlijk drinken zoals alle mannen die lang op zee zijn. Maar dit is een heel persoonlijk zeurderig detail hoor. Ik vind je tekst gewoon geweldig! Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, een prachtige vertolking van een tango. Mooie broeierige sfeer roep je op. klein dingetje: afglijd moet volgens mij afglijdt (tot haar hand langzaam afglijdt)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Indrany, mooi hoor! Ik struikelde wel in het begin twee keer. Is mannelijk moed de naam van het schip? Moet het dan niet met hoofdletters? en "de armoedige havenstad van Argentinië." De armoedigste, had gekund, of de armoedige hoofdstad van A. Maar nu is het net alsof Argentinië maar één havenstad heeft. Je hebt me wel mee op reis genomen, bedankt daarvoor!