Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #32 - Over de Moldau

“Kom over de brug!”
Dat is mijn kreet: ‘Kom over de brug’. Doet het veel beter dan ‘Straatkrant!’. En ook toepasselijk natuurlijk, hier aan de voet van de Karelsbrug. Ik stond eerst bovenop, halverwege, maar ik kreeg last van hoogtevrees. Dit gaat beter zo. 
Mijn hele leven heb ik hier in Praag gewoond. Verdiende jarenlang de kost als tandarts. Ja, en dan alleen de kost hè. Het hield niet over in die tijd. Maar klanten zat. Beugels, kronen, bruggen, vullingen; half Praag had de mond vol van me. Nadat in Berlijn de muur viel zijn tandartsen goed gaan verdienen, maar toen woonde ik al onder de brug. 
’t Was een ongelukje. Mijn Lena ruilde me in voor een partijbons. Zo’n kameraad weet je wel. Toen heb ik een tijdje, wat zal ik zeggen, iets dieper in het glaasje gekeken dan gezien m’n beroep wenselijk was. Op een ochtend had ik een of andere hoge officier in de stoel. Die wilde gouden vullingen. Een uniform is altijd een voorteken voor ellende. En ja hoor, van de zenuwen en de kater begin ik te trillen en ik schiet uit met m’n boor. Dwars door z’n wang ging dat ding. De volgende dag werd ik vervangen door een andere tandarts. En een week later woonde er iemand anders in mijn huis. Ach, zo gaan die dingen. Heb je één momentje? Even een klantje helpen.
Hier, moet je kijken. Honderd kronen. Ja, die twee vrouwen net. Die ene met dat engelenhaar en die met die lelijke legging met tijgerprint. Kwamen uit België. Ik heb ze uitgelegd waar het standbeeld van Jan Palach is. Daar komen nog steeds veel mensen voor. Dan kopen ze een krantje en geven een fooi. 
Ik denk er weleens aan, hoor. Hoe mijn leven had kunnen zijn. Een dak boven m’n hoofd, behoorlijk eten en elke avond een warm bed. Maar kijk nou naar Josef, een vriend van me. Die vent zit in het bejaardenhuis de godganse dag in zijn stoel bij het raam, tussen de kerststerren door naar buiten te kijken. Nou, mij niet gezien.
“Kom over de brug!”

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is ongekend... Ik ga iets kritisch zeggen over een verhaal van Bartsnel. Het is wel heel miniem :) De zin: Verdiende jarenlang de kost als tandarts. Die zin had wat mij betreft echt moeten beginnen met Ik. Waarom weet ik niet, maar ik raakte hierdoor volledig uit het verhaal. Verder vind ik het prachtig. Een vlot geschreven Bartsnel verhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zal een keer tijd worden dan iemand kritisch naar mijn teksten kijkt! :) Ik voel wel wat je bedoelt. Ik heb op het laatste moment iets veranderd in die tekst. Eerst stond er: Ik heb mijn hele leven hier in Praag gewoond. Verdiende jarenlang de kost als tandarts. Is het dan minder storend?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angelieke: Ja, dat was nog een hele toer, vooral die kerststerren kon ik nergens kwijt. Bedankt voor het lezen. @maddbrug: Dank je wel!* @janp: Dank je wel. Je bent een erg kritische lezer. Misschien heb je je dag niet :) @schrijvenmaar: Jij moet mijn stukjes gewoon eens later op de dag gaan lezen :) @Lilithx: Ik denk dat dit een rijke man is. En ja, een monoloog. *ik stelde me voor dat deze zwerver werd geïnterviewd. De interviewer blijft buiten beeld; eigenlijk is de lezer de interviewer.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Bart. Goed geschreven met een naturelle integratie van de verplichte elementen. Dat is altijd de moeilijkheid. Het is je goed gelukt. Bij schemerlicht kan ik me goed voorstellen dat de ex-tandarts de brug verkiest boven het raam met uitzicht, in het bejaardentehuis. https://farm9.staticflickr.com/8035/8055981879_d0c7e81be7.jpg

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Petra; Dank je wel. Misschien is dat nog wel het grootste compliment. Ik ben geen Oostblok-expert maar ik heb met behulp van een beetje Wikipedia me geprobeerd in te leven in hoe het geweest moet zijn. Als dat goed overkomt heb ik het goed gedaan.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart: Een Oostbloksfeer treffend aan het papier toevertrouwd voor mijn gevoel. Ik waande mij er even. De zin die janp aanhaalde; ook voor mij de allermooiste. En nu gaat Dos ons ook rijkelijk illustreren. Een groot feest.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, de woorden mooi verweven. Twee zinnen maken het verhaal speciaal voor mij: [Mijn Lena ruilde me in voor een partijbons.] :unibrow: humor! [Heb je één momentje? Even een klantje helpen.] :thumbsup: Dit zette de origineel gekozen vorm in het spotlicht en ging ik nieuwsgierig enthousiaster verder lezen! Mooi plaatje om geïnspireerd door te raken. :)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi sfeervol stukje Bart. Met en ook zonder de plaatjes! Oké, je vraagt om een zeurtje, ik heb even moeten zoeken, maar dit is een beetje onduidelijk voor me: //Hier, moet je kijken. Honderd kronen. Ja, die twee vrouwen net. // Misschien bedoelde je: VAN die twee vrouwen net. Dan kan ik het plaatsen. Maar dit is gezeur op de millimeter hoor :unibrow: . Met plezier gelezen!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Bart, hier heb ik echt van genoten, je neemt de lezer heel goed mee in de sfeer. Ook heb je je enorm goed ingeleefd in het HP, de verteller van het verhaal. Leuk bedacht: ' Kom over de brug' en 'half Praag had de mond vol van me. Verrassend vond ik het einde; een zwerver die niet in zelfmedelijden zwelgt en de voorkeur geeft aan dit leven in plaats van achter de geraniums te verwelken ;-) Je hebt hiermee ook echt een bepaald type man neergezet wat het verhaaltje geloofwaardig maakt. Heel graag gelezen en ga zo door! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil nog even een compliment geven voor de originele invulling van de bruggenbouwer als tandarts! :p

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat leest heerlijk, leuk! Enige wat me dwarszat is dat zelfs in NL de zwervers niet zo lang leven dat ze hun vrienden bejaard zien worden, ik denk dat in Praag t leven op straat nog veel harder (en kouder) is. Maar het is levendig en fijn geschreven.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig geschreven. Vind het echt complimenten waard dat je dit op deze manier kunt. Zoals al eerder vermeld het is idd net of ik naast je sta. Super !

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: Dank je wel. Blij dat het gevoel overkomt. Ik ben zelf nog nooit in Praag geweest, maar heb nu wel opeens zin om de Karelsbrug te zien. @Marietje: Thanks! Leuk dat je m'n verborgen grapje hebt gevonden! @Fata: Bedankt voor je gezeur op de millimeter. Ik denk dat je gelijk hebt. @Lotte2: Helemaal terecht Lotte. Daar heb ik eigenlijk geen moment bij stil gestaan. Laten we het er maar op houden dat Josef een stuk ouder is dan de HP. @Alicia: *bloos*

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtig compliment, Indrany, dank je wel. Ging het schrijven van Sinterklaasgedichten me maar net zo goed af...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een geweldig verhaal! Vooral de zin "de hele stad had de mond vol van me" goed gevonden! Ik heb ervan genoten :thumbsup:.