Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#56 Boeddha drinkt geen bier

---

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Olaf, De eerste alinea vind ik erg mooi geschreven, hoe je met tact en begrip met het geloof van je vriendin omgaat. Zo sta ik er zelf ook tegenover; ik herken dus een gevoel. Ik was ooit op reis in Thailand en heb met eigen ogen het respect van de mensen kunnen zien. Indrukwekkend naïef. De straathonden slobberden met plezier de bakjes water leeg. En ook het eventueel neergelegde voedsel werd verorberd. En Boeddha bleef maar glimlachen net als de bevolking daar. :o De tweede alinea is grappig. Boeddha lust geen bier. Zou een titel voor een roman kunnen zijn!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hun god of profeet is (de)? enige echte... Respect voor anderen hun geloof, ook al geloof ik zelf niet, vind ik heel belangrijk en dat respect toon je hier mooi. Het is luchtig geschreven, maar je neemt me wel mee in het hele verhaal. Het maakt me ook warm voor meer... Boeddha is niet de enige die geen bier drinkt :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Olaf, Ik las je verhaal puur omwille van de titel! Voorts kan ik me volledig vinden in je verhaal. Ik sluit me aan bij de twee reacties hierboven, de tweede alinea is inderdaad heel grappig!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, het las alsof je jezelf voorstelde op het forum en een stukje vertelde over jouw eigen vriendin. Heel natuurgetrouw en lekker lopend. Hoedje af en een aai over de buik, met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anthony Thanks! Als ik ooit in Bleiswijk terecht kom, ben ik wel aan een biertje toe :P @Blavatski Dankjewel. Mijn roman heeft nog geen titel. Ik denk ook niet dat het deze wordt. @Lilithx Goed gezien. Ik kijk of het kan aanpassen. Vodka voor jou? :D @Fideel. Bedankt. Fideel van je kerel. :) @Darkvalley Bedankt voor het compliment.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk einde wat eigenlijk een grove belediging is voor iedere Boedhist, vandaar haar felle reactie. Goed dat je de bodisatva (ik meen me te herinneren dat hij zo heet) hebt uitgelegd (de dikke boedha), dat maakt het verhaal waardevoller voor mij. Jammer dat je niet hebt uitgelegd hoe je aan het beeldje kwam. (zelf gekocht in de xenos (wat overigens niet mag met een boedha beeldje zelf kopen) of gehad van een dierbare? In ieder geval een mooi verhaal. dank je

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Olaf de Groot, Het komt op mij een beetje tam over, mogelijk komt dat door het intro van de ik - de ik verkondigt een mening en dat is weinig verhalend. Toen ik het de 2e keer las, sloeg ik die zinnen over en begon bij:
Mijn vriendin is wel religieus. Ze is boeddhist.
vanaf daar leeft het verhaal wel (naar mijn smaak). Je zou kunnen beginnen met: 'Mijn vriendin is boeddhist' - dan zit je gelijk in het verhaal. Het eind is idd grappig.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee vodka krijg ik ook niet binnen ;) een watertje daarentegen, jummie!
Watertje is de letterlijke vertaling van Vodka. :D

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Pim: Bedankt voor je reactie. Die dikke heet Budai of Hotei (Ja, ik heb wat research gedaan). Daar zal wel de verwarring met Boeddha uit ontstaan zijn. Misschien moet er een zin bij waar ik het beeldje gekocht heb. Dan wordt het wat duidelijker. @Jan: Bedankt voor je onderbouwde kritiek. Ik zal jouw commentaar onthouden voor de volgende keer. Ik kan nu dit stuk niet meer aanpassen. Ik zie geen bewerken knop. @Angelieke: Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je slot goed bedacht. In je eerste alinea vertel je me echter niet veel, maar vertel je me eigenlijk alleen wat je mening is. Wat mij betreft mag dat wel wat korter. (Maar dan zit ik wel te zeuren hoor ;))

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee vodka krijg ik ook niet binnen ;) een watertje daarentegen, jummie!
Watertje is de letterlijke vertaling van Vodka. :D
Dat is waar! Leve Pools/Russisch! Ja het is toch zo hé? Nu begin ik weer te twijfelen.. Die verdomde examens, ze maken van mijn hersenen een papje.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond eerlijk gezegd juist de eerste alinea leuker om te lezen. Leuke beslommeringen van HP. De tweede vind ik eerlijk gezegd een beetje rommelig, ook omdat er zinnen tussen staan die van het onderwerp afleiden zoals; 'Tegenwoordig is obesitas geen teken van gezondheid meer.' Maar misschien ben ik nu erg aan het zeuren hoor...

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het leuk dat je gewoon een stukje vertelt uit je eigen leven (zo lijkt het tenminste :) ). Als je dit verzonnen hebt, heb je het heel knap natuurlijk weten te vertellen. Ik hou wel van deze schrijfstijl, bijna tussen neus en lippen door.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste alinea kun je ook zien als een introductie van de verteller, die door zijn mening te geven laat zien hoe hij in het leven staat. Het viel me op dat hij het alleen heeft over andere religies en niets zegt over levensovertuigingen. Daar zijn er ook heel wat van. Je kunt existentialist zijn, humanist, vrijdenker, en dan zijn er nogal wat filosofische stromingen alsook kunstzinnige stromingen. Maar deze hoofdpersoon positioneert zich alleen tegenover religies.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, Virtuosuo, Aliie: Bedankt voor het lezen en het geleverde commentaar. @Odile: Dat klopt het is de HP die zijn mening geeft. Omdat de opdracht nu eenmaal religie was, geeft de HP daar zijn mening over. Ik weet alleen niet of je het wel of niet leuk vond om te lezen :D

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heerlijk stukje, Olaf. Zullen wij dan samen maar een biertje drinken? Ik ben een bierdenker, Odile. Of bestaan die niet? Al die goden ook niet. Het zijn allemaal verzinsels van mensen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Olaf, een fijn stukje tekst! Ik vind het persoonlijk goed in balans, die eerste alinea moet er echt bij. En anders hadden we die schildpad en die oude monnik ook moeten missen! Heel graag gelezen. :) :thumbsup: