Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#80 Het lot uit de loterij

"U heeft een reis naar de Malediven gewonnen!", staat met rode letters op de aan hem geadresseerde envelop van de Staatsloterij. Karel raapt die op van de deurmat. De mat is smerig, had reeds lang gezogen moeten worden - net als de rest van het huis. De stofzuiger staat echter al wekenlang werkeloos in de gang met een volle stofzuigerzak erin. Het zal wel een publiciteitsstunt zijn. Hij, een reis naar de zon? Alsof hij daar op zit te wachten. Hij legt de envelop op het tafeltje in de hal. Stof dwarrelt op. Zich dood vervelen op een zonnig eiland tussen bruinverbrande lijven, nou dat zal zijn humeur opkrikken. Karel schuifelt op zijn sloffen naar de keuken en schenkt koude koffie in een Delfts blauwe mok. De mok van Marij, de laatste van de zes. Ze spaarde de mokken bij elkaar met supermarktzegeltjes. "Kost niks", zei ze. Hij zei maar niet dat ze in de marketingstrategie van de winkelketen was getrapt en meer had gekocht dan anders. Nee, een vakantie, hij mag er niet aan denken. Neem om te beginnen de treinreis naar Schiphol. Het schijnt dat ze onderweg de boel onder je gat vandaan jatten. En je zult net zien dat er een stel jankende kinderen op zijn vlucht zit. En alleen al het denken aan het gesleep met een zware koffer en handbagage maakt hem moe. Uren wachten op het vliegveld. Een veel te kleine kamer krijgen op de plaats van bestemming. Voor hem hoeft het niet. Hij hoeft helemaal niks. Hij kiepert het laatste restje koffie in de gootsteen. Te bitter. De stapel pannen en borden op het aanrecht negeert hij, net als de regendruppels op het keukenraam. Met zijn hoofd gebogen, loopt hij terug naar de hal, neemt de envelop van het tafeltje en opent de deur naar de woonkamer. Hij draait de envelop nog eens rond in zijn handen. Marij zou zeggen dat hij moest gaan. Verdomme, Marij...!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, wat een mooi verhaal! Het verdriet om Marij is de kern van zijn depressie en niet het slechte weer van januari en februari....Of misschien is het een combinatie van de twee? In ieder geval, ik hoop dat hij letterlijk en figuurlijk de zon weer zal toelaten in zijn leven! :o

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, ja, mooie scene, vooral hier:
Ze spaarde de mokken bij elkaar met supermarktzegeltjes. "Kost niks", zei ze. Hij zei maar niet dat ze in de marketingstrategie van de winkelketen was getrapt en meer had kocht dan anders.
dat niet zeggen is echte liefde. (kocht - gekocht)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, Willemina, door je hele beschrijving van treinreis en vlucht, heb ik al geen zin meer om ooit nog op reis te gaan! En dat Marij zelfs na haar dood nog zoveel invloed heeft op hem, geeft blijk van veel liefde. Geweldig goed geschreven!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Indringend verhaal met de op achtergrond het verdriet om Marij. Veelzeggend slot.
Dankjewel, Nel, voor je mooie commentaar.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, wat een mooi verhaal! Het verdriet om Marij is de kern van zijn depressie en niet het slechte weer van januari en februari....Of misschien is het een combinatie van de twee? In ieder geval, ik hoop dat hij letterlijk en figuurlijk de zon weer zal toelaten in zijn leven! :o
Blavatski, Bedankt voor je fijne reactie. Het is inderdaad een combinatie van beide. Het verdriet om Marij en de voortdurende regen. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, Willemina, door je hele beschrijving van treinreis en vlucht, heb ik al geen zin meer om ooit nog op reis te gaan! En dat Marij zelfs na haar dood nog zoveel invloed heeft op hem, geeft blijk van veel liefde. Geweldig goed geschreven!
Haha, Marlie, Zo erg? Dat wil ik niet op mijn geweten hebben, hoor ;) . Verder gaan zonder je geliefde vind ik een bijna onmogelijke opgave. Bedankt voor je enorme compliment :o .

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, kan het nog depressiever? Je hebt het er (naar mijn smaak) dik bovenop gelegd. [De stapel pannen en borden met beschimmelde etensresten negeert hij, net als de regendruppels op het keukenraam.] Ik heb hier het idee dat de regendruppels hem kunnen troosten, versterken in zijn deprizijn, de stapel geeft al aan dat het goor zal zijn. Goede opbouw.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, kan het nog depressiever? Je hebt het er (naar mijn smaak) dik bovenop gelegd. [De stapel pannen en borden met beschimmelde etensresten negeert hij, net als de regendruppels op het keukenraam.] Ik heb hier het idee dat de regendruppels hem kunnen troosten, versterken in zijn deprizijn, de stapel geeft al aan dat het goor zal zijn. Goede opbouw.
Mili, Bedankt voor je scherpe blik en bruikbare commentaar. Ik waardeer het.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Wilhelmina, Prachtig verhaal. Het verdriet gaat diep en dat merken we. Let op je leesbaarheid. Soms kunnen leestekens de kracht van je zin nog versterken: De mat is smerig, had reeds lang gezogen moeten worden - net als de rest van het huis. Het zijn overigens roodverbrande lijven :). Bedankt voor je bijdrage!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Duidelijke, diepe pijn, ja, met mooi detail van de zegeltjes-mokken (al ben ik wel even in de war, want dat nadrukkelijk de laatste van de zes wordt genoemd suggereert voor mij dat de hp zes dagen in deze toestand verkeert -een mok per dag wellicht idiote associatie van mij?- terwijl de rest van het verhaal voor mij een langere periode suggereert)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Wilhelmina, Prachtig verhaal. Het verdriet gaat diep en dat merken we. Let op je leesbaarheid. Soms kunnen leestekens de kracht van je zin nog versterken: De mat is smerig, had reeds lang gezogen moeten worden - net als de rest van het huis. Het zijn overigens roodverbrande lijven :). Bedankt voor je bijdrage!
Beste Merel, Bedankt voor je reactie en compliment. Ik zie dankzij je voorbeeld wat je bedoelt met de kracht van leestekens. Ik zal die "bruinverbrande lijven" gauw veranderen. Zo zie je maar, een schrijfcoach is hard nodig ;) .

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
HP zijn verdriet is voelbaar. :thumbsup: Wellicht komt hij mijn HP tegen tijdens de reis. ;)
Marietje, Wat een mooie romantische gedachte :). Bedankt voor je :thumbsup: .

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Duidelijke, diepe pijn, ja, met mooi detail van de zegeltjes-mokken (al ben ik wel even in de war, want dat nadrukkelijk de laatste van de zes wordt genoemd suggereert voor mij dat de hp zes dagen in deze toestand verkeert -een mok per dag wellicht idiote associatie van mij?- terwijl de rest van het verhaal voor mij een langere periode suggereert)
Schrijvenmaar, Bedankt voor het lezen en reageren. Die 6 mokken: serviezen (of onderdelen van een servies) gaan vaak per 6 of per 12. Dat er nog maar 1 mok over is, geeft aan dat Hp en Marij al jaren samen waren, dat er al het een en ander sneuvelde in de loop der jaren. Tegelijkertijd staat het slijten van de mokken voor mij ook symbool voor het slijten van verdriet.