Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#115 Het doosje

Zij schoof voorzichtig het lint van het doosje opzij, liet het door haar vingers glijden en streek het mooie papiertje glad. Haar tranen probeerde zij weg te slikken, terwijl ze het mooie papiertje opvouwde. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat bezielde haar? Jaren waren verstreken en zijn vergeetachtigheid bleef zoals het altijd was geweest. Zij had ermee leren leven.Tot het begin van afgelopen week. Op haar stille aanwijzingen had hij helemaal niet gereageerd. Na zoveel jaren weet je wat er komt, je hoeft het niet meer uit te spreken. Maar deze keer was zij niet begripvol. Nadat zij ’s morgens een vluchtige afscheidskus had gekregen, keerde hij begin van de middag terug om te lunchen. Zoals gewoonlijk pakte hij daarna zijn favoriete krant, om zich volledig onder te dompelen in de actualiteiten. Na het lezen verliet hij de kamer om even te gaan liggen. Zij bleef met kromme tenen achter. Hij had nog steeds niks door. Na zijn middagdutje liep hij zijn gebruikelijke rondje door de tuin. Helemaal beduusd ging zij de ramen lappen, maar haar gedachten waren er niet bij. De ramen bleken de volgende dag niet bepaald streeploos te zijn. Een uurtje later was hij terug, ging zich boven omkleden, kwam naar beneden in zijn zondagse pak en zei dat hij nog even weg moest. Lijkbleek stortte zij een golf van woede over hem heen:”Donder maar zo snel mogelijk op naar je belangrijke afspraak.” Zij opende met geweld de deur en gaf hem nog mee:”En vooral veel plezier”. Woedend liep ze naar de badkamer met het doel haar verkilde lichaam te laten opwarmen door het warme badwater. Ze ging de slaapkamer binnen om het bed vast open te slaan. Daar op haar kussen ontwaarde ze een mooi doosje, met een lint er omheen. Op een klein briefje stonden de woorden: Lieverd, je hebt het niet gemakkelijk nu je in de overgang bent. Zij barstte in tranen uit. De telefoon ging. “Ik wacht op je in ons favoriete restaurantje om de hoek. De wijn is al ingeschonken.” Eerste zin komt uit Jan Siebelink, “Knielen op een bed violen” pag. 219

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beschreven allias Jan Siebelink. Ik kan me alleen de enorme armoede herinneren van dit boek, moet het miscchien eens herlezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ccscharl, alles overdreven benoemen ;) Goed gedaan.
Dank je wel janp. Uit proeflezen van mijn eerste bijdrage heb je wel gezien dat mij dat enigszins is toevertrouwd. Maar ik probeer wel de stijl van de schrijver te begrijpen. @mwMarie en @jpm: dit was mijn tweede bijdrage, dus ben blij met de positieve beoordeling. Connie

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las onlangs Siebelinks debuutroman, ook een geweldig verhaal. Van jou is ook mooi in zijn stijl gebleven. Puntje: de een na laatste zin staat in tegenwoordige tijd, de rest speelt in het verleden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las onlangs Siebelinks debuutroman, ook een geweldig verhaal. Puntje: de een na laatste zin staat in tegenwoordige tijd, de rest speelt in het verleden.
Dank voor je reactie. Moet inderdaad verleden tijd zijn. Connie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maar haar gedachten zijn er niet bij. mag ook nog even in de vt, ccscharl. Het is al flink wat jaren geleden dat ik het boek 'Knielen op een bed violen' las. Ik herinner me dat ik het goed geschreven maar ook behoorlijk deprimerend vond. Dat laatste is gelukkig niet het geval bij jouw verhaal. Het zondagse pak, de tuin en het onbegrip ligt volgens mij wel in de lijn van Siebelink. Mooi gedaan.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook dit boek staat op mijn verlanglijstje die alleen maar groeit... Mij valt het onverwachtse verloop op en de mooie opbouw van spanning. De schrijfstijl mag ik graag, alles wordt benoemd, toch is er mysterie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijfcoach Odilia Ben pas sinds kort lid van deze site. Dit is mijn tweede inzending. Dank voor dit mooie compliment. Connie

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De spanning loopt traag op naar de explosie aan het eind. Goed gedaan. Dezelfde verstikkende sfeer als Siebelink.