Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#140 (Kringloop) Thijs

Thijs Thijs, gekleed in tuinbroek met bloemenprint, ligt in het gras naast de glijbaan. Er is een afstand tussen Thijs en Erik ontstaan. Steeds langere stiltes tijdens het spelen en sinds kort vertrouwt Erik zijn geheimen alleen nog maar toe aan stoere Joe. Híj is alleen nog maar goed genoeg om af en toe mee naar de speeltuin te gaan. Dit is niet de eerste keer voor Thijs. Deze dag zou wel eens dé dag kunnen zijn dat Erik hem vergeet. Een zoektocht zou uitblijven want een jongen van elf op zoek naar zijn knuffelkonijn, dat is niet stoer. Erik slikt zijn verlies als een echte vent en Thijs belandt, na een paar weken tussen de gevonden voorwerpen, in de Kringloopwinkel. Tina, gekleed in tuinbroek met roze prinsessenprint, zit op Lotjes schoot. Lotje praat en knuffelt intens met haar nieuwe aanwinst. Een jongen op skateboard stopt en zegt: ' Hey dat lijkt Thijs wel, mijn konijn.' Lotjes moeder antwoordt: ' we hebben Tina uit de kringloopwinkel. Ik heb haar opgelapt, er zaten gaten in de bloemen van de tuinbroek.' Ze knipoogt en Erik lacht. Zijn Thijs is nu Tina en dat voor nog vele gelukkige jaren.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, arme Thijs. Zo zal het vele knuffels vergaan. Gelukkig is geslachtsverandering bij knuffels geen grote ingreep. Goed opgebouwd, leuk slot. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een schattig @Nancy-verhaaltje. Kritische kanttekening. Je gebruikt vaak de voornamen plus het zijn er vijf in zo'n kort verhaal. Word ik een beetje onrustig van. ;) vertrouwd = vertrouwt Hier klopt je interpunctie niet. [ ... en zegt ' Hey dat lijkt Thijs wel, mijn konijn'. Lotjes moeder antwoordt ' we hebben Tina ...] Zoek de Elda-regel op en gij zult vinden. ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Mili, Merci en zeker voor je kritische kanttekening. Alleen maar blij mee. Het aantal namen heb ik niet aangepast maar wel op sommige plekken vervangen door hem of haar. Ik gok erop dat Elda, eerst leestekens dan aanhalingstekens is? Dat nu ook aangepast. Zo'n dingetje waar ik altijd aan twijfel. Zal het zeker nog opzoeken. Slordig van me ' vertrouwd', stond eerder in verleden tijd. :) :{}

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mw Marie, bedankt :). Het is eigenlijk hoop van me. Thijs was mijn flink versleten en gehavende konijn. Een meter lang konijn met 'armen en benen.' Mijn moeder had deze zelf gemaakt voor me. Pas op mijn 35e ging Thijs naar de kringloop. Ik hoop dat dit een beetje lijkt op zijn happy-end.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hergebruik van knuffels en de bijhorende naamsverandering is een leuke invalshoek. Goed bedacht. 'En zo geschiedde', zou ik weglaten...

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aandoenlijk verhaaltje, zo'n kleine jongen en zijn liefde voor de knuffel. Goed bedacht en beschreven. Hip, een transgender konijn ;-) 'En zo geschiede' is met dubbel d maar vond ik ook niet zo mooi dus eens met VriendT, kan heel goed zonder.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en lief feel-good-verhaal; Erik is groter gegroeid, maar onder zijn stoerheid zit een groot jongenshart. Dat heb je goed verwoord, Nancy, ik zie het allemaal zo voor me! Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank VriendT, I-Kat en Ton! Bedankt voor jullie leuke en zinvolle reacties. Zo geschiedde eruit gehaald, overbodig, verkeerd geschreven en overblijfsel uit eerdere versies. Leermomentje! Bedankt! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, Een aandoenlijk verhaal, mooi opgebouwd: in de eerste alinea laat je de groeiende afstand zien tussen Erik en zijn knuffelkonijn, in de tweede alinea de ambivalentie: het is niet stoer te zoeken naar een knuffel voor een elfjarige, maar het is voelbaar dat hij het er moeilijk mee heeft. In de derde alinea de verrassende en originele wending: Thijs wordt Tina. Heel leuk bedacht. Je perspectief wisselt van Thijs naar een verteller. Hoewel ik in het algemeen de voorkeur geef aan een verhaal vanuit één vertelperspectief vind ik het in dit verhaal minder storend door de spiegeling van alinea een en drie. Een mooie invulling van de weekopdracht. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo schrijfcoach Nel, bedankt voor deze fijne complimenten! :) Het perspectief inderdaad. Zo ervaar ik weer dat ik het zelf niet meer zie. Mijn eerdere versies waren helemaal vanuit Thijs's zijn perspectief en in verleden tijd, daar liep ik op vast. Zo glipt er iets in omdat ik de eerste alinea heb gehouden. Goed om hier bewust van gemaakt te worden. Lessen die je niet zo snel vergeet. Daarom ben ik wederom dankbaar voor deze serieuze feedback. Dankjewel :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dacht ik heel even bij eerste lezing dat Thijs een jongen was die de vriendschap van zijn vriend kwijt was. Ik had een beetje als Mili het probleem met de vele voornamen. De gevoelens voor knuffel zijn niet echt verdwenen, ondanks het stoer doen. Volgens mij is Erik maar al te blij dat Thijs een nieuwe thuis heeft, al is ie een 'ze' geworden. Vind ik eigenlijk een schitterende vondst, het aanvaarden van een transgender door de maatschappij! Heel knap Nancy. Je ziet, je hebt niet noodzakelijk puzzels nodig om goed te zijn! ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Marlie,dankjewel voor je reactie en je compliment over de link naar moderne tijden. Ik wilde het verhaal eerst ' Transgender Thijs' noemen maar dat zou weer te zijn geweest ;) . Ik ben genezen van de puzzels ;)

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk om te lezen! Er zit een goede opbouw in, ik verwacht dat Thijs een jongen is die een vriendschap kwijt raakt, maar dan gaat het over een knuffelkonijn, prachtige wending. :) En ook leuk dat het konijn van geslacht verandert, dat is bij knuffels inderdaad mogelijk. ;)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Genoten van je verhaal, Nancy. Als ik een verhaal lees dan lees ik. Het perspectief is mij niet opgevallen; ik zal er zelf ook beter opletten, want net als jij: als ik schrijf, schrijf ik en zit ik er middenin. Bij goed schrijven komt toch wel meer kijken. Daarom is het zo fijn dat dit oefenstukjes zijn.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een lief verhaal over een knuffelkonijn. Mijn beide kinderen hebben hun Snuffie en Peter nog. :nod: Ik begreep het na 1 x lezen maar tijdens het lezen merkte ik op mijn hoede te zijn of ik het wel op de juiste manier invulde omdat ik niet helemaal zeker was. Iets bracht me aan het twijfelen. Waarschijnlijk komt dat door de perspectief wisselen. Hierdoor hield ik onbewust afstand van het verhaal en werd mijn betrokkenheid minder terwijl het zo herkenbaar is. Origineel gevonden vanuit Thijs zijn perspectief (eerste deel) en leuke wending dat er nu een meisje gelukkig met Tina is. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel Riny, fijn dat je genoten hebt en fijn dat je het ook herkent. Je zit er zelf zo in dat de objectieve terugkoppelingen telkens weer een eye-opener oplevert!