Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

3160 Toen V&D niet meer V&D was

Sjaan heeft het als eerste te pakken. Ze weet altijd als eerste wat er te gebeuren staat. ‘V&D gaat over de kop dames,’ zei ze terwijl we in het park wandelen met onze oppaskleinkinderen. Sjaan heeft geen familie. Zij zorgt voor reuring in onze levens. Sjaan komt altijd bij ons zitten, als we tegen half elf met onze thermoskannen en koffiekoeken bij de speeltuin gaan zitten. Djokke, haar niet-helemaal-raszuivere boxer, sjokt achter haar aan. Als hij de speeltuin ziet, is hij door het dolle heen. ‘Kinderen zijn hem alles,’ zucht Sjaan dan en zijgt naast ons neer op één van de bankjes. Sjaan heeft een hart van goud, hond en baas lijken zeker op elkaar! Ze heeft het altijd over het laatste nieuws, we weten geen van allen waar ze precies woont of waar haar leven haar zoal gebracht heeft. Als je ernaar vraagt, krijg je steevast te horen: ‘Waar je vandaan komt ken je weinig an doen, waar je naar toegaat, des te meer.’ Daar doen we het dan maar mee. Nu komt ze opgetogen aangelopen met een winkelwagen vol met paspophoofden, met en zonder haren. ‘Sjaan wat ga je daarmee doen,’ vraag ik. ‘Ze leggen er zo netjes bij mekaar, ik dacht hebbes. Daar ken Sjaan wel wat mee. Wát ken ik nog niet zegge. Misschien schilder ik ze wat op en zet ze op marktplaats.’ ‘Ik ben erg benieuwd, we horen graag hoe het afloopt. Heb je nog meer mee genomen bij V&D?’ vraag ik. ‘We moeten er wel om lachen Sjaan. Maar jij bent zo’n vrolijke frans, jou gaat dat wel lukken!’ ‘Precies, zo is het nou net. Me vader zei altijd: “Met een stuk spek verkoop je meer dan met azijn.’ Ineens duikt Djokke op de winkelwagen, grijpt er een rond kaal hoofd uit en rent als een gek weg. Hij legt het voor een oud vrouwtje neer, die drie bankjes verderop zit. Eerst zien we haar schrikken en dan moet ze lachen, ze aait Djokke. Hij geeft ferme likken over haar gezicht. Zie ik het goed, het lijkt wel of hij haar tranen weg likt. We zien het allemaal. ‘Ik geloof dat we er een vriendin bij hebben dames, ik vraag haar even om bij ons een kopje koffie te drinken, goed?’ Onze club stemt meteen geestdriftig in en ik ga Djokke en onze nieuwe vriendin ophalen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie, hoe kom je erop. Wat een fantasie, V en D komt even tot leven, en beeldend hoe jij de hele scene beschrijft. Leuk wat een hoofd teweeg kan brengen bij een ander, het sociale sfeertje. Ik vond het een leuk verhaal om te lezen.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Maddbrug voor je fijne woorden, weer stimulans voor mij. Die hoofden geven een diversiteit aan verhalen, hele productieve opdracht!

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal! Sjaan en haar niet helemaal raszuivere boxer, haar verleden dat gissen blijft, haar aankopen bij de v&d en de plannen ermee komen allemaal overeen. Consistent karakter, naarmate het verhaal vordert krijgen we er een steeds beter beeld van.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik genoot van deze fijne vertelling, Marie Een klein puntje: je noemt Sjaan een 'lobbes'. Ik snap dat je daarmee aan wilt geven dat ze op haar hond lijkt, mar toch vind ik het geen fijn woord voor een vrouw. Misschien iets anders?

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal! Sjaan en haar niet helemaal raszuivere boxer, haar verleden dat gissen blijft, haar aankopen bij de v&d en de plannen ermee komen allemaal overeen. Consistent karakter, naarmate het verhaal vordert krijgen we er een steeds beter beeld van.
Dank je wel Mijbogert, voor je mooie woorden voor mjn tekst. Dat geeft mij weer een prachtige impuls voor het schrijven!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, leuker, leukst wat een heerlijk verhaal :thumbsup: Wordt er helemaal blij van en het moraal luchtig verwerkt, mooi!
Dank je Nancy, voor je fijne woorden en dat ik je blij heb kunnen maken, maakt deze zonnige zondag helemaal af!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een sfeervol en lief en sociaal verhaal. Heel graag gelezen!
Dank je i-Kat voor je mooie woorden. Als ik dit mijn lezers duidelijk maak, ben ik zo tevreden!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik genoot van deze fijne vertelling, Marie Een klein puntje: je noemt Sjaan een 'lobbes'. Ik snap dat je daarmee aan wilt geven dat ze op haar hond lijkt, mar toch vind ik het geen fijn woord voor een vrouw. Misschien iets anders?
Dank je Marceline, voor je fijne woorden. Lobbes, je hebt helemaal gelijk. Ik heb er ' een hart van goud' van gemaakt. Dank je voor het nadenkertje, worden we allemaal beter van!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een luchtig verhaal met een vrouw die het hart op de tong draagt, geweldig mw Marie! Bij je tweede zin zou ik evt 'altijd' weglaten. Ze weet altijd als eerste wat er te gebeuren staat. /of/ Ze weet alles altijd als eerste. 'Ineens duikt Djokke op de winkelwagen en grijpt er een rond kaal hoofd uit en rent als een gek weg. >> Ineens duikt Djokke op de winkelwagen, grijpt er een rond kaal hoofd uit en rent als een gek weg. ( de eerste en is niet nodig en vertraagt zelfs) Een levendige, waarheidsgetrouwe parkscene! :nod:

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mv.Marie, ... een verhaal dat ons een kijkje geeft achter de schermen van een groepje dames. Wat een fijn karakter heeft Sjaan. Daar kom je pas achter wanneer je tot een gesprek komt. Een vriendelijk woord is nooit weg, leren we hier uit. Boeiend geschreven.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een luchtig verhaal met een vrouw die het hart op de tong draagt, geweldig mw Marie! Bij je tweede zin zou ik evt 'altijd' weglaten. Ze weet altijd als eerste wat er te gebeuren staat. /of/ Ze weet alles altijd als eerste. 'Ineens duikt Djokke op de winkelwagen en grijpt er een rond kaal hoofd uit en rent als een gek weg. >> Ineens duikt Djokke op de winkelwagen, grijpt er een rond kaal hoofd uit en rent als een gek weg. ( de eerste en is niet nodig en vertraagt zelfs) Een levendige, waarheidsgetrouwe parkscene! :nod:
Dank je Marlei voor je scherpe blik, aangepast beide. Fijn dat je het levensecht vindt, daar doe ik het voor!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Riny. Leuk dat je het gesprek eruit kiest, zo leer je mensen vaak goed kennen, naar mijn gevoel ook.. Als je met een 'open mind' onbekenden tegemoet treedt. Fijn dat je de moraal naar voren haalt. Met vriendelijkheid is nog nooit een oorlog begonnen.