Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#160 – Maria, Maria, Maria...

Een moment aarzelde Janos toen zij hem verwarde met die blik als van zijn moeder. Maar hij vermande zich en met één goedgerichte haal was het gebeurd: het hoofd rolde over de uitgesleten grafsteen in de oude dorpskerk. Het verbaasde Janos hoe makkelijk het was gegaan. Wie hem de duivelse opdracht had gegeven wist hij niet. Er was geen stem in zijn hoofd, maar een weten, al sinds zijn vroegste jeugd: dit was zijn missie. Het begin ervan. En daar stond ze nu, Maria, van haar voeten tot haar nek. Janos nam afscheid van zijn moeder want hij ging op reis. Hij zwierf door het hele land, langs dorpen en steden. Nooit een kerkdienst overslaand. Maar nergens bleef hij lang, en nadat hij vertrokken was, ontdekten de kerkgangers met ongeloof en ontzetting hun Maria hoofdloos. Toen zijn bagage hem te zwaar werd, besloot Janos naar huis te gaan. Daar zou hij zijn trofeeën in het geheim begraven. Er was niemand thuis en Janos opende zijn koffer. Een huivering van geluk trok door hem heen bij het zien van zijn werk. Veertig houten koppen, veertig lijfloze Maria’s. Maar hij wist: volbracht was zijn missie allerminst. Op dat moment kwam zijn moeder binnen. Een moment aarzelde Janos toen ze hem verwarde met die blik als van Maria. Maar hij vermande zich en met één goedgerichte haal was het, alweer, gebeurd... Het hoofd werd op de tafel gezet. Toen Janos voor zijn beul stond, aarzelde deze geen moment...

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bang dat de moraal hier ver te zoeken is, maar de foto deed mij sterk denken aan deze waargebeurde geschiedenis en ik kon de verleiding niet weerstaan.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
xxroes, Rond verhaal, duidelijk uitgevoerd.
Een huivering van geluk
Mooie vondst. Huivering wordt zelden gecombineerd met geluk, daardoor springt het eruit.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt op mooie wijze invulling gegeven aan het thema van deze week. Sterk verhaal, kende het nog niet (in welke andere vorm dan ook). Krachtig einde.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk verhaal, kende het nog niet (in welke andere vorm dan ook). einde.
@Dekmantel Dank je. Ik heb het geschreven n.a.v. een stukje in de krant over een duivelsaanbidder die Mariabeeldjes en zijn moeder onthoofdde. Een paar weken geleden! Dus niet gek dat je het nog niet kent.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
* xxroes - Goed geschreven bijzonder verhaal. Ik kende het ook (nog) niet. Kreeg er de koude rillingen van, van het slot van je verhaal. Brrr.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willlemina: 'Waar gebeurd is geen excuus' zegt Reve. Maar soms gaat de realiteit je voorstelling te boven. De beul heb ik verzonnen, de man zit opgesloten in een psychiatrische inrichting. Dank je voor je commentaar.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He jakkes, soms is de realiteit gruwelijker dan een verzonnen verhaal. Ik kende het (gelukkig) ook nog niet. Ik zou willen dat het verzonnen was...Nu weet ik het wel :crybaby: volgende keer weer wat vrolijkers? :D

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat Sorry dat ik je aan het huilen heb gemaakt. :o Toen ik het aan een vriend voorlas heeft die er hard om moeten lachen.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
xxroes, ... hieruit blijkt alweer dat de waarheid soms fantastischer is dan de grootste fantasie. Wat verschrikkelijk, ik kende dat krantenverhaal niet. Nog een: er lopen meer gekken rond dan er vast zitten. Waarschijnlijk beide clichés? Je hebt het goed geschreven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie vloeiende stijl. Bij dit stukje kan ik het gebruik van de naam in de eerste zin (of tweede zin) pruimen. Waarschijnlijk omdat het hier niet overkomt als 'er was eens' maar de naam in een zeer actieve zin wordt gebruikt. De verwarring over de blikken is mooi verwerkt en geeft, of de lezer het nu wil of niet, een blik op de waanzin van de hp.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven verhaal. Een plezier om te lezen. Mooi ook hoe de eerste en vierde alinea hetzelfde beginnen. Het maakt het verhaal een mooi afgewogen geheel.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat, ik had het uit Knack, via Blendle. een paar regels binnen een lang stuk over duivelsuitdrijving. http://www.knack.be/nieuws/belgie/duiveluitdrijvi… (betalen) @Rini, dank je. Soms wordt een grootse fantasie waarheid . Daarom vliegen we nu en lopen we op de maan. Ook een cliché? @Angus, dank je voor deze opmerkingen. De naam Janos plaatst de man ook in Oost-Europa. Als ik het nu teruglees, kunnen een paar herhalingen van zijn naam weg. @Marceline, fijn om te horen. Met mijn eerste en langere versie was ik niet tevreden. Na een paar dagen dacht ik de kern te pakken te hebben. @Nancy, ja dat waargebeurde zit toch een beetje dwars. Toch wordt het vaak gedaan: doorfantaseren op een paar regels in de krant. In dit geval sloot het aan op de koppen in de winkelwagen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@xxroes, het zit mij niet dwars, vind het juist knap werk ( je verhaal voor de duidelijkheid ;) )Dat het echt bestaat zit dwars. Zelf schrijf ik ook verhalen over psychopaten etc dus... ;)