Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#161 Met woede gaat de zon niet schijnen

Krantenkoppen Volkskrant en Trouw 21 september 2017 I Septemberlicht simpel genoegen Rode bladeren, kale takken Macho’s en macha’s Vrouwken Pis van Amsterdam Gelderse pasta Pizza en kreeft zoveel als je lust Mensdieren Dicht op elkaar in een neststeen II De strijd tussen goed en kwaad hobbelt oorverdovend door Het menselijk verzet tegen de onmenselijkheid Groot door kanonnen als Dikke Bertha De smartphone is een machtig wapen Brullen en fluiten tegen Merkel Trumps ronkende en bizarre speech Razende stier uit de Bronx Met woede gaat de zon niet schijnen

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Nel, Wat een mooie kopdichten! De zin Van woede gaat de zon niet schijnen, is er een die ik zelf had willen schrijven! Wat ik mooi vindt is de samenhang in het gedicht: Het eerste een schets van de beginnende herfst, het tweede een schotschrift tegen onmenselijkheid met een prachtige slotregel. Weinig aan toe te voegen. Tips zijn lastig in een kopgedicht, ik kan het alleen hebben over de regels die je hebt uitgeknipt. Alleen door schuiven kan je eea veranderen. De zin 'simpel genoegen' is bijvoorbeeld heel anders als je hem achter de eerste regel zet. Dat maakt het wat spannender wellicht. Groet, Greetje

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Geertje, Dank voor de zeer snelle en positieve reactie. Een bijzondere opdracht, voor mij de eerste keer dat ik op deze manier een gedicht schreef (samenstelde) Verrrassend wat ik tegenkwam in de kranten en inderdaad: de poëtische zin 'Van woede kan de zon niet schijnen' kwam als een cadeautje. Ik denk nog even na over de tip. Het maakt inderdaad veel verschil uit hoe er wordt geschoven. Edit: suggestie opgevolgd

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als dichtmaagd en een beetje 'balend' van de opdracht door gebrek aan ervaring en kranten begin ik het nu toch wel mooi te vinden. Dat komt omdat de dichtkoningin Nel weer bijzonder raak schiet. Wauw Nel super gedaan :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, is het niet enig om te doen? :nod: 'simpel genoegen' staat nu helemaal op zijn plaats. De truc is niet aansprekende koppen te vinden maar wel het schuiven. Je krijgt dan de meest verrassende combinaties. Je had wreed geluk met die prachtige poëtische zin en ik wil zo graag weten: 'kreeften zoveel als je lust'. Waar las je dat en hoeveel kost het? :D Zoals @Greetje zegt: de samenhang. Heel goed getroffen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch ook echt een Nel, of liever gezegd: twee. Ondanks de korte kopstukken klinkt het poëtisch en dat is je gewoon toevertrouwd. Wat leuk. Straks ga ik het gedichten schrijven op deze wijze nog leuk vinden ook. :confused: Prachtige titel.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een geweldig gedicht heb je gevormd met het schuiven van de krantenknipsels. Het loopt als een compleet verhaal. Heerlijk om te lezen. :thumbsup: mvrgr

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, nog een trouwe Trouwlezer hier die direct kwijlde bij die ene zin... Ik had de mijne geplaatst en lees nu wat er al staat en kom de jouwe tegen. Het mooie van krantenkoppen husselen is dat er zulke mooie fantasievolle outoftheboxverzen uit komen. Ik doe het graag. Die van jou is ook heerlijk! Cora

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel knap gedaan, Nel, en de de titelkop is prachtig! "septemberlicht simpel genoegen" vind ik ook heel mooi. Ik ben het met Nancy eens en vond het ook echt lastig, maar heel leuk om te doen, eenmaal bezig. In mijn eigen uitvoering heb ik meer een paar "Loesjes" gestopt dan dat het een echt gedicht is geworden. Al doende en lezend leert men echter, hè ;)

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nel, ik zat er een beetje tegenaan te hikken deze opdracht. Maar nu ik dit lees krijg ik er helemaal zin in! Wat heb jij er iets moois van gemaakt!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als dichtmaagd en een beetje 'balend' van de opdracht door gebrek aan ervaring en kranten begin ik het nu toch wel mooi te vinden. Dat komt omdat de dichtkoningin Nel weer bijzonder raak schiet. Wauw Nel super gedaan :thumbsup:
Wat een complimenten, Nancy. Ik bloos ervan. Het was enorm leuk om te doen. Heb nu al zin in de krant van morgen. :-)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, is het niet enig om te doen? :nod: 'simpel genoegen' staat nu helemaal op zijn plaats. De truc is niet aansprekende koppen te vinden maar wel het schuiven. Je krijgt dan de meest verrassende combinaties. Je had wreed geluk met die prachtige poëtische zin en ik wil zo graag weten: 'kreeften zoveel als je lust'. Waar las je dat en hoeveel kost het? :D Zoals @Greetje zegt: de samenhang. Heel goed getroffen.
Dank je, Mili. Ik genoot van het zoeken en sorteren van alles wat me in de schoot geworpen werd. De ‘kreeften kop’ deelde ik al met je op FB Fijn dat je samenhang zag. Dat is echt een sport.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch ook echt een Nel, of liever gezegd: twee. Ondanks de korte kopstukken klinkt het poëtisch en dat is je gewoon toevertrouwd. Wat leuk. Straks ga ik het gedichten schrijven op deze wijze nog leuk vinden ook. :confused: Prachtige titel.
Willemina, ik vind het een eer dat je een ‘Nel stijl’ herkent. Dank voor de complimenten.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, nog een trouwe Trouwlezer hier die direct kwijlde bij die ene zin... Ik had de mijne geplaatst en lees nu wat er al staat en kom de jouwe tegen. Het mooie van krantenkoppen husselen is dat er zulke mooie fantasievolle outoftheboxverzen uit komen. Ik doe het graag. Die van jou is ook heerlijk! Cora
Cora, heel leuk dat we dezelfde zin mooi vonden en gebruikten Inderdaad even iets totaal anders door deze opdracht. Dank voor je compliment.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een geweldig gedicht heb je gevormd met het schuiven van de krantenknipsels. Het loopt als een compleet verhaal. Heerlijk om te lezen. :thumbsup: mvrgr
Dank je, Thea Josephinr. Fijn om ge horen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel knap gedaan, Nel, en de de titelkop is prachtig! "septemberlicht simpel genoegen" vind ik ook heel mooi. Ik ben het met Nancy eens en vond het ook echt lastig, maar heel leuk om te doen, eenmaal bezig. In mijn eigen uitvoering heb ik meer een paar "Loesjes" gestopt dan dat het een echt gedicht is geworden. Al doende en lezend leert men echter, hè ;)
Dank je wel, Karinska. Leuk dat je de eerste twee zinnen eruit haalt. Door de feedback van de poëziecoach staan deze nu mooi bij elkaar. Het is ook een kwestie van geluk hebben en mooie zinnen tegenkomen die je ook nog met elkaar niet verband kunt brengen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nel, ik zat er een beetje tegenaan te hikken deze opdracht. Maar nu ik dit lees krijg ik er helemaal zin in! Wat heb jij er iets moois van gemaakt!
Stella, dank voor je compliment. Goed om te horen dat je er ook helemaal zin in hebt. :-)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
geen idee dat er zulke mooie zinnen in kranten te vinden zijn, en je weet je ze fraai aan elkaar te rijgen
Dat verbaasde mij ook, Schrijvenmaar. Dank voor je compliment.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De oogst van Trouw 22 september 2017: Ode aan de echte vrouw Elke dag een nieuwe naakte muze Wars van perfecte vrouwenlijven Op zoek naar echte vrouwen Gelukkig in het verpleeghuis Luther stelde al dat met een beeld niets mis is zolang het geen idool wordt Zoetzure kunst De gestolen ziel van een herfstig bos Behaaglijke zwelgpop voor bij de thee Het oerwoud moet wijken Langzaam zal hij voor lang verdwijnen

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Het is allemaal wel gezegd. Het is een feestje om te lezen hoe jij van al die kopregels een poëtisch geheel maakt, ook de oogst van 22 september is helemaal top. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, ... uit alle ellende heb je weer iets bijzonders tevoorschijn getoverd. De kunst van het lezen en uiteindelijk de kunst van het leven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof je een ketting hebt geregen van alle koppen uit de krant, bij elkaar passend qua kleur en inhoud. Klasse, Nel.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
O...zo moet het...ik worstelde en gaf het op maar nu zie ik hoe je er iets prachtigs van kan maken. Ik zag alleen het negatieve in die koppen. Jij maakt er poëzie van, heel knap!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Xxroes, Riny, Madd, i-Kat, dank voor jullie fijne reacties en complimenten Het voelde voor mij inderdaad als het rijgen van een ketting met passende kleuren bij elkaar.