De pennen zijn geslepen: moord, wijn en wapens (recensie)

Donderdag 27 oktober ging het nieuwe literair programma De pennen zijn geslepen van start bij AVROTROS. Onder leiding van literair agenten Sebes & Bisseling en thrillerauteur Saskia Noort gaan semibekende Nederlanders de uitdaging aan om hun eigen thriller te schrijven.

In zeven afleveringen gaan modeontwerper Hans Ubbink, actrice Monic Hendrickx, actrice Gerda Havertong, oorlogsjournalist Arnold Karskens, psycholoog Steven Pont, kunstenares Tinkebell en bioloog Kees Moeliker op onderzoek in de wereld van criminaliteit, moord en misdaad. In sneltreinvaart leren zij schrijftechnieken die ervoor moeten zorgen dat alle deelnemers een bloedstollend verhaal kunnen produceren.

Schrijven lijkt wel wiskunde

De theorieles die de deelnemers krijgen over schrijven, lijkt in de eerste aflevering wat magertjes. Gezien de meeste deelnemers geen ervaring hebben met schrijven, zou je verwachten dat ze beginnen met de basistechnieken, maar nee, ze worden direct in het diepe gegooid. Het enige technische advies dat ze meekrijgen van Sebes en Bisseling luidt: ‘Houd je aan de vijf W’s, de drie P’s en de vier S’en, oftewel wie, wat, waar, wanneer, waarom, perspectief, plot, personages, structuur, stijl, sfeer en spanning. Je kunt niet zomaar wat schrijven.’
Een compleet schema voor de structuur moet de deelnemers helpen het verhaal op te zetten.
‘Het lijkt wel wiskunde’ zucht Karskens. Het is duidelijk dat de jury de ultrageorganiseerde schrijfmethode aanmoedigt. In hoeverre dat de creativiteit bevordert, zullen we zien in het eindresultaat van de deelnemers.

Wijn en afleiding

Nadat de groep op onderzoek is geweest bij een ‘echte’ plaats delict en een uitgebreide les in wapens heeft gehad, gaan de BN’ers aan het schrijven. Sommige hebben meer moeite dan andere om de deadline van middernacht te halen. Er wordt geschreven, geschrapt en wijn gedronken. Niet iedereen vindt het blijkbaar gemakkelijk om een moord te beschrijven in nuchtere toestand. Begrijpelijk hoor. De hele aflevering wordt voorzien van luide, spannende muziek. Ook tijdens delen van de aflevering waarin geen spatje spanning te ontdekken valt - erg afleidend voor sommige kijkers. Bijna net zo afleidend als de knalroze en knalpaarse Elton John-brillen van kunstenares Tinkebell.

‘Elke moord is geloofwaardig te maken,’ zegt de jury halverwege. Tijdens de nakijkronde merkt Bisseling echter op dat de moordscène van Havertong, die haar personage vermoordt met een wok en frituurpan, onuitvoerbaar is. Blijkbaar kan toch niet alles. Ondanks dat de jury op bijna alle verhalen kritiek heeft, wordt er niemand naar huis gestuurd. Het lijkt erop dat De pennen zijn geslepen al zoveel spanning met zich meebrengt, dat een eliminatieronde er niet meer bij kan. Vooralsnog kunnen we zeggen: houd je van schrijven, dan moet je zeker kijken. Kijk echter wel met een kritische blik en pik er alleen de schrijflessen en stukjes informatie uit die je zelf denkt te kunnen gebruiken.

Aflevering gemist? Je kunt hem hier terugkijken.

Door Marije Catsburg

Uitgeven