7 onmisbare schrijfvrienden

7 onmisbare schrijfvriendenSchrijven doe je in je eentje, maar als het goed is, ben je tijdens het schrijven omringd door enkele goede vrienden die je met raad en daad ondersteunen en je bijsturen waar nodig. Dit zijn ze:

1. SID: Schrijven Is Denken

Sid houdt je voor dat schrijven nooit ‘zomaar’ ontstaat. Ergens gebeurt iets, jij vangt dat op, de gebeurtenis intrigeert je en zo ontstaat een idee voor je verhaal of gedicht. Om daarvan een goede tekst te maken is veel denkwerk nodig. Sid is dus je allerbeste vriend, maar weet dat hij nooit alleen komt. Sid is getrouwd. Met Beppie.

2. BEPPIE: Bedenk Een Passend Plot Inclusief Einde

Een verhaal is de weergave van een gebeurtenis. Dat betekent dat er iets gebeurd moet zijn (al is het maar in je gedachten), voordat je het vertellen kunt. De plot is het verhaal. Maar zonder eind is de gebeurtenis niet compleet. Bedenk daarom voordat je het verhaal echt uitschrijft een plot met een passend eind, ook als het een open eind is.

3. ANNA: Altijd Navragen, Nooit Aannemen

Elk verhaal heeft research nodig, niet alleen om moeilijke zaken te checken zoals waar de andere helft van de regenboog zich bevindt en of er egels bestaan die eieren leggen, maar ook of het bijvoorbeeld mogelijk is dat oudtante Jos in 1929 een filtersigaret rookte.

Gebruik je zintuigen voor een geloofwaardige weergave. Vraag anderen of zij dezelfde ervaringen hebben als jij; dat kan je verhaal erg genuanceerd maken.

4. ZOË: Zoek Overal Equivalenten

De kracht van een verhaal zit in essentiële bewoordingen. Breid daarom je vocabulaire uit, en laat een personage in plaats van wandelen: kuieren, slenteren, drentelen, schuifelen, een blokje omgaan of een luchtje scheppen.

5. KARIENA: Kunst Afkijken Raadt Iedereen Elkaar Natuurlijk Aan

Kijk de kunst af in de reclame en de politiek. Achter advertenties en politieke praat staan altijd woordkunstenaars. Maar ook gewone mensen kunnen inspireren met woorden, zoals rolboontjes voor doperwten, of met versprekingen, bijvoorbeeld Zij is de spil in het web.

Laat je daarom gerust inspireren door anderen en durf te kopiëren, maar doe het slim: geef je eigen draai aan andermans creativiteit en overdrijf niet. Eén nieuw woord of woordspeling, één nieuwe vinding per verhaal is voldoende. Het kan zelfs de kern ervan zijn.

6. GUSTAF: Gebruik Uitsluitend Seksuele Teksten Als Functionaliteit

Tussen het bedrijven en beschrijven van seksuele handelingen bestaat één overeenkomst: je moet weten wanneer ze gewenst zijn. Beschrijf seksscènes alleen wanneer ze een functie hebben binnen het gehele verhaal en beschrijf ze zo uitgebalanceerd dat je lezer ervan gaat watertanden, en ondertussen voldoende ruimte heeft voor zijn eigen fantasie. Een verhaal is geen instructieboek. Bij een schrijver gaat Gustaf vaak vergezeld van Sid - bij de lezer natuurlijk niet.

7. DIEN: Discipline Is Een Noodzaak

Geen schrijver kan een goed verhaal presenteren zonder regelmatig oefenend te schrijven. Al is maar 1/10e van je pennenvruchten geschikt voor publicatie, die 9/10e humbug heeft er wél toe geleid. Zoek daarom een vast tijdstip waarop je rustig schrijven kunt en anticipeer daarop in de tijd dat je het niet kunt. Zo nestelen verhalen, teksten, zich in je hart en ziel en dat geeft richting aan je prestaties.

Ga ook eens op stap met wat valse vrienden

Valse vrienden zijn woorden die erg lijken op woorden in een andere taal, maar ze hebben een volstrekt andere betekenis en inhoud. Een roman is in het Engels a novel en a roman is een Romein. Met deze valse vrienden kun je amusante misverstanden uitwerken, maar ook echte conflicten. Ter inspiratie: Wikipedia heeft er een heleboel op een rij gezet.

Het spreekwoord zegt dat je in de nood je vrienden leert kennen. Zit je dus omhoog met je verhaal, raadpleeg dan Sid, Beppie, Anna, Zoë, Kariena, Gustaf of Dien. Ze staan altijd voor je klaar.

Door Thérèse Major 

Thérèse Major is auteur en schrijfcoach. Haar werk verscheen bij o.a. de uitgeverijen Querido en Nieuw Amsterdam. Bij Schrijven Online verzorgt zij de cursus Literair proza schrijven, kun je dat leren? en Ieder kind kan verhalen schrijven. In de Taalwerkplaats Drenthe organiseert zij o.a. elke eerste zondag van de maand een Schrijverscafé.

Techniek