Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

verwarrende woorden (en zinnetjes)

Ik ben hier vrij nieuw en kan niet alle onderwerpen doorlezen. Mocht dit elders al staan, dan daarvoor mijn excuses op voorhand. Ik word altijd gefascineerd door woorden, zoals Toon H vaak gebruikt: Olieverversen - Oh, liever verse? Nou las ik onlangs zo'n woord wat mij op het verkeerde been zette: kassalade dat leek me een leuk onderwerp? weet iemand méér van die woorden?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens, MishaM, ik snap echt de mop niet van die narrige dwerg die To heet? :?
Wij hebben toverkracht.... Wij hebben To-verkracht... Snappie? Ik weet zelf geen woorden..

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zit ik hier een uitgebreid antwoord te tikken en alleen op het toetsenbord te kijken, zie ik ineens dat er geen woord op het scherm staat. Dan kijk je gek op je neus. MichaM, ik weet het, ik ben Limburger met een zachte g. We zijn een zacht ras, snap je? Ben je nu Micha of MichaM? Ik ben helemaal gewend geraakt aan die hoofdletter op het einde, zonder die is je naam niet compleet.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is deze nog niet voorbij gekomen: kantelen. Niet hilarisch, maar wel één waarbij ik iedere keer nog moet nadenken als ik 'em lees... :)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is deze nog niet voorbij gekomen: kantelen. Niet hilarisch, maar wel één waarbij ik iedere keer nog moet nadenken als ik 'em lees... :)
Olaf J. De Landell schreef een boek 'De Kantélen Kantelen' Ik herinner me de kaft. Daar stond toen een accent op bij het eerste 'kantelen'. En groene boekjes of niet, als het nodig is, blijf ik dat ook doen. Woorden moeten immers leesbaar zijn?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze is heel flauw, maar zorgt bij mij op het werk (bij een blad voor boeren) dagelijks voor hilariteit: De peen is van goede kwaliteit dit jaar. De agrarische sector is sowieso een bron van geweldige woorden. Ik kan nog altijd niet serieus blijven als het bij ons op de redactie over scheurkontjes en spleetbreedte gaat...

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die van de peen en de goede kwaliteit snap ik niet :confused: Terwijl ik ook ooit voor een boerenblad werkte ;) Toevallig las ik vanmiddag in Schervengericht: 'vettieten' Die moest ik ook even twee keer lezen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
HeleenS snap ik wel: De Peen is = De Penis (toch?) Maar Favake, die van jou snap ik dan weer niet. Vettieten? Een platte benaming voor grote borsten is het enige wat ik eruit haal??

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ging om mannenborsten, maar ik las eerst iets als ve(r)tieten, ik zag niet meteen wat er stond en moest dus twee keer kijken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, wat een leuk topic. Ik kende al veel woorden, ook inkepinkje, maar nu struikelde ik er toch weer over. Geweldig woord is dat.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even twee dingen: Levensloopregeling. hmz? daar kun je nogal wat kanten mee uit. Maar iets heel anders! Withoutolie bestaat! ECHT! :D Kayu-putih olie heet het op Ambon. En het is dus echt olie die uit wit hout is geperst. Ik zag het staan in een lijst ingrediënten in mijn pijnstillende en koortswerende creme. Stom toevallig.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mezelf per ongeluk 2 dingen aangeleerd: Als iemand roept: "Was sagen sie??" roep ik vol automatisch: "Hout voor de kachel" en In het Brabants wordt wel eens gezegd: "Zou 't ?" als in een sceptische vraag ("is dat wel zo???") en ja, heel erg flauw, dan roep ik "peper"... Kan er niks aan doen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vader sprak altijd over négeren in plaats van negeren.
dat woord bestaat ook! ` ne - ge - ren (negerde, h. genegerd) als een slaaf behandelen, hard de baas spelen over

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Er was eens lang, lang geleden....een Whiskas spotje op TV waarin gezegd werd Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas. Ik heb er z'n ontzettende moeite mee gehad en worstelde met vragen als: "Waar lag de kat?" "Hoe kan een kat kopen?" " Wie is die ze?".

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, ja, nou je het zegt Weet je wat er gebeurt als echtparen echt paren? dan wordt er door de echtgenoten echt genoten. (of moet ie nou onder 16+?)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja die moet onder 16+, want ik hoorde het van een twaalfjarige :confused: . Het gaat trouwens niet altijd op. Wist dat kind veel.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ging ik uit, kwam ik een jongen tegen die heel erg lijkt op een bepaalde beroemdheid. Dus ik zeg tegen hem: "Weet je dat je heel erg lijkt op die en die?' zegt hij: "Lijkt hij op mij of lijk ik op hem?"

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er was eens lang, lang geleden....een Whiskas spotje op TV waarin gezegd werd Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas. Ik heb er z'n ontzettende moeite mee gehad en worstelde met vragen als: "Waar lag de kat?" "Hoe kan een kat kopen?" " Wie is die ze?".
Die snap ik nog steeds niet, eigenlijk. Is de "ze" nou die kat zelf, of het bazinnetje? :?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er was eens lang, lang geleden....een Whiskas spotje op TV waarin gezegd werd Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas. Ik heb er z'n ontzettende moeite mee gehad en worstelde met vragen als: "Waar lag de kat?" "Hoe kan een kat kopen?" " Wie is die ze?".
Die snap ik nog steeds niet, eigenlijk. Is de "ze" nou die kat zelf, of het bazinnetje? :?
Volgens mij zit het zo in elkaar: Als het aan de kat lag= als de kat het voor het zeggen had kocht ze Whiskas= kocht haar baasje Whiskas.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Er was eens lang, lang geleden....een Whiskas spotje op TV waarin gezegd werd Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas. Ik heb er z'n ontzettende moeite mee gehad en worstelde met vragen als: "Waar lag de kat?" "Hoe kan een kat kopen?" " Wie is die ze?".
Die snap ik nog steeds niet, eigenlijk. Is de "ze" nou die kat zelf, of het bazinnetje? :?
Volgens mij zit het zo in elkaar: Als het aan de kat lag= als de kat het voor het zeggen had kocht ze Whiskas= kocht haar baasje Whiskas.
Ja. Idioter kan ik het niet verzinnen. Je verwijst toch niet in een slogan naar twee verschillende personen? Reuze verwarrend. Misschien ook omdat "kat" voor mij geen zij is. Vreemd is dat. Merrie, teef...nee. Kat is niet vrouwelijk genoeg. Ik moet er ook bijzeggen dat ik toen niet foutloos Nederlands sprak. Volgens sommigen doe ik dat nog niet, trouwens. Maar ik begreep er geen moer van. Ben blij dat jij dezelfde reactie hebt, MichaMiau.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poes is vrouwelijk, kat is gewoon het beest (net zoals rund of paard). Ik ben ook blij dat ik de enige niet ben :D

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
...of ezel :D . maar het woord kat is wel vrouwelijk, gek genoeg. Ik zat soms op de fiets naar school en dan dacht ik over die slogan na. Idioot, niet?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oja, ik heb een reclame voor Kollumerkaas nooit gesnapt. Hij is van een aantal jaren geleden: Wie kaas kiest Kollumer. :? Daar mist toch een woord? Wie kaas kiest, kiest Kollumer. Of is het: Wie kaas? Kiest Kollumer (als een gebiedende wijs meervoud, maar dan nog klopt ie niet) Wie kaast kiest.... Kollumer! (een kreet, geen fatsoenlijke zin)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Of misschien bedoelden ze: "Wie kaatst kiest kollummer". Waarschijnlijk hetzelfde reclamebureau waar die gekke kat zat die zelf zijn eten kocht als het aan haar lag.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oja, ik heb een reclame voor Kollumerkaas nooit gesnapt. Hij is van een aantal jaren geleden: Wie kaas kiest Kollumer. :? Daar mist toch een woord? Wie kaas kiest, kiest Kollumer. Of is het: Wie kaas? Kiest Kollumer (als een gebiedende wijs meervoud, maar dan nog klopt ie niet) Wie kaast kiest.... Kollumer! (een kreet, geen fatsoenlijke zin)
In de reclame voor een spaarbank via internet: 'Inter-net ietsje meer', waarbij het woorddeel 'net' dubbel wordt gebruikt. Men maakt ook wel gebruik van de zogenaamde haplologie: de versmelting van twee gelijke op elkaar volgende lettergrepen. Soms zijn het hele woorden, zoals in 'Wie kaas kiest Kollumer'. Als dat op een auto staat, die voorbij gaat en je leest het, blijft het hangen in je hoofd, wat natuurlijk precies de bedoeling is. Je wordt bijna gedwongen de zin in zijn geheel uit te spreken: 'Wie kaas kiest, kiest Kollumer kaas' en dan ga je weer terug naar de verkorte zin op de auto en weer heen etc. In een andere reclame liet men de herhaalde woorden juist staan vanwege het grappige effect: 'Wat Kan kan, kan Kan alleen.' (Kan was een juwelier.)
bron