Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tienerboeken waar seks in voorkomt?

Het was me voorheen niet echt opgevallen (totdat ik het eens in een paar boeken tegenkwam) dat één van de belangrijkste onderwerpen voor tieners in tienerboeken nauwelijks ter sprake komt: sex. Waarom niet eigenlijk? Tieners zijn toch zeker niet van porselein? Of zou het komen omdat schrijvers liever geen sexscènes schrijven? Is het te open/persoonlijk en te beschamend voor hen, of komt het simpelweg niet in ze op? De boeken waarin ik een keer een stukje las (vaak niet zomaar, maar het had een functie in het verhaal), zijn op één hand te tellen. Een aantal daarvan waren m.n. voor de oudere tieners bedoeld, en de meesten gingen over homosexualiteit. Toeval? Kent iemand hier nog tienerboeken waar sex in voorkomt, en wat op een geloofwaardige en als het even kan, stijlvolle manier is omschreven? En nu we toch bezig zijn, kunnen we er net zo goed een discussie over houden. Zie je liever wel of geen sexuele scènes in tienerboeken? Waarom? En hoe zou je het zelf aanpakken/graag zien? Vind je het zelf lastig of heb je het nooit overwogen? Ik vraag dit omdat ik met een tienerboek bezig ben, waarin sexualiteit aan de orde begint te komen en me afvroeg hoe andere schrijvers dat aanpakken; niet of nauwelijks dus. Literatuurlijst (toegevoegd 2011/2012) Voor degenen die onderzoek willen doen en zien hoe andere schrijvers seksscènes in jeugdboeken aanpakken: Bracke, Dirk - diverse boeken Bracke staat bekend om zijn controversiele boeken over de zelfkant van de maatschappij, en het onverbloemd beschrijven van seks en seksueel geweld (verkrachting, aanranding, incest, prostitutie etc.) Bredow, Katarina von - Hoe verliefd mag je zijn? (13+) - 15-jarig meisje wordt verliefd op dezelfde jongen als haar beste vriendin - Thema's: vriendschap, familieverhoudingen, verliefdheid Bredow, Katarina von - Ik en mijn broer (15+) - 17-jarig meisje krijgt een liefdesrelatie met haar broer - Thema's: verliefdheid, gedoemde liefdesrelaties, incest Caletti, Deb - The Nature of Jade - Meisje met paniekstoornis leert een jongen met baby kennen en dit zet haar leven op de kop (schrijfster schrijft weinig expliciet en beschrijft toch heel mooi de ontwikkeling van deze liefde inclusief seks) - Thema's: opgroeien, seksualiteit, verliefdheid, leren leven Cann, Kate - Shacked Up v.; slang living together, whether you like it or not - 17-jarige jongen moet ongewild zijn appartement delen met een meisje; zij vindt hem leuk, maar hij is smoorverliefd op een ander - Thema's: vriendschap, verliefdheid Chambers, Aidan - De tolbrug/The Toll Bridge (YA) - Jongen van zeventien ontsnapt het ouderlijk huis en school om als tolwachter bij een brug te werken, helemaal alleen. Daar ontmoet hij een meisje en een jongen; een intense driehoeksrelatie ontstaat. Eén behoorlijk heftige seksscene. -Thema's: coming of age, seksualiteit, vriendschap Chbosky, Stephen - De belevenissen van een muurbloem/The Perks of Being a Wallflower (YA) - 15-jarige jongen die o.a. seksualiteit ontdekt, maar vooral coming of age boek Thema's: seks, seksualiteit, coming of age, vriendschap, familie Green, John - Het Grote Misschien (en andere boeken?) (YA) - 15-jarige jongen gaat naar een kostschool en wordt hopeloos verliefd - Thema's: vriendschap, verliefdheid, dood, levensbeschouwing Klein, Norma - Mijn leven als lichaam (YA) - 18-jarig meisje dat denkt dat ze aseksueel is, wordt verliefd op een gehandicapte jongen en krijgt voor het eerst een relatie - Thema's: (a)seksualiteit, complexe relaties, volwassen worden Levithan, David - o.a. How They Met and Other Stories (YA) (schreef ook 'Will Grayson, Will Grayson' met John Green) - Verhalen over liefde, sommige behoorlijk expliciet in beschrijving van seks en seksualiteit - Thema's: eerste liefde, onbereikbare liefde, homoseksualiteit, alle soorten liefde Lieshout, Ted van - Gebr. (12+) - 16-jarige jongen leest en schrijft in het dagboek van zijn overleden broertje - Thema's: ziekte, dood, familieverhoudingen, homoseksualiteit Marsden, John - diverse jeugdboeken (12+) Marsden plaatst zijn hoofdpersonen vaak in extreme situaties: in een kostschool na mishandeling, in een gevangenis, in een land dat door buitenlandse soldaten bezet is. Zijn werk is zeer populair onder jongeren en werd met prijzen overladen, onlangs is er een boek verfilmd. Zijn website: http://www.johnmarsden.com.au/home.html Nilsson, Per - diverse realistische jeugdboeken, o.a. 'De geur van Melisse' (15+) - Thema's: leven & dood, goed & kwaad, volwassen worden, zoektocht naar eigen identiteit, relaties, (ontluikende) seksualiteit - In deze lesbrief staan een aantal tekstfragmenten, o.a. over 'de eerste keer': http://www.lemniscaat.nl/downloads/lesbrief/les_d… Pedrolo, Manuel de - Mecanoscript - Een jongen en een meisje lijken na een aanval van ruimtewezens de enige overlevenden en gaan op zoek naar anderen - Thema's: post-apocalyptische wereld, vriendschap, liefde, seksualiteit Rood, Lydia - De vijf geheimen van Marike (nu opnieuw uitgegeven als: Kus me, kus me niet) (12+) - een 11-jarig hoogbegaafd meisje dat uit een nogal onorthodox gezin komt, gaat voor het eerst naar de middelbare school. Daar vindt ze maar moeilijk aansluiting bij haar klasgenoten. - Thema's: verliefheid, jezelf durven zijn, seksualiteit (ontluikende seksualiteit, ongewenste intimiteiten, twijfel over seksuele geaardheid/homoseksualiteit, masturbatie; Lydia Rood schrijft hyperrealistisch en noemt alles zonder blikken of blozen bij naam) Rood, Lydia - Sabahs ware gezicht (13+) - Sabah probeert uit te vinden wie ze is en zich te ontworstelen aan haar Turkse achtergrond - Thema's: verliefdheid, Turkse cultuur, seksualiteit (masturbatie, eerste seksuele ervaring; hyperrealistisch, direct en grof beschreven) Scholtens, Anneke - Last van liefde (13+) - 16-jarig meisje krijgt iets met een hele lieve jongen, maar wordt ondertussen verliefd op iemand anders die niet zo goed voor haar is en die ze maar niet uit haar hoofd kan krijgen (realistisch verhaal) - Thema's: onbeantwoorde verliefdheid, foute jongens, seksualiteit (scènes over zoenen, masturbatie en eerste keer; stijlvol gedaan) Teller, Janne - Niets (13+) - 13-jarige jongen verlaat school zodra hij ontdekt dat niets ertoe doet, en bespot zijn ex-klasgenoten. Zijn klasgenoten proberen te bewijzen dat het leven wel degelijk zin heeft. Dat loopt echter compleet uit de hand. - Thema's: de zin(loosheid) van het bestaan, egoïsme, groepsgedrag Vendel, Edward van de - De dagen van de bluegrassliefde (YA) - 18-jarige jongen gaat na zijn eindexamen in een voetbalkamp in Amerika werken en krijgt daar voor het eerst een (homoseksuele) relatie - Thema's: volwassen worden, (eerste) verliefdheid, homoseksualiteit Vreeswijk, Helen - Chatroom (14+) - Twee 15-jarige meisjes doen via internet foute contacten op - Thema's: seksueel misbruik, internetmisdaad Rijckeghem, Jean-Claude van & Pat van Beirs - Galgenmeid (14+) - Over het harde leven van een 14-jarig meisje in het Europa van de 16e eeuw - Thema's: 80-jarige oorlog, volwassen worden, overleven, criminaliteit Zwigtman, Floortje - Een Groene Bloem Trilogie (14+) - Serie over 16/17-jarige homoseksuele jongen in de tijd van Oscar Wilde - Thema's: Londen in 19e eeuw, prostitutie, homoseksualiteit

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Judy, ik heb een verhaal voor tieners geschreven waar seksscènes in voorkwamen en kreeg van de uitgever te horen dat het een verhaal voor volwassenen was. Nu was het ook vrij extreem wat ik schreef, maar zoals het was, was het. Dus: het ligt niet altijd aan de auteur. Momenteel ligt het ms bij een andere uitgever van jeugdboeken. Ik vrees echter hetzelfde antwoord. Ik vind dat je alles moet kunnen schrijven wat je wilt. Als jij dat op een stijlvolle manier kunt brengen, waarom dan niet? Niet te veel letten op je omgeving. Gewoon schrijven zoals jij het ziet. Succes.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, seks is voor volwassenen is denk ik wel de hoofdreden. Verder worden boeken voor tieners vaak door wat jongere kinderen gelezen, volgens mij (kids lezen graag over wat hen nog te wachten staat, dacht ik), misschien dat ze daar ook rekening mee houden? Of misschien denken schrijvers (en/of uitgevers) dat jongeren die lezen nog niet zo met seks bezig zijn. Ik spui ook maar wat. Ik kan zo gauw ook maar twee verhalen bedenken waar het er nog best expliciet aan toegaat: De Dagen van de Bluegrassliefde (waar Tygo nog een vriendinnetje heeft, in het begin) en een boek van CajaCazemier geloof ik. Daar zegt een jongen tegen een meisje (allebei nog maagd) "toe maar, pak 'm maar" of iets in die richting, dat stukje is me al die jaren bijgebleven :') Hoewel ik Cadans niet per se als tienerboek heb geschreven, is het wel geschikt voor 15+, maar er zitten een aantal expliciete scenes is, omdat die nodig waren voor het verhaal. Ik had het vroeger wel fijn gevonden als er meer waren, homo of hetero, als "lesmateriaal", maar misschien is dat nu niet meer nodig door het internet. Als het maar een doel heeft en niet puur om de seks gaat, vind ik het wel best.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willen tieners (over welke leeftijd praten we nu precies) seks in hun boeken? En hoeveel en wat dan? Reacties op chicklits varieeren van 'er gebeurde niets' tot 'gatver, ze zitten elkaar de hele tijd af te lebberen'.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu je het zegt, de enige tienerboeken waar ik seks in heb gelezen, was het homoseks. Ik schrijf ook voor tieners, maar op één seksscène na (ook twee homo's, is toeval) heb ik verder niks erover. Wel over verleiding en krampachtig proberen niet toe te geven. Verder hoeft er van mij ook geen seks in voor te komen. Je ziet en leest er al zoveel over, dan hoeft 't niet nog eens in t boek dat ik schrijf.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of misschien denken schrijvers (en/of uitgevers) dat jongeren die lezen nog niet zo met seks bezig zijn.
Yeah, right... Tegenwoordig zijn jongeren er juist vroeger bij. Uit een onderzoek blijkt dat 15 jaar de gemiddelde leeftijd is waarop tieners voor de eerste keer seKS hebben, vroeger was dat 17 (en dan heb je het hier over ontmaagden, niet over gevoos of interesse voor seks, wat bij de meesten nog veel vroeger begint). Uit dat onderzoek bleek ook dat tieners niet meer wachten tot ze verliefd zijn, of een vaste relatie hebben. Door internet, tv (denk aan muziekvideoclips waarbij mannen als ware het pooiers rondlopen en halfnaakte, sexy vrouwen aan hun voeten hebben liggen) etc. is het allemaal 'normaler' geworden om er al vroeg bij te zijn, maar intimiteit aan de andere kant, is dan een ander verhaal en iets waar sommige tieners van tegenwoordig minder vanaf weten. Ik denk zelf dat schrijvers er: a) niet zo snel opkomen, het is meestal niet echt belangrijk voor het verhaal b) mensen zich schamen om over seks te schrijven; we weten allemaal dat we voor het schrijven niet alleen putten uit onze fantasie maar ook uit onze eigen ervaringen en wat we om ons heen zien, ook al wordt er zo vaak in boeken beweerd dat 'elke overeenkomst met bestaande of overleden personen berust op louter toeval'. Als je al het gevoel hebt als schrijver dat je je 'blootgeeft', is dat met zo'n gevoelig onderwerp als dit helemaal het geval. c) de uitgevers een complot hebben gesmeed en net als Walt Disney denken dat het leven een sprookje is

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verder worden boeken voor tieners vaak door wat jongere kinderen gelezen
Klopt. Veel van die meidenboeken worden door 11-14 jarigen gelezen, en ik merk vaak dat er geen borst in te bekennen valt. Soms wordt er zelfs al moeilijk gedaan over zoenen. En scheldwoorden zie je ook niet vaak. Al met al denk ik dat er behoorlijk voorzichtig mee wordt omgesprongen. Nou ja, het geeft te denken. Als de gemiddelde leeftijd (voor eerste keer seks) 15 is, dan zou ik idd niet zo expliciet over seks schrijven als mijn boeken vooral door 11-14 jarigen gelezen werden. Aan de andere kant, Ted van Lieshout schreef in het boek Gebr. een prachtige seksscène tussen twee jongens, geschreven vanuit een jongen van 13 in dagboekvorm. Het was een liefdesscène die een belangrijk onderdeel was van het verhaal, waarin o.a. het ontdekken van je homosexualiteit een grote rol speelt. Het boek is voor 12+ (jong dus) en heeft ook allerlei prijzen gewonnen. M.a.w. het kan dus wel, en het kan zelfs 'literair'. En ja, van Lieshout was expliciet. Dus het woord piemel werd gewoon genoemd. Aan de andere kant ging het over een allereerste liefdeservaring, dus het ging ook niet over hele uitgeproken sexuele handelingen, maar toch. Anderhalve bladzijde lang, en dan voor elkaar krijgen dat het een mooie, poëtische scène wordt (Van Lieshout is ook een bekend dichter, voor degenen die dit niet weten), niet alleen over seks maar ook over verliefdheid en liefde, is echt knap gedaan.
Ik kan zo gauw ook maar twee verhalen bedenken waar het er nog best expliciet aan toegaat: De Dagen van de Bluegrassliefde (waar Tygo nog een vriendinnetje heeft, in het begin) en een boek van CajaCazemier geloof ik. Daar zegt een jongen tegen een meisje (allebei nog maagd) "toe maar, pak 'm maar" of iets in die richting, dat stukje is me al die jaren bijgebleven :')
Dat boek van Edward van de Vendel (Bluegrassliefde) heb ik ook gelezen. Wat ik daarin knap vond, is dat het ook over homosexualiteit gaat, over verliefdheid en seks, maar niets wordt expliciet beschreven of bij naam genoemd, wat heel knap is. Dat boek is voor 16+ en mensen lezen het voor hun literatuurlijst. Van de Vendel is ook meer een literair schrijver dan iets anders. Ik vind het echt knap als mensen het onderdeel van het verhaal kunnen laten zijn, op een mooie manier, dus zonder dat het banaal of grof wordt of op een Bouquetreeks gaat lijken.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willen tieners (over welke leeftijd praten we nu precies) sex in hun boeken? En hoeveel en wat dan? Reacties op chicklits varieeren van 'er gebeurde niets' tot 'gatver, ze zitten elkaar de hele tijd af te lebberen'.
Er zitten toch tieners op dit forum, misschien durven zij antwoord te geven? Nou ja, ik kan me herinneren dat ik als tiener een keer een boek las, dat diepe indruk op me maakte: 'Mijn leven als lichaam' van de Amerikaanse schrijfster Norma Klein. Het was duidelijk een 15/16+ boek en volgens mij was ik jonger en was het boek wel net iets te hoog gegrepen voor mij, maar goed. Het ging over een 17-jarig meisje dat dacht dat ze asexueel was omdat ze niet zoveel met haar lijf had en ook nooit echt gevoelens had voor iemand. Op een gegeven moment kwam er een jongen bij haar in de klas die in een rolstoel zat. Ze kregen een relatie met elkaar. Wat interessant was, was dat die jongen voor hij door een auto ongeluk een sexueel actief leven leidde, en niet van plan was dat daarna op te geven. Ze kregen een zeer gecompliceerde relatie. Na het eindexamen gingen ze uitelkaar en kreeg het meisje een relatie met een veel oudere man, een docent bij haar op de universiteit o.i.d. Ik weet het precieze er niet meer van (en misschien dat ik nu geen moer aan het boek zou vinden), maar wel dat ik het toen een realistisch en fascinerend boek vond, over een heel ongewoon onderwerp. En om eerlijk te zijn had ik in mijn tienerjaren best meer van dat soort boeken willen lezen.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Judy, ik ben een van de tieners op dit forum, dus ik zal proberen een antwoord te geven op je vraag ;) Om eerlijk te zijn vind ik het een moeilijke vraag om te beantwoorden, gewoonweg omdat er geen tienerboeken zijn met of over seks. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog maar weinig tienerboeken lezen. Vanaf een jaar of 14 word je op school gestimuleerd om vooral maar zoveel mogelijk 'echte' Nederlandse literatuur te lezen. Nu denk ik dat de Nederlandse (volwassen) literatuur genoeg seks heeft. Kinderen jonger dan 14 jaar zijn nog niet bezig met seks en willen daar - volgens mij - ook nog niet over lezen. MichaM heeft dus een punt als hij zegt dat tienerboeken door jongere kinderen gelezen worden dan waar ze voor bedoeld zijn, waarschijnlijk dus dat de uitgever daarom zo terughoudend is????

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of ik een van die tieners ben waar op gedoeld wordt, met mijn veertien jaar, maar ik zie het liever niet terug in een boek. Tegenwoordig zie ik het naar mijn mening al veel te vaak op de televisie, daarom kijk ik ook niet graag televisie. Als het ook in boeken voorkomt, zeker voor 14 à 15-jarigen, denk ik dat ik ook liever niet meer lees. Misschien ben ik daarin anders dan anderen, maar ik vind het smerig.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor, ik denk niet dat je zo anders bent. De ene helft net wel, de andere helft net niet, zoiets zal het zijn. Bovendien vermoed ik het yegh bleh gevoel er speciaal is om je ervan te weerhouden dingen te doen waar je hoofd, hart en lijf nog niet aan toe zijn. Maar dat terzijde. Ik moet zeggen, toen ik veertien was en voor mijn lijst moest lezen begreep ik al die seks in de boeken totaal niet. Is een boek alleen literair als er seks in voorkomt? Maar waarom dan, waarom maakt seks een boek literair? De beladenheid, de verandering in de onderlinge verhouding, alles wat het belang van een seksscene in een boek kan verdedigen ging totaal aan me voorbij. Ik vond het wel storend en soms zelfs verontrustend, want lang niet alle seks was goede seks, en ik had zelfs nog niet kennisgemaakt met de goede kanten irl. Ik vond het fijn dat ik, als ik een jeugdboek had, me gewoon kon concentreren op het verhaal, en het ondergoed niet ineens om mijn oren vloog. Maar ... Francien Oomen en Carry Slee, stippen die het onderwerp ook niet aan? Ik heb van beide dames maar enkele boeken gelezen, dus ik weet dit ook echt niet. (enne ... ik zal mijn leven beteren Dries)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest pas voor m'n lijst lezen toen ik rond 16, 17 was. Komt waarschijnlijk omdat ik VWO deed. Ik herinner me grappig genoeg nauwelijks seksscènes in volwassen literatuur, vond alles voornl. heel erg depri (over oorlog, nihilisme etc). @ Ceridwen, dát vraag ik me nu juist af. Of en hoe een seksscène juist een onderdeel van een jeugdverhaal kan zijn en er echt iets aan kan toevoegen. Spanning, de eerste verliefdheid. Of juist iets weergeeft over jongens en meiden die seks als machtsmiddel gebruiken. Zonder plat of per sé expliciet te zijn. Ik hoop zelfs dat er dan niet zoiets banaals als ondergoed aan te pas hoeft te komen... Van Oomen en Slee heb ik ook te weinig gelezen om te weten of ze het over seks durven te hebben als nodig. @Jennifer & Bente, bedankt voor jullie antwoord! Heel fijn om rechtstreeks van de doelgroep te horen. Misschien zijn er nog anderen die hun mening durven te geven?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoe het nu is op het voortgezet onderwijs (Atheneum), maar voor het vak Nederlands heb ik onder andere Ik ook van jou (Giphart), Brandende Liefde en Turks Fruit (beide Jan Wolkers) "moeten" lezen. Die vallen dan weliswaar niet per definitie in de categorie tiener- of jeugdboeken, maar ik was toen ook een jaar of 14/15 en daar komt toch vrij expliciet seks in voor. Een boek dat op dit moment behoorlijk populair is onder jongeren is het boek Echte mannen eten geen kaas (Maria Mosterd). Hoewel het geen seksscènes bevat die vijf pagina's in beslag nemen en op de eerste plaats bedoeld is als aanklacht tegen "loverboys", kun je hier toch ook wel over zeggen dat seks een grote rol speelt in het verhaal. Het is veel schrijvers echter niet gegeven om op een realistische manier seks te verweven in het verhaal, zonder dat het vulgair wordt, of iets toevoegt aan het eigenlijke verhaal. Dat zal dan wel de reden zijn dat het gemeden wordt in het gros van de tienerboeken.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben moeder van 3 tieners, en ik zou tieners nu toch ook niet onderschatten hoor. Als ze er aan toe zijn, zullen ze de bewuste scènes gráág lezen. Als ze zich er nog niet klaar voor voelen, leggen ze het boek wel opzij. Seks hoort wel bij het leven, en als het in een verhaal past, kan je het toch niet weglaten? Alleen moet je wel uitmaken hoe expliciet het moet. Soms is suggestie beter, maar dat geldt ook voor geweld ect.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk zou ik het niet gebruiken, een deel van de 'doelgroep' is er niet aan toe of heeft er geen behoefte aan het tegen te komen in een boek. Daarmee wordt je publiek dus een stuk kleiner. Waarom zou je ook? Ik zou het alleen toepassen indien het heel functioneel is en echt niet anders kan. Er zijn voldoende gewone, dagelijkse zaken die in boeken (en films) niet voorkomen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ben ik ook weer één van deze tieners. Nou vind ik inderdaad dat er al genoeg seks voor komt in boeken voor volwassenen, maar ik denk dat het ook voor tieners fijn zou zijn als het dan ook daadwerkelijk over tieners gaat die seks hebben, en niet alleen over volwassenen. En om te waarschuwen kun je het er altijd bij zetten op de achterkant van een boek toch? als ze het dan niet willen lezen hoeft het ook niet, dan is het ieders eigen keus. Toch?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kinderlijke tieners zullen een boek met sex scènes niet lezen, omdat zij zich er niet toe aangetrokken voelen. Toch denk ik dat er door tieners best behoefte is aan 'vrijscènes' in een boek. Dat wel gerelateerd aan hun leeftijd. Mischien verliefd, kussen etc. en daar zou ik het dan bij laten voor de doelgroep tot 15 jaar of ben ik nu naïef?xsg haha, ik las vroeger stiekem de Panorama, heel spannend en mijn dochter van 10 vertelde aan tafel dat ze samen met vriendinnetjes in de Snoecks van papa kijkt.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het zal uitmaken of de tiener in kwestie al "last" heeft van de hormonen. Maar het is toch heel spannend? Of zou het, doordat het inmiddels wel overal in de maatschappij te vinden is, een beetje een overdosis worden?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen idee, kan het niet door kinderogen ervaren, maar ik denk dat de consumptie voor mijn dochter wel meevalt. Ouderlijk toezicht internet en op tijd naar bed ;) . xsg Absoluut spannend Micha, maar ik denk wel dat kinderen die er nog niet aanwillen, niet kijken.xsg

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een een ander topic noemden mensen een aantal titels van jeugdboeken waar seksscènes in voorkwamen. Wie kennen er nog meer titels? Wellicht kun je er ook bij vermelden wat je er sterk of minder sterk aan vond en waarom. Vond je de scènes noodzakelijk of hadden ze net zo goed weggelaten kunnen worden? Smaakvol gedaan of veel te grof? Ik kan de titels evt. op een rijtje in de beginpost zetten, voor degenen die voor hun eigen werk willen onderzoeken hoe andere schrijvers dit onderwerp aanpakken.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herinner mij dat ik als prille tiener (een jaar of 11) het verschrikkelijk interessant vond als er in een boek op seks gealudeerd werd. Dat hoefde dan helemaal niet expliciet te zijn, maar ik vond het in ieder geval een boeiend onderwerp, dat lijkt me heel normaal. Maar ik weet ook dat er vriendinnen waren die op 14 nog gruwelden van zoenscenes in films, dus dat zal ook wel verschillen van jongere tot jongere. Ik heb Turks Fruit gelezen toen ik een jaar of 15 was, op aanraden van mijn lerares Nederlands, die er ook stukken van had voorgelezen in de klas, dus dan seks gaan mijden in een boek dat specifiek voor jongeren van die leeftijd bedoeld is, lijkt me nogal hypocriet. Overigens, gemiddeld 15 jaar? Ik herinner me dat ik recent ergens gelezen heb over een onderzoek waaruit bleek dat het gemiddeld 18 was. Al ligt het verschil misschien tussen een eerste seksuele ervaring en de eerste keer "echte seks"? Of zou dat tussen België en Nederland echt zo veel verschillen? Of anders was de enquete met de oudere leeftijd anoniem en de andere niet?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik kan de titels evt. op een rijtje in de beginpost zetten, voor degenen die voor hun eigen werk willen onderzoeken hoe andere schrijvers dit onderwerp aanpakken.
Een goed idee! Inhoudelijk ingaand op het onderwerp denk ik dat jongeren best van seks willen weten, maar het vooral zelf willen ontdekken, en daar zou ik ook voor zijn. Alle informatie geven laat weinig over aan de eigen verbeeldingskracht. En de natuur heeft haar eigen foefjes wel om het verhaal van de bloemetjes en de bij duidelijk te maken. Buitendien zijn er tv-programma's en het internet om de jeugd hierin met een overdaad aan beeld en informatie in te lichten. In expliciete zin kan een boek daar nooit tegenop. Ikzelf zou er geen moeite hebben om het onderwerp bij de kop te pakken - dat heb ik / hebben we ook gedaan bij De Duik - maar zijdelings. Seks is zelden hoofdmoot; noch in het leven, noch in een boek <- tenzij iemand van seks zijn beroep maakt, of het een specifiek voorlichtings- of erotisch / pornografisch boek betreft (daar zijn er best veel van, dan heb je het toch over een genre).

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, daar staat in dat de leeftijd gemiddeld 15 jaar en een beetje is, maar alleen bij die jongeren die op 17-18 al seks gehad hebben, en dat is maar de helft. Dus die verschillende gemiddelden lijken mij eerder een geval van interpretatie.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
We zien ook in het onderzoek dat jongeren hun informatie vooral halen bij elkaar, en pas op plaats zoveel uit tijdschriften en boeken. 'De doelgroep' lijkt in dit geval een creatie van de producent (lees: schrijver c.q. exploitant).

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb literatuurlijst in beginpost gezet. Als mensen nog aanvullingen hebben, laat het weten!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben pas vrij recent (sinds 2010) van de middelbare school af en ik kan meedelen dat pubers seks in boeken vaak juist wel leuk vinden. Wij moesten vaak boekverslagen schrijven en het kwam regelmatig voor dat mijn medeleerlingen een boek lazen en achteraf zeiden dat ze de seks het enige leuke erin vonden. Zo zit het ook bij andere dingen. Biologie vonden ze een rotvak, behalve toen het toevallig een keertje over seks ging (met als gevolg dat er voor dat proefwerk alleen maar tienen werden gehaald in plaats van de gebruikelijke zesjes en zevens). Van de jongens weet ik dat de meesten in de brugklas al porno keken. In groep zeven gingen er al mensen uit mijn toneelclubje boekjes over seksuele voorlichting halen uit de bibliotheek, gewoon om naar de plaatjes te kijken. Bij meiden is het over het algemeen een stuk minder, maar dat hangt ook vaak af van de persoon. Ik was er belachelijk vroeg mee (een jaar of tien), maar ik ken meiden van 22 die seks in boeken nog steeds niks vinden. Ik denk zelf dat het bij seks in tienerboeken niet gaat over wat de doelgroep wil, maar wat de maatschappij, uitgevers en ouders hopen dat de doelgroep wil. Je gaat mij niet wijsmaken dat de meeste ouders er een fijn gevoel bij hebben als hun pubers boeken met seksscènes erin lezen. Vaak willen ze überhaupt niet onderkennen dat pubers seksuele gevoelens kunnen hebben (sterker nog, ik ben 20 en ik maak mijn ouders nog steeds wijs dat ik volkomen seksloos ben, gewoon om ze tevreden te houden). De combinatie seks en pubers is voor buitenstaanders sowieso erg lastig, dus weigeren ze vaak om de realiteit van dit onderwerp onder ogen te zien. Of ze gaan alles overdrijven ("Oh wat errug, Elise van de buren is dertien en ze is nog maagd! Dat kan tegenwoordig echt niet meer!") of ze negeren dat pubers überhaupt geïnteresseerd kunnen zijn in seks ("Mijn zoon kijkt helemaal geen porno, wat denk je? Hij is pas negentien!"). Zelf zou ik zeggen dat uitgevers bij de laatste groep horen, al is het maar om op safe te spelen. Ze willen natuurlijk geen boze brieven van ouders ontvangen! Zelf zet ik nooit expliciete seksscènes in mijn verhaal. Als ze er al in voor zouden moeten komen, probeer ik gewoon de suggestie te wekken. Dit is eigenlijk alleen maar voor het geval dat mijn ouders het zouden lezen en ik zie het niet zo zitten om die seksloze facade op de geven (ik weet het, het slaat nergens op).

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spirit, Thule82 en Minos, jullie hadden het in het andere topic over Dirk Bracke. Op welke boeken van hem doelen jullie?