Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Historische kleding

En nog een vraag^^ het grootste deel van mijn verhalen hebben een historische setting, vooral een middeleeuwse. Ik merk alleen wel dat ik met kleding in de knoop kom, er zijn een paar kledingstukken die ik bij naam weet, maar lang niet alles. Hoe noem je bijvoorbeeld een shirt? Want volgens mij is die naam nog redelijk recent. Een rijtje met dingen die ik weet, zouden mensen het misschien aan kunnen vullen? -tuniek -broek -korset -jurk -onderjurk -onderbroek (weet iemand hoe die werd gebruikt vroeger? Is het niet dat en dan een overbroek eroverheen? Dus dat dit een soort maillot is?) -cape -mantel -laarzen -buis -harnas -maliënkolder Dit is waar ik nu op kan komen. Weet iemand er nog meer? Alvast bedankt :)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De middeleeuwen duurden 1000 jaar (500-1500), even heel ruim gezegd. Kleding is heel sterk afhankelijk van land en periode. Als je bepaalde kleding zoekt, kun je het best heel specifiek zoeken op google. Kijk ook eens op bijvoorbeeld www.gewandschneider.de bij Galerie. Hier staan afbeeldingen van verschillende kledingstukken en hoe het toen heette. Bedenk ook dat sommige kleding, zoals de wambuis, pas later een kledingstuk werd. Tot minstens de dertiende eeuw was de wambuis alleen het kledingstuk dat in de strijd onder de malienkolder gedragen werd. En zeker tot de dertiende eeuw bestonden er geen complete plaatharnassen, maar alleen arm en bovenbeenbeschermers. Enzovoort :) . Specifiek zoeken dus op periode en land. En een onderbroek was gewoon een onderbroek, meestal wel een lange tot de knie, van simpel linnen. Daaroverheen werden beenlingen geschoven, losse broekspijpen, die met riempjes aan de onderbroek bevestigd werden. Gewone broeken bestonden natuurlijk ook, de wat strakkere voor de jacht.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk eens in de bibliotheek. Ik heb zelf het boek 'Kleding Door De Eeuwen Heen', van John Peacock. Alle soorten kledij staan daarin afgebeeld, in kleur, met beschrijvingen, op tijdperk van het oude Egypte tot begin Jaren '70.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onderbroek? In de Middeleeuwen? Ik denk dat je het bij herenkleding dan meer over een soort leggings hebt: hosen. En een lang hemd. Toen de hemden steeds korter werden, dat was een probleem. En toen kreeg je de kulzak... Voor vrouwen was een onderbroek een onbekend fenomeen onder al die rokken. Het gangbare woord voor shirt is hemd. Onderhemd, overhemd. Ik vind de kledinglijst van de wikipedia ook behoorlijk informatief: http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Kleding

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graylorne schreef:
Kijk eens in de bibliotheek. Ik heb zelf het boek 'Kleding Door De Eeuwen Heen', van John Peacock. Alle soorten kledij staan daarin afgebeeld, in kleur, met beschrijvingen, op tijdperk van het oude Egypte tot begin Jaren '70.
Een prima tip! Staat al genoteerd voor Sinterklaas of de Kerstman. :) Ik ben ook een verwoed verzamelaar van dit soort naslagwerken. Je kunt wel veel online opzoeken, maar gewoon naslaan in een boek vind ik meestal toch prettiger. Omdat ik van plan ben historische jeugdboeken te gaan schrijven, ben ik ook heel blij met mijn nieuwste (net uitgekomen en loodzware) aanwinst, namelijk 'De grote Bosatlas van de Geschiedenis van Nederland'.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'De grote Bosatlas van de Geschiedenis van Nederland'
Dat lijkt me inderdaad een magistraal werk, Hay. Ik kende het boek nog niet, maar ik heb even gegoogled en het ziet er interessant uit. Juist dit soort dingen, goede historische kaarten e.d., zijn op internet vaak moeilijk te vinden.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar de bieb gaan, en met name naar het informatieve gedeelte op de jeugdafdeling. Vaak hebben ze daar veel boeken over het leven in de middeleeuwen e.d. van bijv. de serie 'Ooggetuigen', met lekker veel plaatjes en al.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag anders bij twijfel na bij het Scapreel, het Middeleeuwenadviesbureau (www.scapreel.nl). Als zij het niet weten, weet niemand het. Daar helpen ze ook even de fabel uit de wereld dat vrouwen geen onderbroeken droegen :D .

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, van soepel geitenleer, met opzij van die leuke vetertjes. Ik dacht dat dat algemeen bekend was. :rolleyes:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Saskje schreef:
Hoe noem je bijvoorbeeld een shirt?
Nu even een wat serieuzer bijdrage. Ik denk dat je voor shirt best de termen onderhemd of bovenhemd zou kunnen gebruiken. Misschien kan ook bloes wel, maar dat lijkt me toch al weer iets moderner. PS: Ik zie nu pas dat Schlimazlnik me met dat hemd al voor was. ;) Ook schiet me ineens het woord boezeroen te binnen. Van Dale noemt dat een soort kiel met lange mouwen, meestal van gestreept katoen of linnen, die veel door zeelui, sjouwers of ambachtslieden als onderkleed gedragen werd. In die omschrijving zit ook nog het woord kiel. Dat hadden we volgens mij ook nog niet.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graylorne schreef:
Ik heb zelf het boek 'Kleding Door De Eeuwen Heen', van John Peacock.
Bol.com vindt die titel niet en van John Peacock tref ik ik enkel een werk over het Tibetaans boeddhisme aan. Is het misschien een al wat ouder boek of moet ik het maar in het Engels bij amazon.com proberen? Bij scapreel.nl heb ik ook een kijkje genomen. Tenzij je zwemt in het geld, lijkt me dat geen echte aanrader. Alles gaat daar volgens uurtarief.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om je te oriënteren op middeleeuwse kleding: bekijk schilderijen! Dan heb je er in ieder geval een voorstelling van. Ook onder het kopje kostuumgeschiedenis en naaipatronen is veel op google te vinden. Zelf hou ik me met het naaien van kleding en theaterkostuums bezig: er zijn redelijk veel patronen voor middeleeuwse kledij te vinden, met daarin beschrijvingen van namen en onderdelen van kostuums. Een rare invalshoek misschien, maar toch...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat absoluut geen rare invalshoek. Ook in het theater kan het heel belangrijk zijn dat historische details kloppen, lijkt mij zo.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij het Scapreel gaat niet alles volgens uurtarief hoor. Een email met een specifieke vraag wordt graag beantwoord. Anders zou ik nu op straat zitten bedelen, zo veel als ik al aan Henk gevraagd heb.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hay, het is inderdaad een oudere druk die ik hier heb. Maar de Engelse versie (The chronicle of western costume: from the ancient world to the late twentieth century) is bij Bol.com en bij Selexyz te koop.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wiske schreef:
Bij het Scapreel gaat niet alles volgens uurtarief hoor. Een email met een specifieke vraag wordt graag beantwoord. Anders zou ik nu op straat zitten bedelen, zo veel als ik al aan Henk gevraagd heb.
Dan moet ik me meteen excuseren voor het wekken van een verkeerde indruk. Ik werd waarschijnlijk op het verkeerde been gezet doordat ik dat uurtarief verschillende keren tegenkwam. Maar dan is dat blijkbaar enkel voor grotere opdrachten bedoeld of voor de mensen die er van uit gaan dat altijd alles gratis is. @ Graylorne Bedankt voor je speurwerk. Ik heb die aantekening in mijn 'nogeensaanteschaffenlijstje' al aangepast.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Graylorne Ik heb dat boek van Peacock in de Nederlandstalige versie tweedehands kunnen bestellen via boekwinkeltjes.nl. Als je in het Nederlands schrijft, is dat wel een stuk handiger. Anders zit je voortdurend naar de juiste vertaling te zoeken.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ehm.. wambuis, jakje, cotte, onderlif, lederen onderzieltje, tabbaart (niet te verwarren met die van sinterklaas) verder kom ik even niet..