Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie weet een onderwerp voor een boek

Ik wil een boek schrijven mar heb geen idee ervoor. :crybaby: :crybaby: Weet jij er 1 of meer? Ik hoop op een ja :nod:

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is nogal vaag Iris. Misschien kan je eerst even vertellen hoe oud je bent en welke interesses je hebt. Op basis van die interesses kan je dan misschien een goed onderwerp vinden waarover je wil schrijven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom wil je een boek schrijven? Dat kan ook het onderwerp voor een boek zijn.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet wel honderd onderwerpen :) Maar je zult toch echt meer over jezelf moeten vertellen. Met schrijven moet je dicht bij jezelf blijven. Thema's waar jij graag over wil lezen, zou je kunnen gebruiken. Welk genre jou het meest ligt, dat weet jij het beste.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Reality televisie - Kabouters - Liefdesmoord - Tweede wereldoorlog - Derde wereldoorlog - Een toekomst met vrouwen aan de macht - Een verdwenen clownsneus - Een aangebroken pak koffie - Roofoverval - Liftwedstrijd - Writersblock - Dementie - Heldervoelendheid - De hond die een lammetje grootbrengt - Glasblazen - Wijn proeven - Emigreren naar Azië - Korfbal - Anorexia - Bangalijstjes - Tulpen - Nieuwe Nederlanders - Een verboden liefde - Verdwijning van een kind - Strandvakantie - Latexfabriek - De kinderarts - Pesten - De Amerikaanse droom - Communisme - Kaas - De band van een tweeling - Abortus - en ga zo maar door.... Om me maar even bij iedereen aan te sluiten: kies een genre. De schrijfoefeningen op de website kunnen je helpen, of het tv-aanbod van vandaag, of de krant van vanochtend. Je kunt ook buiten een rondje gaan lopen. Als ik het perfecte idee voor een verhaal klaar zou hebben liggen, dan hield ik dat lekker voor mezelf. Maar succes :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit vind ik een heel domme vraag. Sterker nog: waarom wil je in hemelsnaam schrijven als je niet eens weet waarover???
Domme vragen bestaan niet. En al helemaal niet als je nog jong bent (die 00 zal in dit geval niet staan voor de bevoegdheid te doden).

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké maar zou je jezelf niet eerst voorstellen? Dan weten we misschien een beetje meer en kunnen we je misschien beter helpen. Of in ieder geval hoi? We zijn geen oproepdienst hier.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij schlimazinik. Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wel. Iemand met weinig ervaring op fora als deze heeft er geen idee van dat je je eerst moet voorstellen. Deze oproepdienst wil best met je meedenken. Suggesties voor leuke onderwerpen: Verliefdheid, school/werk, lover boys, een kist vol geheimen, avonturen in een pretpark waar iets spannends gebeurd, dieren, geheime zenders, onzekerheid, enz. Eigenlijk kun je overal een verhaal over schrijven. Wat wel belangrijk is, is dat je weet waar je over schrijft. Dus ga op onderzoek uit om kennis te verwerven over de dingen die je nog niet weet. Succes!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Déesse-en-France: Het is dat ik me aansluit bij Jantjestout en Schlimazinik wat betreft domme vragen... Een schrijver houdt van schrijven, maar is soms even geblokkeerd. Ik wil Iris als tip meegeven om op internet te gaan zoeken naar schrijfoefeningen (bij atelier op schrijvenonline vind je ook een keur aan schrijfoefeningen) Je hebt dan een doel en een onderwerp om over te schrijven. Als deze schrijfoefeningen te moeilijk zijn kun je zoeken op google. bv schrijfoefeningen voor beginnend schrijvers, of voor ... jarigen. (vul maar in) Laat je niet afschrikken door negatieve reacties en geniet van het schrijfproces!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het meeste inspiratie voor een onderwerp als je het zelf bedenkt. :) Wat interesseert je? Wat zijn je hobby's? Wat interesseert je juist niet? Wat heb je altijd al willen doen? Waar ben je bang voor? Het antwoord op zulke vragen kan al de basis vormen voor een goed idee en als je dat uitwerkt, krijg je vanzelf een verhaal dat niet over jou, maar over de hoofdpersoon gaat. Hopelijk heb je hier wat aan.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik speel dan altijd het 'Wat als spelletje'. :) Ik kijk dan bijvoorbeeld naar een voorwerp of naar mensen op straat. Dan begin ik met 'Wat als...' en dat vul ik dan verder in: 'Wat als...die jongen nou langs dat omaatje op dat bankje loopt en dat omaatje zou plotseling opstaan met een mes in haar hand? Ze zou hem kunnen beroven. Of misschien kent ze hem wel en heeft ze hem de hele week gevolgd, omdat hij vorige week haar kleinkind overviel in haar pas gekochte appartement. Wraak!' Zo kun je een beetje spelen met situaties en ideeën. Ik kom dan meestal wel op hele leuke verhaalideeën :P

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk naar de boeken die je graag leest, dan heb je al meteen een fijn genre te pakken ;) Het heeft geen zin een roman te schrijven als je bijna alleen maar kinderboeken leest, want dan is het duidelijk dat daar je interesse in ligt. Natuurlijk mag je een roman schrijven als je wil, maar misschien is dat niet vol te houden op de lange termijn...

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou iets kunnen schrijven over een natuurramp, een oorlog, de toekomst of een onderwerp dat nu (in einde 3013) veel word behandeld, zoals pesten

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gezien de vraag al meer dan twee jaar geleden gesteld werd en Nienkev vandaag antwoordde met een punt, hoopte ik even dat zij eigenlijk vraagsteller Irisv is die vandaag een statement maakt. Ze plaatst hier het punt te dat ze zopas ook gezet heeft achter de laatste zin van haar boek. Zou grandioos zijn.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gezien de vraag al meer dan twee jaar geleden gesteld werd en Nienkev vandaag antwoordde met een punt, hoopte ik even dat zij eigenlijk vraagsteller Irisv is die vandaag een statement maakt. Ze plaatst hier het punt te dat ze zopas ook gezet heeft achter de laatste zin van haar boek. Zou grandioos zijn.
Maar dan ontbreekt er in haar boek een punt op een toch wel cruciale plaats. Zou dan weer iets minder grandioos zijn, me dunkt.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
T’ís een ongerijmde vraag, maar wel leuk! Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je ongeveer 15 jaar bent. De onderwerpen waarover je kunt schrijven liggen voor het oprapen. Kijk om je heen of in het nieuws en gebruik gebeurtenissen die je raken. Je kunt er van alles omheen verzinnen. Bijvoorbeeld: - Je komt erachter dat één van je klasgenootjes naar Syrië af wil reizen. Wat doe je? - Eén van je vriendinnen vraagt je om mee te gaan naar een afspraakje met een jongen die ze nog nooit gezien heeft. Ze heeft hem ontmoet in een chatbox. - Het heeft gesneeuwd en je bent op weg naar huis. Je glijdt uit en knalt met je hoofd tegen de stoeprand. Even verlies je het bewustzijn. Je wordt overeind geholpen door Bart, een jongen die je kent van school. Hij is heel slim maar hij draagt altijd vieze kleren en stinkt een beetje. Zijn ouders zijn zwakbegaafd en daar wordt hij mee gepest. Je hebt daar ook een beetje aan meegedaan want diezelfde dag nog heb je hem uitgelachen. Je hebt je enkel verzwikt en je kunt niet goed meer lopen. Bart ondersteunt je en brengt je thuis, hij is heel aardig. En zo kun je onbegrensd doorgaan.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je eerst als oefening een eigen versie schrijven van een bestaand boek? Deed ik (14jr.) ook. Of schrijf een verhaal over je eigen leven, en geef er een leuke draai aan.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je geen onderwerpen weet kun je kijken naar de opdrachten van de wekelijkse schrijfopdracht, of het boek van Louis Stiller lezen 'Het grote schrijf-doe-boek'. Dit bevat heel veel soorten opdrachten in allerlei genres. Dan kom je er achter wat je het beste ligt en krijg je de oefening waardoor je vooruit gaat met schrijven.