Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Aanhalingstekens bij citaat in een citaat

Hallo, Ik vroeg me af hoe je de aanhalingstekens plaatst bij citaten in citaten. Nu weet ik hoe dit normalerwijs moet: Piet zei: "Je moet wel weten dat hij erg ongeduldig is. 'Kan dat niet sneller?' riep hij gisteren wel drie keer tegen me." Maar plaats je ze als de zin als volgt is: Piet zei: Ik was gisteren in de stad en hoorde daar Mark zeggen De winkels zijn tot negen uur open Krijg je dan op het einde dubbele+enkele aanhalingstekens achter elkaar ? Zo ja worden die dan door een spatie onderscheiden ? En waar komt de punt ? Dus zo misschien: Piet zei: "Ik was gisteren in de stad en hoorde daar Mark zeggen: 'De winkels zijn tot negen uur open'."

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey writerman, Ik denk dat het zo moet: Piet zei: "Ik was gisteren in de stad en hoorde daar Mark zeggen: 'De winkels zijn tot negen uur open.'" Zo toch? Maar waarom gebruik je geen contructie met 'dat'? Of iets dergelijks waarbij je dit soort problemen vermijdt? Dus dat je ervan maakt: Piet zei: "Ik was gisteren in de stad en daar zei Mark dat de winkels tot negen uur open zijn." Dat is gemakkelijker als je niet meer weet hoe het nou ook alweer zat met aanhalingstekens... :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Piet zei: "Ik was gisteren in de stad en hoorde daar Mark zeggen: 'De winkels zijn tot negen uur open.'" Zo hoort het, voor zover ik weet, en ik ben het helemaal met Mies eens.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Enkele voor hetgeen wat gesproken wordt. Dubbele voor de citaat. Piet zei: "Ik was gisteren in de stad en hoorde daar Mark zeggen: 'De winkels zijn tot negen uur open.'" <- punt er niet tussenin. Geen spaties ertussen.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn uitgever heeft aangegeven dat er in hun boeken alleen enkele aanhalingstekens gebruikt worden. Daarmee zouden bovenstaande opties vervallen. Als ik iemand een tekst laat citeren, zet ik die nu cursief neer. Of dat de instemming van de uitgever heeft, weet ik (nog) niet. Ik zal het eens navragen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik omzeil deze moeilijkheden altijd door een andere zinsconstructie te bedenken. Ik vind 't ook niet mooi staan, al die aanhalingstekens achter elkaar. Bovendien lijkt het me dat je de lezer ermee belast, doordat hij onwillekeurig gaat denken: 'Hé, klopt het wel hoe dat daar staat?' En dan is hij uit het verhaal. 1. Piet zei: "Ik was gisteren in de stad en hoorde daar Mark zeggen: 'De winkels zijn tot negen uur open'." 2. Piet zei: "Ik was gisteren in de stad en hoorde daar Mark zeggen: 'De winkels zijn tot negen uur open.'." 3. Piet zei: "Ik was gisteren in de stad en hoorde daar Mark zeggen: 'De winkels zijn tot negen uur open.'" Als ik moest kiezen, koos ik voor 3.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zit het met weglatingen wat wordt er normaliter gebruikt > [...] of (...) ? En moet je als je iets weglaat tussen meerdere zinnen 4 puntjes gebruiken ipv 3 ? Hoe zouden jullie de volgende zin voorzien van aanhalingstekens en punten: Piet zei ik hoorde Mark de stad sluit om negen uur zeggen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die zin zou ik sowieso nooit zo schrijven writerman... Zit naar mijn mening veel te ingewikkeld in elkaar :confused:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Piet zei: "Ik hoorde Mark zeggen: 'De stad sluit om negen uur.'" Op de manier van Marriejeanne dus.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zit het met weglatingen wat wordt er normaliter gebruikt > [...] of (...) ? En moet je als je iets weglaat tussen meerdere zinnen 4 puntjes gebruiken ipv 3 ? Hoe zouden jullie de volgende zin voorzien van aanhalingstekens en punten: Piet zei ik hoorde Mark de stad sluit om negen uur zeggen.
'Piet,' zei ik, 'hoorde Mark "de stad sluit om negen uur" zeggen.' Piet zei: 'Ik hoorde Mark "de stad sluit om negen uur" zeggen.' Wat een verschil, plots.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Erg leuk, zo, die verschillende betekenissen die je krijgt als je de interpunctie op een andere plaats zet. Herman Finkers: 'Hans,' zei Grietje, 'zal ik vandaag mijn rode jurkje aandoen?' Hans zei: 'Grietje, zal ik vandaag mijn rode jurkje aandoen?' Wat [...] dan wel (...) betreft, is (...) naar mijn idee gangbaar. Maar ik doe het zelf vaak anders, omdat ik het idee heb dat die [...] de puntjes beter vasthouden. Onder zo'n (...) kunnen puntjes misschien zomaar weer wegkruipen. De [...] hebben dan nog schreefjes om ze tegen te houden. :) Maar dat ben ik.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zit het met weglatingen wat wordt er normaliter gebruikt > [...] of (...) ? En moet je als je iets weglaat tussen meerdere zinnen 4 puntjes gebruiken ipv 3 ? Hoe zouden jullie de volgende zin voorzien van aanhalingstekens en punten: Piet zei ik hoorde Mark de stad sluit om negen uur zeggen.
'Piet,' zei ik, 'hoorde Mark "de stad sluit om negen uur" zeggen.' Piet zei: 'Ik hoorde Mark "de stad sluit om negen uur" zeggen.' Wat een verschil, plots.
Moet er geen punt in de zin van de citaat ? Dus; Piet zei: "Ik hoorde Mark 'de stad sluit om negen uur.' zeggen." Wat prefereren jullie eigenlijk betreft de aanhalingstekens voor de citaat en voor de citaat in de citaat ? Hoe zouden jullie deze doen betreft leestekens: Piet zei ik hoorde Mark in de douche ik ben zo klaar zeggen en toen hij in de kelder was zei hij ik kom er zo aan

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje, weer zo'n zin. En nee, geen punt in de zin van het citaat. Ik gebruik het liefst voor dat wat in jouw zin door Piet gezegd wordt dubbele aanhalingstekens en voor het citaat in het citaat enkele. Nou, vooruit, je nieuwe zin: Piet zei: "Ik hoorde Mark in de douche 'ik ben zo klaar' zeggen, en toen hij in de kelder was, zei hij 'ik kom er zo aan.'" Als je die hij tenminste bedoelt als zijnde Mark. :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Piet zei: "Ik hoorde Mark in de douche 'Ik ben zo klaar' zeggen, en toen hij in de kelder was, zei hij: 'Ik kom er zo aan.'" Waar komt deze voorliefde voor vreemdgeconstrueerde zinnen vandaan, writerman? Is het een spel?