Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ofzo enzo

Hoe spellen jullie enzo/en zo en ofzo/of zo? De online Van Dale kent ofzo en enzo niet, maar volgens mij is het toch echt één woordje. Of heb ik dat al jaren mis?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik gebruik ze niet, dus kan ook geen antwoord geven helaas. Volgens mij is dit meer spreektaal Waus. (ik typte net trouwens Aart)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hehe Waus Aart mag allebei. Spreektaal dan nog. In dialogen kan het prima :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja het kan ook wel, maar ik zou niet weten hoe je het schrijft.. wellicht is er ook geen vast woord voor. Ik persoonlijk zou het los schrijven, maar dat is meer gevoel dan wijsheid.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het vroeger op school geleerd als enzo en ofzo. Maarmaar, normaalgesproken gebruik je toch geen afkortingen in schrijfsels? Dan zou je ook ed en oa, etc kunnen gebruiken, het is niet gebruikelijk. Maar ja, zelf weten natuurlijk ;) . Edit: Enzovoort schrijf je ook aan elkaar, dus daarom is het logisch om het af te korten tot enzo. Ofzo...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
of zo (want kort voor of zoiets) en enzo (enzovoort) (of los als het en dergelijke betekent, denk ik...). Ik gebruik het eigenlijk veel te vaak, geloof ik ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of zoiets en enzovoorts vind ik niet mooi, dus daarom ofzo/of zo en enzo. En ofzo omdat Google daarbij miljoenen hits meer vindt. Maar da's ook niet de betrouwbaarste :) dank jullie.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet ik. Maar ze moeten toch ergens vandaan komen? En goeiemoggel staat ook al niet in de Van Dale.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het spreektaal. Ofzo aan elkaar en enzo weet ik eigenlijk niet, dat gebruik ik nooit. Goeiemoggel mag van mij weer afgeschaft worden. Ik vind dat echt irritant

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf nooit enzo en ofzo aan elkaar. Volgens mij hoort het gewoon los, Waus. @ Mario: me fiets, me verhaal, dat is wel erg lelijk.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sjee Inderdaad. Ik vraag me altijd af waarom dit zo gebruikt wordt, want dit is (al ben ik geen taal-deskundige) totaal fout en inderdaad lelijk.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bij 'jou' kan ik het vaak nog wel begrijpen, maar zodra ik ergens 'me boek' zie staan, stop ik met lezen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees nu ook wel eens men fiets, men verhaal. Ik dacht dat dat dialect was, ik hoop toch niet dat dat de nieuwe schrijfwijze wordt :tear: .

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf altijd ofzo en enzo, maar in mijn verhalen gebruik ik het amper :) En volgens is men verhaal e.d. dialect. :)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van Dale geeft gewoon antwoord op de vraag. Het moet allebei los.
of zo of iets dat erop lijkt geef mij eens een potlood of zo kan ik je helpen of zo? kan ik je misschien helpen? en zo en dergelijke er zaten egels en zo

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
O, ik zet ze lekker aanelkaarvast. :p Ik gebruik vaak spreektaal i.p.v. schrijftaal. Expres.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al is het spreektaal, het lijkt mij beter om het wel volgens de juiste spelling te schrijven. Bijvoorbeeld "in ieder geval", is ook iets wat je in een adem uitspreekt, maar als je het aan elkaar vast schrijft, staat dat erg slordig. Waarom zou je expres fouten maken in een boek?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat vind ik ook. Taalfouten zijn altijd laakbaar. Al is het spreektaal, zorg dan wel dat de spelling in orde is. Uit respect voor je lezers, zou ik dan zeggen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zulke woordjes gebruik ik natuurlijk ook niet constant! Zo maar af en toe om de lezers te prikkelen, ze moeten niet in gaan dutten! ;) Het past ook bij mijn stijl.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oude topic, maar wil wel even reageren. In tegenstelling tot wat mensen denken, zijn het niet de woordenboekenschrijvers (enzo) die de talen maken. Talen worden gemaakt door de gebruikers en de wetenschappers die daarover schrijven, registreren enkel hun observaties, zoeken daarin regelmaat en structuur, maken daarvan een theoretische grammatica. Natuurlijk is er in Nederland het Groene Boekje waaraan wel enige autoriteit mag worden toegekend, maar er is niet voor niets ook de witte spelling. In het Witte Boekje zijn overigens als ik me niet vergis woorden als enzo en ofzo wel opgenomen, en dat zijn ook zonder twijfel bestaande woorden. Sterker nog, het zijn in de maatschappij doorgedrongen woorden die door bijna iedereen die Nederlands spreekt begrepen worden. Mijn advies is dus dat je je niet laat (mis-) leiden door de schijnautoriteit van wooordenboeken of wetenschappers. Wij maken de taal, dus wij bepalen of iets een woord is of niet. Als het niet zo zou werken, dan zou de Nederlandse taal nu niet eens bestaan.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, als het volk de taal dan toch maakt, gedoog dan ook maar 'een aantal dingen zijn..'. Dit wordt zo vaak fout gedaan, zelfs door tv-presentatoren, dat je zo'n fout maar beter kunt legaliseren, dan hoef ik me er ook niet meer over op te winden! :-)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ligt eraan waar de nadruk op ligt. Als de nadruk ligt op het groepsverband, heeft het enkelvoud de voorkeur. Bijvoorbeeld 'Een aantal kinderen is gaan zwemmen' benadrukt dat die kinderen als groep naar een specifiek zwembad zijn gegaan. Met 'Een aantal kinderen zijn gaan zwemmen' zou de leraar bijvoorbeeld na de werkdag zijn vrouw berichten over de verhalen die de leerlingen na het weekend hebben meegenomen.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk als je de tijd hebt om er tijdens het schrijven over na te denken, maar in een live-gesprek gok ik eigenlijk dat niemand dit doet. Men zal doelen op meerdere mensen (groep of geen groep), en nog voordat de zin uitgesproken is 'een aantal' toevoegen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zeg dat echt zo vaak! Ik denk dat het gewoon enzo en ofzo is, maar het is wat meer spreektaal. In schrijftaal zou ik eerder enzovoort zeggen.