Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lijst met mooie woorden

Hallo allemaal, Bestaat er hier op het forum al zoiets als een lijst met mooie woorden? Niet met specifieke eisen waaraan een woord moet voldoen, maar met woorden die iemand toevallig tegenkwam en meteen mooi vond? Ik heb gezocht en ik ben een verkiezing voor het woord van het jaar tegen gekomen, een lijst met ouderwetse/ deftige woorden en een lijst met zelfbedachte/ samengestelde woorden. Maar dus geen "algemene lijst" met mooie woorden. Mocht er toch al een dergelijk onderwerp geopend zijn, dan begeef ik me daar wel heen. Op een nieuwssite kwam ik het woord "marmermijn" tegen en om de één of andere reden vind dat zo mooi, dat ik het misschien wel in mijn verhaal wil verwerken, mocht de kans zich voordoen. Hebben andere mensen ook wel eens zoiets? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar die woorden, om misschien zelf nog wat meer inspiratie op te doen. Mocht niemand hier ooit last van hebben, dan ben ik misschien vreemd op dit gebied ;-)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Mirandala: :) Sommige woorden moet je niet aan komen. Ook al kloppen ze van geen kant: als je ze gaat analyseren maak je hun mysterie kapot. Laat ze mooi, laat ze heel, laat ze bestaan. Wat niet kan, kan soms toch - juist door dat woord.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Donderwolk Stoeptegel Landbouwsubsidieregeling Kuieren Vacht Strelen Dansmarieke Catastrofe Stormwind Duinpan Ach er zijn zoveel mooie woorden.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mirandala: :) Sommige woorden moet je niet aan komen. Ook al kloppen ze van geen kant: als je ze gaat analyseren maak je hun mysterie kapot. Laat ze mooi, laat ze heel, laat ze bestaan. Wat niet kan, kan soms toch - juist door dat woord.
En daarin zijn die woorden zo prachtig, die hun bestaansrecht onbestaand verkrijgen simpel door te zijn. Het is een juweelwoord :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ach er zijn zoveel mooie woorden.
Ik ken eigenlijk geen lelijke.
Nou... die zouden er toch kunnen zijn. Van knarsetanden krijg ik kippenvel. Misschien een topic voor lelijke woorden oprichten?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord triest geeft mij momenteel de rillingen, net als het woord respect. Dat ligt echter niet aan de woorden zelf, maar aan de manier waarop ze door media en politiek worden mishandeld. Helaas sijpelt dat misbruik door in de taal van alledag. Brr...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord triest geeft mij momenteel de rillingen, net als het woord respect. Dat ligt echter niet aan de woorden zelf, maar aan de manier waarop ze door media en politiek worden mishandeld. Helaas sijpelt dat misbruik door in de taal van alledag. Brr...
Dat heb ik nou met oranjegevoel. Maar ja, dat is begrijpelijk gezien mijn post #37...

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord triest geeft mij momenteel de rillingen, net als het woord respect. Dat ligt echter niet aan de woorden zelf, maar aan de manier waarop ze door media en politiek worden mishandeld. Helaas sijpelt dat misbruik door in de taal van alledag. Brr...
Dat heb ik nou met oranjegevoel. Maar ja, dat is begrijpelijk gezien mijn post #37...
Ben zelf ook een irroyalist, maar oranjegevoel vind ik een prachtig woord. Het danst zo mooi. :)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kwam laatst het woord 'diamantduif' tegen. Het is een duivensoort uit Australië, en wordt zo genoemd vanwege de witte op diamanten lijkende spikkeltjes op de grijsblauwe vleugels. Om op de 'juweelinktvis' terug te komen die ik eerder noemde: dat is een inktvis met lichtgevende cellen die hij kan laten stralen en knipperen. De vampierinktvis is ook al zo'n leuke (z'n Latijnse naam vampyroteuthis infernalis betekent letterlijk: vampierinktvis uit de hel). Hij heeft zijn naam te danken aan de enorme tandachtige bek: https://www.google.nl/search?q=vampire+squid&safe… Blijkbaar heb je ook een glasinktvis, die, verrassing, op glas lijkt: https://www.google.nl/search?q=glass+squid&safe=o… Ik hou wel van woorden die tot de verbeelding spreken. En ik kwam ook nog 'zeesneeuw' tegen, hoewel de betekenis niet zo geweldig is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeesneeuw Dat maakt het woord dan meteen weer een stuk minder aantrekkelijk...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Judy, door jouw zeesneeuw kwam ik op de zeeverschijnselen, waarvan kortsluitgeul echt een heerlijk vergaderwoord wordt wanneer je een l tussen de e en de u zet. Dan kan je afhameren. Die zeeverschijnselen zijn trouwens poëtisch. Stel, je zit even vast op de abyssale vlakte - wat kun je daar al niet beleven. Of in de afotische zone. Mooimooi, inspirerend!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Fotisch in concreto vind ik aantrekkelijker, Tja, maar abyssaal als woord heeft haast iets heiligs. De Heilige Abyssaal, daar kan ik me van alles bij voorstellen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat het altijd nog om het verhaal en de karakters gaat en niet om de woordenschat van de lezer aan te vullen met 'mooie' woorden. :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat het altijd nog om het verhaal en de karakters gaat en niet om de woordenschat van de lezer aan te vullen met 'mooie' woorden. :)
Het kan toch evenwel geen kwaad om in één moeite door het vocabulaire van de lezer wat te verrijken?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn mooie woordenlijstje (lang niet volledig maar een top tien): capitulatie pandemonium kortelas sjacheraar illusionist basiliek oculair monocle anglicaans bazuin

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat het altijd nog om het verhaal en de karakters gaat en niet om de woordenschat van de lezer aan te vullen met 'mooie' woorden. :)
Het kan toch evenwel geen kwaad om in één moeite door het vocabulaire van de lezer wat te verrijken?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat niet. Maar als je expres op zoek gaat naar mooie woorden kan het wel gekunsteld overkomen. Maar dat ik mijn mening.