Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lijst met mooie woorden

Hallo allemaal, Bestaat er hier op het forum al zoiets als een lijst met mooie woorden? Niet met specifieke eisen waaraan een woord moet voldoen, maar met woorden die iemand toevallig tegenkwam en meteen mooi vond? Ik heb gezocht en ik ben een verkiezing voor het woord van het jaar tegen gekomen, een lijst met ouderwetse/ deftige woorden en een lijst met zelfbedachte/ samengestelde woorden. Maar dus geen "algemene lijst" met mooie woorden. Mocht er toch al een dergelijk onderwerp geopend zijn, dan begeef ik me daar wel heen. Op een nieuwssite kwam ik het woord "marmermijn" tegen en om de één of andere reden vind dat zo mooi, dat ik het misschien wel in mijn verhaal wil verwerken, mocht de kans zich voordoen. Hebben andere mensen ook wel eens zoiets? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar die woorden, om misschien zelf nog wat meer inspiratie op te doen. Mocht niemand hier ooit last van hebben, dan ben ik misschien vreemd op dit gebied ;-)

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
murmeratie (vogels in zwermen vliegend) accreditatie (een intrinsieke leugen) lever schroef cedille (çedille?) kakkeneus soit &c

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nederlandse woorden waar ik nu op kan komen en die ik persoonlijk mooi vind: absoluut compassie mededogen zienderogen hartstocht passioneel hartverwarmend ogenschijnlijk ambivalent turquoise, amber tegenslag tegenstelligheid zomerdag klinkend aquaduct rationeel delegatie faillissement insolventie halien fortissimo, allegro spectrum klank notatie fenomeen zekerheid donderend oppositie gecompliceerd facetten responderen equivalent cliché intensief

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nederlandse woorden waar ik nu op kan komen en die ik persoonlijk mooi vind: absoluut compassie mededogen zienderogen hartstocht passioneel hartverwarmend ogenschijnlijk ambivalent turquoise, amber tegenslag tegenstelligheid zomerdag klinkend aquaduct rationeel delegatie faillissement insolventie halien fortissimo, allegro spectrum klank notatie fenomeen zekerheid donderend oppositie gecompliceerd facetten responderen equivalent cliché intensief
Ja, okay. Maar waar is je verhaaltje dan met deze woorden? Waarom heb je zoveel mooie woorden. Waarom is positie niet mooi? En is een facet niet vele malen mooier dan facetten? Intens is beslist 1001 maal mooier dan intensief. Wat te denken van aqua? Dan is 'duct' plots een lelijk woord. Passioneel kan geen mooi woord zijn. Passioneel is gewoon teveel. Waar zijn passie en overgave? En! Romanticus dan? Halien? Zouthoudend? Amber is pas mooi als je het zelf hebt gevonden, op het strand, verborgen in zeewier, na uren turen, wazig zijn, duizelig struikelen, je voeten slepen, je spoor kwijt bent, je ogen sluit, in je handpalm rustend, een rijstkorrel groot. Amber.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, okay. Maar waar is je verhaaltje dan met deze woorden? Waarom heb je zoveel mooie woorden. Waarom is positie niet mooi? En is een facet niet vele malen mooier dan facetten? Intens is beslist 1001 maal mooier dan intensief. Wat te denken van aqua? Dan is 'duct' plots een lelijk woord. Passioneel kan geen mooi woord zijn. Passioneel is gewoon teveel. Waar zijn passie en overgave? En! Romanticus dan? Halien? Zouthoudend? Amber is pas mooi als je het zelf hebt gevonden, op het strand, verborgen in zeewier, na uren turen, wazig zijn, duizelig struikelen, je voeten slepen, je spoor kwijt bent, je ogen sluit, in je handpalm rustend, een rijstkorrel groot. Amber.
Ik prefeer het woord facetten gewoon boven facet. Zo ook de andere woorden op mijn lijst.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom is een woord mooi? Verschillende klanken in een woord kunnen een woord mooi maken of lelijk, iemand die slist zal een woord met veel s-klanken problematisch vinden. Een stotteraar heeft weer andere criteria. Een woord kan mooi lezen en slecht klinken, of andersom: veel dialectwoorden hebben geen vaste spelling. Een woord dat bestaat uit een samentrekking kan heel functioneel zijn zoals 'kledingkast'. Soms heeft een woord sentiment. Soms een positieve betekenis, die het woord een fijn gevoel geeft, zoals 'Vakantie ' of 'liefste '. En dan zijn er nog geleende woorden, verzonnen woorden, lange woorden, korte woorden, ronde woorden, woorden met een streepje, pompeuze woorden, woorden met een dubbele betekenis, vieze woorden, boze woorden, lieve woordjes, grote woorden, harde woorden die vallen en zoete, ware, woorden die je bijblijven. Verzonnen woorden hebben dubbele woordwaarde. En dan is er tenslotte nog het laatste woord dat iedereen wil hebben, maar dat nog niet is geschreven.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dan is er tenslotte nog het laatste woord dat iedereen wil hebben, maar dat nog niet is geschreven.
O nee? Poëzie Album Een Femtoseconde veel verder reikte mijn verlangen niet ze gaf weet dat ik hier ben geweest als je dit laatste woord leest "Millennium"

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, oh, ik weet een mooi woord. Mooi omdat het mij intrigeert. Wedervergelding. Ik kwam het tegen in de Max Havelaar. Daar stond Het recht op wedervergelding. Wat een recht. Ik wou dat ik wist wat het inhield, maar dat doe ik niet, tot op de dag van vandaag.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, oh, ik weet een mooi woord. Mooi omdat het mij intrigeert. Wedervergelding. Ik kwam het tegen in de Max Havelaar. Daar stond Het recht op wedervergelding. Wat een recht. Ik wou dat ik wist wat het inhield, maar dat doe ik niet, tot op de dag van vandaag.
Ik ben dit boek net aan het lezen. Op welke blz. lees jij dit? ca. 1780 - Koning Hammurabi verovert in Sumerië de steden Uruk en Isin. Hij legt een wetboek vast (Codex Hammurabi), op basis van wedervergelding ("oog om oog en tand om tand"). http://nl.wikipedia.org/wiki/18e_eeuw_v.Chr. en http://nl.wikipedia.org/wiki/Codex_Hammurabi De Code van Hammurabi beschrijft de regels en de straffen bij overtreding van deze regels. Hij behandelt diefstal, landbouw (of het hoeden van vooral schapen), schade aan eigendom, rechten van vrouwen, huwelijksrecht, rechten van kinderen, slavenrecht, moord, overlijden en letsel. De strafmaat was afhankelijk van de maatschappelijke positie van daders en slachtoffers. De wetten accepteren geen excuus of verklaring voor fouten of gebreken: de Codex werd in het openbaar opgesteld en kon door iedereen geraadpleegd worden, zodat niemand onbekendheid met de wet als argument voor vrijspraak kon aanvoeren. Slechts weinig mensen konden echter lezen in die tijd - kunnen lezen en schrijven was in die tijd weggelegd voor schriftgeleerden.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooooh je bent mijn held! Het spijt me wat ik zei over je Frans! Ik weet niet op welke bladzijde, ik las het vijf jaren geleden en het boek ligt helaas in mijn moeders boekenkast, ver weg. Het was een item op een bladzijdenlange lijst ergens op één derde van het verhaal, als ik 't me goed herinner. Zo'n lijst die ieder weldenkend mens overslaat te lezen, dus je komt 't woord vast wel tegen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooooh je bent mijn held! Het spijt me wat ik zei over je Frans! Ik weet niet op welke bladzijde, ik las het vijf jaren geleden en het boek ligt helaas in mijn moeders boekenkast, ver weg. Het was een item op een bladzijdenlange lijst ergens op één derde van het verhaal, als ik 't me goed herinner. Zo'n lijst die ieder weldenkend mens overslaat te lezen, dus je komt 't woord vast wel tegen.
Ik geef je een seintje als ik het gevonden heb. Geen spijt ajb. Je hebt mij met de beste bedoeling geholpen. Vandaar "dankjewel".

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, oh, ik weet een mooi woord. Mooi omdat het mij intrigeert. Wedervergelding. Ik kwam het tegen in de Max Havelaar. Daar stond Het recht op wedervergelding. Wat een recht. Ik wou dat ik wist wat het inhield, maar dat doe ik niet, tot op de dag van vandaag.
Ik ben dit boek net aan het lezen. Op welke blz. lees jij dit? ca. 1780 - Koning Hammurabi verovert in Sumerië de steden Uruk en Isin. Hij legt een wetboek vast (Codex Hammurabi), op basis van wedervergelding ("oog om oog en tand om tand"). http://nl.wikipedia.org/wiki/18e_eeuw_v.Chr. en http://nl.wikipedia.org/wiki/Codex_Hammurabi De Code van Hammurabi beschrijft de regels en de straffen bij overtreding van deze regels. Hij behandelt diefstal, landbouw (of het hoeden van vooral schapen), schade aan eigendom, rechten van vrouwen, huwelijksrecht, rechten van kinderen, slavenrecht, moord, overlijden en letsel. De strafmaat was afhankelijk van de maatschappelijke positie van daders en slachtoffers. De wetten accepteren geen excuus of verklaring voor fouten of gebreken: de Codex werd in het openbaar opgesteld en kon door iedereen geraadpleegd worden, zodat niemand onbekendheid met de wet als argument voor vrijspraak kon aanvoeren. Slechts weinig mensen konden echter lezen in die tijd - kunnen lezen en schrijven was in die tijd weggelegd voor schriftgeleerden.
Dit wekt enigzins mijn interesse...

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het woord wedervergelding wel in de Amerikaanse grondwet staat: het recht van het dragen van een wapen is er tenslotte op gebaseerd. Ik heb twee woorden puissant rijk. Wanneer ben je dat? Het spreekt tot m'n verbeelding maar ik denk niet dat ik het zou willen zijn. Genderneutraal het omschrijft iets wat er mi niet is Klein verhaaltje: ik bracht mijn oudste dochter naar de kleuterschool. 1e, dag nu 100 jaar geleden. Een buurvrouw komt achter ons lopen en vraagt haar: 'En ben je er klaar voor?' Tot mijn verbazing zegt mijn kleine meid: 'ja, want ik heb gisteren twee nieuwe woorden geleerd!' 'welke dan?' 'limonade,' hapert ze. 'Dat is drinken maar wij hebben thuis altijd ranja of water.' 'en de andere?' 'Prijselasticiteitscotiënt' zegt ze zelfverzekerd . 'huhhh', hoor ik achter me 'wat is dat?' 'wat je bereid bent voor een product te betalen, van papa geleerd.'

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahahaha wat een geweldig kind!!! Zo'n moeilijk woord weten uit te spreken en dan ook nog een volwassene weten te vertellen wat het betekent :thumbsup:. Puissant rijk ben je als je zoveel geld hebt dat je het nooit of te nimmer op krijgt, waar je het ook aan uitgeeft. Ik zou het ook niet willen zijn, maar een iets beter gevulde bankrekening dan de mijne zou ik wel leuk vinden ;). Dat recht op wedervergelding, bracht mij ineens op een woord dat ik ooit eens in mijn geschiedenisboek had gelezen in een vergeten bron in de kantlijn: 'extirperen'. Ik herinner me het nog omdat het gevraagd werd op het proefwerk en niemand behalve ik de moeite had genomen die bron te lezen. De betekenis van het woord zal ik ook nooit vergeten omdat het herinnert aan een stukje van onze geschiedenis dat de meeste historische boeken verzwijgen. Toen de Nederlanders eindelijk vertrokken uit de (Oost Indische) kolonies, na lange tijd van onderdrukking, brandden ze alle landbouwvelden plat zodat de lokale bevolking er geen profijt meer van zou hebben. Een laatste kinderachtige vorm van wraak... extirperen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen de Nederlanders eindelijk vertrokken uit de (Oost Indische) kolonies, na lange tijd van onderdrukking, brandden ze alle landbouwvelden plat zodat de lokale bevolking er geen profijt meer van zou hebben. Een laatste kinderachtige vorm van wraak... extirperen.
Ik twijfel aan de juistheid/ betekenis van dit woord 'extirperen' in deze context. http://nl.wikipedia.org/wiki/Verschroeide_aarde Thea Beckman; "Triomf van de verschroeide aarde"

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat laat me niet los. De Dikke Van Dale kent het woord extirpatie alleen in de nogal specifieke betekenis van 'operatieve verwijdering van orgaan of gezwel'. Echter, het woord is afgeleid van het Franse extirper, wat een veel algemenere (en beter bij Angels context passende) betekenis heeft: 'uitroeien' of 'verwijderen'. Maar niet zomaar een beetje uitroeien: si quelque chose est extirpé, dan is het met wortel en tak van de aardbodem vervaagd. Wordt zowel letterlijk als figuurlijk gebruikt, voor zover ik kan nagaan. Dus het lijkt erop dat Yrrets interpretatie van het geschiedenisboek de logische is. Ik verdenk de auteur van het leerboek echter wel van mooischrijverij.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het woord wedervergelding wel in de Amerikaanse grondwet staat: het recht van het dragen van een wapen is er tenslotte op gebaseerd.
Ik denk van niet. Als het er toch in staat zijn de mannen en vrouwen in/uit de USA te dom om te begrijpen wat het woord betekent. Het recht op het dragen van een wapen heeft 100% niets met wedervergelding te maken. Ik heb dat recht trouwens ook. Het dragen van een wapen. Indien nodig mag ik zelfs beslissen tot wedervergelding. Een Draak in het donker "rond 04:00 uur" is levensgevaarlijk. Grrr...

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Yrret Ik heb zelf ook nog ff de grondwet vd VS erop na geslagen. Er staat inderdaad niet in deze grondregel/ wet, die anders is opgesteld dan alle andere grondregels, dat het hier gaat om het principe een oog voor een oog, maar het recht van een staat om haar vrijheid te bewaken. Iedere staat wilde haar eigen staatsgrenzen bewaken anders wilden ze niet toetreden tot de federatie. (het gaat dus om een zelfstandig recht binnen het geheel). Het individuele recht van een wapen dragen, is hier slechts een afgeleide van en is inderdaad niet terug te vinden in de oorspronkelijke tekst Extirperen in Ambon kom ik tegen ivm het uitroeien van nagelbomen ... En dan ook nog in1696, dus dat is niet wat je bedoelt. Je doelt op de politionele acties in Ned. Indië na WOII. En de misstanden daar. Er wordt pas sinds een paar jaar openlijk over gesproken en dat is goed. Er waren misstanden, maar uitroeien gaat te ver. Ik vind het woird in dit verband niet correct gekozen. Een mooie leus die bij de paniek van de Nl'ers van die tijd hoort is: Indië verloren, rampspoed geboren. En dan zijn we weer terug bij mooie woorden. Een draak met een pistool? In jouw verhaal kan alles, Yrret.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nienkea zegt in #103: ‘Genderneutraal het omschrijft iets wat er mi niet is’. Volgens mij is het er wel, het zijn denk ik mensen die of man en vrouw tegelijk zijn, of mensen die geen geslachtsdelen hebben. Laatst zei iemand tegen mij dat de bomen, populieren, in zijn straat waren gekandelabeerd, werkwoord kandelaberen. Kandelaberen is een vorm van knotten: je zaagt alle takken van een boom af op enige afstand van de stam. Ik vond het een inspirerend woord, het lijkt op kandelaar. Het resultaat vond ik minder mooi, de bomen waren nog kaal en op 15 meter hoogte waren alleen maar staketsels te zien. Staketsel, ook zo’n woord, zo lekker pinnig.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Suma. Mooie woorden! Dat tweede woord is niet dyslectie-proof!! Gender is een sociaal geslacht dus heeft in principe niets met je biologische geslacht te maken. Het zijn de eigenschappen die de omgeving, maatschappij en jezelf aan dat biologische geslacht toekent.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wedervergelding
Ik ben dit boek net aan het lezen. Op welke blz. lees jij dit?
Hoofdstuk 4, laatste item op een lijst met opstellen: De jus talionis. Wordt in de lijst met notities vertaald als 'het recht van wedervergelding'.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wedervergelding
Ik ben dit boek net aan het lezen. Op welke blz. lees jij dit?
Hoofdstuk 4, laatste item op een lijst met opstellen: De jus talionis. Wordt in de lijst met notities vertaald als 'het recht van wedervergelding'.
Dankjewel Diana. Multatuli is niet zo blij met "jus talionis" Hij noemt het alweer een infaam stuk. Ik heb niet het idee dat de geleerden het eens zijn over de betekenis van het woord. Zelf zou ik het een 'oververgelding' willen noemen. Een gewone vergelding is niet voldoende. Wedervergelding is vatbaar voor fout begrijpen. Het is niet een gelijkwaardige straf. Geen oog voor oog. Het moet meer zijn. Mogelijk toch met een zuivere achtergrond. Om een leven te sparen. Exodus 21.24, Leviticus 24.20, and Deuteronomy 19.21. According to rabbinic interpretation, these prescriptions were not to be taken literally; instead financial compensation was allowed. http://www.blackwellreference.com/public/tocnode?… Multatuli blijft mij wel verbazen [positief] met zijn boek.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karbonkel! Heerlijk misleidend. Betekende vroeger van alles ( Gesteente, puist, gezwel, et cetera. ) maar tegenwoordig staat het niet eens meer in de Van Dale... Toch, als ik schrijf "Hij is helemaal karbonkel!", dan weet iedereen waar ik het over heb en denkt niemand aan gesteentes of gezichtsontsiering. Ik vind het alleszins fantastisch, dat een woord als 'karbonkel' zo geniepig en stiekem kan zijn!