Angst

2 reacties [Laatste bericht]
marlie
Laatst aanwezig: 10 uren 43 min geleden
Sinds: 29 Okt 2015
Berichten: 1380

Angst

Hoe lang mag een scène - fragment zijn waarin niet veel gesproken wordt, en waar angst toch een rol speelt. Het ik-personage zegt af en toe iets, overdenkt ondertussen zijn situatie (hoe het zo gekomen is) en merkt hoe de vrouw zich steeds onbehaaglijker begint te voelen.

Mogen/moeten ik-gedachten en angstmomenten een fifty fity aandeel hebben in de tekst? (als ik het zo bekijk is het respectievelijk 3/4 en 1/4)
Kunnen details in dit opzicht boeien, of geven ze de tekst een te trage vooruitgang? Dat de lezer denkt, doe nog eens wat?!

Zeer zeker dat er geschrapt moet worden, maar dan vraag ik me af in hoeverre om toch ook niet te snel door de scène te gaan.

He who knows others is wise. He who knows himself is enlightened.
'When in doubt, have a man come in with his gun' (Raymond Chandler)

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 6 uren 25 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4509

Het antwoord op al je vragen lijkt me: ja, dat kan allemaal werken. Maar of het werkt, hangt geheel af van de uitvoering. Ik denk haast dat dit meer een vraag voor proeflezen is.

Een poging tot negenvoudige sublimatie.

Uruguru
Laatst aanwezig: 1 uur 49 min geleden
Sinds: 21 Dec 2012
Berichten: 162

Gelijk Diana vind ik dat de vragen die je stelt niet in zijn algemeenheid beantwoord kunnen worden.

Ik schop graag aan tegen het idee dat de essentie van goed schrijven gevangen zou kunnen worden in regeltjes - of in het vermijden van taalfouten(!).
Schrijf op gevoel. Regels werpen dammen op waar creativiteit moet stromen. Schrijf wat je te binnen schiet, wat je mooi vind, of spannend, of intrigerend.

Niets is altijd waar, soms eist het ambacht zijn tol. Als de woorden niet willen vloeien moet je werken, en creativiteit kan juist gebaat zijn bij beperkingen. Inconsequentie is te verkiezen boven dogmatisme, daarom ondanks mijzelf een regeltje dat je zou kunnen gebruiken:

Vertraag als het spannend is. Als het goed of fout kan gaan, als er iets op het spel staat, en de lezer niet weet wat er gaat gebeuren, en hoe het af zal lopen. Maar beschrijf alleen gedachten en emoties die direct betrekking hebben op de handeling.

Versnel als het duidelijk is waar een fragment - een hoofdstuk, een alinea, een zin zelfs - naar toe gaat, of wat het resultaat is van gebeurtenissen. Sla gemakkelijk te voorspellen sequenties over, zoals verplaatsingen van A naar B.

Wijk hier gerust vanaf als dat zo uitkomt, en je gevoel je dat ingeeft.

Literair tijdschrift Alice, onderdeel van Schrijven Magazine

Stuur je allerbeste verhaal of gedicht in naar ons eigen literaire tijdschrift.

Meer informatie
Jouw kidlit laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Kidlit! Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!
Geen schrijfwedstrijd meer missen? Volg Schrijven Magazine op Facebook!

Like Schrijven Magazine op Facebook!

Vind ik leuk!
Ontdek je schrijftalent!

Volg onze online cursus voor beginnende schrijvers!

Vanaf € 90,-!