Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Continuïteitsfouten

Goedemiddag, Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er bedoeld wordt met continuïteitsfouten? Zijn hier voorbeelden van te noemen? Ik heb er geen enkel beeld bij. Alvast bedankt!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar heb je het woord gelezen? Ik vermoed dat het verwijst naar fouten in de loop van je scène of verhaal. Zoals dat een personage een deur opent waarvan je eerder vertelde dat die al open stond, van zijn stoel opspringt terwijl hij al stond, of kinderen van school gaat ophalen op een zondag.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een continuïteitsfout is wanneer iets inconsistent is met wat eerder is gezegd of getoond. Een personage met blauwe ogen die later ineens groen zijn, bijvoorbeeld. Om Diana Silvers voorbeelden even te gebruiken, de deur en de stoel vallen onder continuïteitsfouten, kinderen ophalen op zondag niet.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En weer wel als je eerder zei dat ze op maandag naar school gingen. Een continuïteitsfout kan ook ontstaan in een plot. Als de gebeurtenissen niet in een logische volgorde plaatsvinden, raakte de lezer de weg kwijt. Je kan ook met opzet spelen met de continuïteit, maar dan zijn het geen fouten meer en heb je je best gedaan om ervoor te zorgen dat de lezer het verhaal wel kan begrijpen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
continuïteitsfouten is ook een term die vaak in de film wereld langs komt. Ze schieten heel veel clips op meerdere dagen. Er zijn mensen die foto's nemen van de set voor elke shoot en na een draai dag om alles weer zo neer te zetten als de volgende dag verder moest worden gegaan. Er zijn legio voorbeelden dat in scene 1 ergens een stoel stond die aan diggeltjes wordt gegooid om en een ander shot er gewoon weer te zijn of dat er eerst geen stoel was en in de volgende scene opeens wel. Dan wel dat dingen verplaatst zijn, een klok die eerst aan muur een hing en daarna aan muur twee. Reden, iemand viel door de set heen en ze moesten dat stukje opnieuw opzetten. Mooiste is wel in The Usual Suspects (1995) waar een landing van een groot vliegtuig met 4 motoren en landings gestel uit is gefilmd, dag voorbij, volgende dag laatste stukje opnemen. Een vliegtuig ready actie... op het volgende shot heeft het vliegtuig opeens 2 motoren minder en zijn de landings wielen weg. Google maar eens op: movie continuity mistakes. :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarnaast is het ook belangrijk om de continuïteit van werkwoordstijden te bewaken. Dit gaat natuurlijk over een andere vorm van consequentie, maar is minstens zo belangrijk volgens mij.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee, Darkvalley, dat is me echt nooit opgevallen. Dan zit ik zo in het verhaal, dat de details me worst zullen zijn. Tot er te veel niet klopt, natuurlijk. Het tekent wel dat 'continuiteitsfouten zoeken' echt iets is voor een clevere proeflezer, die dat soort dingen wel ziet.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee, Darkvalley, dat is me echt nooit opgevallen. Dan zit ik zo in het verhaal, dat de details me worst zullen zijn. Tot er te veel niet klopt, natuurlijk. Het tekent wel dat 'continuiteitsfouten zoeken' echt iets is voor een clevere proeflezer, die dat soort dingen wel ziet.
En voor schrijvers om altijd op te blijven letten. Het is waar dat veel lezers over zulke dingetjes heen lezen - proeflezers incluus. Maar als het ooit een lezer opvalt, staat het erg erg slordig. Dus het loont de moeite om aandacht aan te besteden tijdens herschrijven/herlezen. Kennen jullie die van de Argonath in Lord of the Rings (de film, niet het boek)?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Diana Nee, en ik ben nu erg benieuwd. Ik heb geprobeerd te Googelen op Argonath continuity error, maar zonder resultaat. Continuiteitsfouten in films vallen me eigenlijk nooit op, daarvoor kijk ik schijnbaar niet aandachtig genoeg. In mijn eigen schrijfsels let ik er overigens wel op. Het loont de moeite om in een apart bestandje bepaalde details op te schrijven over bijvoorbeeld het uiterlijk van personages, zodat je weet welke dingen je al beschreven hebt. Vooral in langere verhalen is me dit goed van pas gekomen.