Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Afgewezen manuscript herschrijven

Hallo allemaal, Mijn manuscript (een feelgood verhaal) is onlangs afgewezen bij een uitgeverij. Overigens niet het standaard 'Past niet in ons fonds'-afwijzing. Het was een leuk verhaal, maar ze waren niet enthousiast genoeg geraakt voor uitgave, stond er in de mail. Nu heb ik er geen uitgebreide bijlage bij gekregen waarom het verhaal dan net niet goed genoeg was. Ik wil het gaan herschrijven, maar zonder enige vorm van feedback of punten waar het dan aan schort, vind ik het erg moeilijk om te bepalen hoe ik mijn verhaal moet verbeteren. Mijn vraag is: heeft iemand tips, of iets soortgelijks meegemaakt? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Julianne, Ik heb het nooit meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat het erg balen is. Ik vind het erg vervelend voor je. Heb je overwogen om het verhaal door verschillende mensen (van je doelgroep) te laten proeflezen en hen een oordeel te laten geven over wat hen aansprak of juist minder? Deze website heeft ook wat te zeggen over manuscriptbeoordeling. Misschien kun je daar iets mee: http://schrijvenonline.org/manuscriptbeoordeling. Ik heb mensen op dit forum vaker zoiets zien benoemen. Veel succes met het herschrijven. Het gaat je vast lukken.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dave89, Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn verhaal inderdaad laten proeflezen, en zelfs laten redigeren door iemand die ik op dat moment nauwelijks kende. En ze waren eigenlijk allemaal heel enthousiast over het verhaal. Schrijfstijl, personages, humor e.d., alles was goed. Wat ik aan feedback gekregen heb, heb ik er wel in verwerkt. Ik had al wel van de manuscriptbeoordeling gehoord. Misschien eens goed om er naar te kijken. Bedankt! :)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Julianne, Wat tof dat je van een uitgever zulke positieve signalen kreeg. Maar het is het net niet geworden, dus. Nu kun je de reden daartoe zoeken bij jouw verhaal, maar je zou ook kunnen concluderen dat het verhaal wel degelijk erg geslaagd is, dat het al zo ver kwam. Geloof me, het percentage van ingestuurde manuscripten dat ook werkelijk uitgegeven wordt, is ontzettend klein, en uitgevers wijzen vaak zeer goede manuscripten toch af. Voordat iets uitgegeven wordt moet het meer dan goed zijn, een uitgever kijkt naar meer dan alleen kwaliteit (aansluiting bij de actualiteit; afwisseling met boeken die zij - toevallig - recent hebben uitgegeven; passend in de laatste trends van boekverkoop...) En bedenk er ook bij dat dit het unieke oordeel is van één uitgever op één bepaald moment. Misschien is de weg voorwaarts om het gewoon nog eens te proberen bij een andere uitgever. Nu, dat alles gezegd hebbende: het is aan jou. Als jij gelooft dat je verhaal nog wezenlijk te verbeteren is, en dat je als schrijver nog dingen kunt leren waar dit manuscript mee geholpen zal worden, dan is het zeker de moeite waard om op zoek te gaan naar mensen die je daarmee verder kunnen helpen. Dat kunnen proeflezers zijn, of manuscriptbeoordelaars, of schrijfdocenten... Als je, aan de andere kant, denkt dat dit verhaal alles is wat het moest worden; een weerspiegeling is van alles wat jij de afgelopen tijd aan schrijfskills opgedaan hebt en je er, kortom, tevreden mee bent - dan is het misschien tijd om aan een nieuw verhaal te beginnen, en weer nieuwe kansen te maken.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Diana, Bedankt voor je reactie. Zo had ik het ook nog niet bekeken. Bedankt voor die invalshoek! :) Ik weet dat een manuscript, als je het opstuurt, nooit helemaal perfect is en er zeker nog altijd wat aan te verbeteren valt. Je wordt zelf namelijk blind voor je eigen verhaal. Iemand anders kan weer nieuwe dingen opmerken waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Ik ga zeker door met proeflezers zoeken en eventueel een manuscriptbeoordelaar inschakelen!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goedkopere optie dan volledige professionelere manuscriptbeoordeling, is om een schrijver te zoeken met wie je manuscripten kunt uitwisselen. Je bent zeker de enige niet die op zo'n zelfde punt zit als jij, en op zoek is naar een nieuwe, goed onderbouwde kijk op een manuscript. Dus dan lees&becommentarieer jij diens manuscript, en hij of zij leest het jouwe. (Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat je veel leert van het proeflezen van andermans werk. Het klinkt misschien als een hoop werk dat je erin moet stoppen, maar in feite is het oefening voor jouw schrijverszintuig. Want zoals je zegt, op een zeker punt word je blind voor je eigen tekst. Maar door kritisch te kijken naar andermans teksten, leer je ook om weer objectiever naar je eigen werk te kijken.)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Julianne Ray, ik moet nog maar hopen dat ik ooit zo ver kom als jij. Mocht ik in jouw geval komen, dan zou ik mijn manuscript bij nog een handvol uitgeverijen aanbieden want 'net niet' betekent dat het ook 'net wel' kan zijn - dus dat het kan. Daarnaast zou ik dan kijken wat er nog te verbeteren valt, wat dat betreft hebben de anderen al goede tips geven. Veel succes en geef niet op!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Martijn, Bedankt voor je reactie! Ja dat is ook zo, ik had in totaal drie uitgeverijen benaderd die mijn soort genre uitgeven, maar van die andere twee heb ik nog niks gehoord. Ik ga verbeteren wat er nog te verbeteren valt en inderdaad zeker niet opgeven :)

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Julianne, Ik zou zeker nog op zoek gaan naar andere uitgeverijen. Je kan zelf het manuscript even opzij leggen en het daarna terug lezen. Misschien zie je dan iets wat niet goed is. Daarnaast raad ik je aan om nog andere mensen te vragen om je manuscript proef te lezen. Als je wilt, kan ik je daarbij helpen. Je kan me mailen naar saraknockaert@hotmail.com mocht je je manuscript door mij laten lezen. Ik doe het met veel plezier, andere auteurs helpen. Groetjes, Sara

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Sara, Bedankt voor je reactie. Ik heb het manuscript nog naar twee andere uitgeverijen gestuurd dus ik wacht nog eerst even hun antwoord af. Mochten zij ook niet geïnteresseerd zijn, ga ik mijn manuscript weer openen en er zelf weer kritisch naar kijken en andere proeflezers zoeken. Bedankt voor je aanbod, ik zal het onthouden! :)