Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn boek is klaar

Beste mede Auteurs, Sinds 1 jaar is mijn boek al klaar, maar toch blijf ik het lezen en maak kleine verandering in de tekst. Ik moet stoppen om het zelf te lezen en het eindelijk eens uitgeven zodat de lezer er ook iets aan heeft. 1. Komt dit jullie bekend voor? 2. Is dit een soort van drempel vrees dat ik het nog steeds niet heb uitgegeven? Ik wil het via PUMBO uitgeven en denk dat de juiste keuze is ... een andere uitgever heb ik al afgewezen. Daar ging het mij te eenvoudig en dat vond ik zeer vreemd. Het voelde gewoon niet goed. Wie heeft dergelijke ervaringen en wat heeft er toe geleid dat je gestopt bent met je eigen boek te lezen. Graag jullie reacties ... open en eerlijk zou ik prettig vinden.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Diana, Hoe bedoel je? Het hele boek? Als je dat bedoelt, Nee. Mijn familie heft het niet te lezen omdat ze het verhaal kennen. Ook niet omdat het van mij is, dan is het altijd goed. Dat is dan geen onafhankelijke mening. Vrienden ook niet, ik heb liever dat ze het kopen. Is het belangrijk dat andere het lezen alvorens ik uitgeef? Dit zal mij alleen maar er van weerhouden om verdere aanpassing in het boek te doen. Ik moet zelf kunnen beslissen of het klaar is of niet. En juist in deze moeilijke fase zit ik.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, het is altijd handig om je verhaal door iemand anders te laten lezen voordat je het uitgeeft. Iemand die er met andere ogen dan de jouwe naar kijkt. Die kan je dan vertellen hoe het verhaal overkomt. Wanneer je het eenmaal uitgeeft is er niet meer te veranderen, en als je dán pas van een lezer hoort: de bladspiegel leest niet prettig; het verhaal is niet duidelijk; er zitten taalfouten in; of duizend andere mogelijke valkuilen - dan sla je jezelf voor het hoofd. Dus probeer iemand te vinden die het door wil lezen. Iemand anders dan jezelf. Familie is inderdaad vaak niet erg eerlijk in zulke situaties, maar misschien dat je toch iemand kent die zijn of haar mening eerlijk aan je zou geven. In antwoord op je topicvraag: kleine dingen blijven veranderen kun je tot in het oneindige doen. Is dit je eerste boek? Dan is het inderdaad moeilijk om te zeggen wanneer je daarmee moet stoppen. Sla eens één bepaalde versie op (of heb je misschien ergens een oude versie liggen?) en lees die met een lezersblik door (niet met de schrijfersblik die alles wil aanpassen). Lees daarna een nieuwere versie door en stel jezelf de vraag: komen deze twee teksten in enig aspect verschillend over? Misschien kun je deze vraag ook aan een andere lezer voorleggen. Is het antwoord nee, dan is het misschien tijd om te stoppen met kleine aanpassinkjes.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
In feite is je manuscript gereed - het moet nog een boek worden. :!: Diana geeft goede tips: enerzijds is een schrijver blind voor zijn eigen 'fouten', noem ze 'slips of the pen', anderzijds is het nuttig om te weten hoe je verhaal overkomt bij een lezer, want wat voor jou - als schrijver - volkomen duidelijk is, kan voor een nietswetende lezer raadselachtig zijn, vaag, of onlogisch. Vandaar dat een medelezer, proeflezer, tegenlezer - hoe je zo'n persoon ook noemen wilt - veel kan aanreiken om je verhaal te optimaliseren.
wat heeft er toe geleid dat je gestopt bent met je eigen boek te lezen.
Het aan een ander voorleggen en vragen naar reacties.
Is het belangrijk dat andere het lezen alvorens ik uitgeef?
Ja, Iedere zichzelf serieus nemende schrijver doet dat. Om bovengenoemde redenen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik zelf al meerdere keren als tip heb gehoord/ gelezen, is om je manuscript een maand weg te leggen. Gedurende die maand kijk je er niet naar. Pas na die periode herlees je hem weer. Op die manier kijk je er met een frisse blik naar en zie je dingen die je anders over het hoofd zou zien.