Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inkomsten van uitgaven

Eerst en vooral, ik ben nieuw hier en was niet helemaal zeker waar ik mijn post moest plaatsen. Ik hoop dus dat deze hier juist staat! Dus nu het probleem: Ik zit (door omstandigheden) met een lager maximum inkomen dat ik kan hebben voordat mijn "kinderbijstand" verdwijnt. (Ik ben 17jaar en woon in België) Nu is mijn vraag dus, stel dat ik mijn boek uitgeef en ik daar dus ook geld mee verdien, telt dit bedrag bij voor mijn "inkomen"? Of kan ik uitgeven zonder angst om de kinderbijstand te verliezen? MVG. Jonas (Is nogal dringend..)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goeie vraag. Ik heb nog geen boek geschreven, maar wat ik weet is van reportages en van andere schrijvers. Het is allemaal puur geluk. 1. Je verhaal moet aanslaan 2. Het moet kloppen 3. Denk aan je publiek 4. Geen fouten in spelling of grammatica 5. Geluk hebben en 6: heel veel geduld hebben. Indien je boek op de markt komt en je verdient er geld mee dan is het een officieel inkomen. Je zult er belastingen op moeten betalen. Aangezien onze belastingen in België een van de duurste op de wereld is: moet je al zeker 1200 euro bruto p/m verdienen om dan rond te komen. En nog iets: royalties worden niet direct uitbetaald. Sommige uitgeverijen betalen deze pas achter een jaar uit. Andere nog later. Op eigen beheer verdien je nog minder en moet je alles zelf regelen. Er zijn andere mogelijkheden om een voorlopig inkomen te krijgen. Laat je goed informeren in je gemeente en vraag hulp aan je vrienden/familie. Oh en: ga je even voorstellen bij het forum "voorstellen". :) Groetjes, Mai.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En nog iets: royalties worden niet direct uitbetaald. Sommige uitgeverijen betalen deze pas achter een jaar uit. Andere nog later. Op eigen beheer verdien je nog minder en moet je alles zelf regelen.
Doorgaans krijg je een voorschot. Dat is niet heel veel, maar een debuut waar de uitgever goede verwachtingen van heeft kan in een keer een paar honderd euro opleveren. Dat voorschot wordt betaalt uit verwachte toekomstige royalties. Stel dat je een voorschot van 100 euro krijgt. En je boek kost 10 euro in de winkel. Dan krijg je 10% van de verkoopprijs per verkocht exemplaar (standaard royalties). De eerste honderd verkopen krijg je dan dus niet als royalties, die gaan af van het voorschot. Als je voorschot 'op' is, dus als je meer dan 100 exemplaren verkoopt, wordt de rest jaarlijks uitbetaald. Als je boek flopt en je dus het voorschot niet 'terugverdient', hoef je het verschil niet terug te betalen. De uitgever neemt dat risico.