Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgevers

Beste mede-schrijvers en schrijfsters, Ik heb een vraagje; Ik ben druk bezig aan een boek en wil het later opsturen naar uitgevers. Zou ik het naar verschillende uitgevers tegelijk sturen of eentje per keer (dus ongeveer elke maand naar een andere uitgever)? Alvast bedankt voor het antwoorden! :)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ligt er een beetje aan hoe je er zelf in staat. Heb je duidelijke favorieten, uitgeverijen waar je het allerliefst zou willen uitgegeven worden? Dan is het 't zinvolst om daarmee te beginnen, en eerst eens de respons af te wachten. Stel je voor dat je iedereen tegelijk aanschrijft, door een uitgeverij opgepikt wordt, een contract tekent en drie maand later alsnog een positieve respons krijgt van je droom-uitgeverij. Wil je vooral gepubliceerd worden, dan kun je natuurlijk je pijlen wat breder richten. Een tip die ik ooit las: uitgeverijen in groepjes van 3 (of zo) aanschrijven. Zelfs als je drie afwijzingen krijgt, dan krijg je misschien ook enige reden waarom, en kun je nog iets aan je manuscript doen, voor je de volgende aanschrijft. Zelf ben ik daarmee begonnen, maar door de lange wachttijd (3 maanden is sowieso gemiddeld) had ik na 5 maanden twee standaardafwijzingen, een derde uitgeverij die niks meer liet horen, en het gefrustreerde gevoel dat het zo eindeloos zou gaan duren. Toen heb ik mijn lijst gepakt en ben alle toepasselijke uitgeverijen gaan aanschrijven, aan een tempo van een per week. Voor mij heeft dat uiteindelijk goed uitgepakt.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het antwoorden! Ik denk dat ik ze in groepjes van drie dan zal opsturen :)