Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Overzicht houden in manuscript

Beste mensen, ik heb een vraag. Sinds een half jaar ben ik bezig met een roman. Alleen ken ik verder niemand die schrijft of er verstand van heeft. Het probleem waar ik tegen aanloop is het overzicht. Als er mensen zijn die het leuk vinden een manuscript te lezen ( Weet niet zeker of ik het zo al kan noemen ), en feedback te geven en misschien tips hebben, dan zou ik dat leuk vinden. Waarom het op proeflezen plaatsen niet werkt, is omdat het vooral gaat om de structuur van een lange tekst. Ik denk zelf dat het een interessant verhaal is ( maar dat denkt elke schrijver misschien.) Het is een roman over een jongen van negentien die zo gek is ALS een deur;) Stuurt u mij gerust een berichtje bij interesse. Ik ben een armoedzaaier en kan u geen financiële beloning bieden. Echter als ik straks beroemd ben en het boek vertaald wordt en miljoenen exemplaren zijn verkocht, dan zal ik een eventuele helper niet vergeten;) Zonder gekheid, het zou me heel erg helpen en ik heb gehoord dat er mensen zijn die het leuk vinden. Dus bij deze mijn oproep. Bedankt!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ChristiaanR, Probeer toch eerst proeflezen - (vrijwel) elke roman begint met een scene. Die structuur komt later wel. Kies een scene uit je roman en geef ter inleiding aan waar die scene zich in het verhaal bevindt en stel je vragen over die scene in relatie tot het geheel. Het is gratis, je kunt niet slechter worden van (laten)proeflezen. ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Over structuur: heb je per hoofdstuk opgeschreven welke elementen van het verhaal hierin moeten staan? Zo houd ik zelf het overzicht namelijk.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je mensen vragen een samenvatting te lezen - dat is toch beter te doen dan de hele tekst. Bovendien: alleen al het maken van een (voor derden begrijpelijke) samenvatting zal je veel duidelijk maken over de structuur van je eigen verhaal.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel. Ik zal inderdaad na de volgende herschrijfronde een stuk plaatsen op proeflezen. En een overzicht heb ik inderdaad, per hoofdstuk en scene. Thanks!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook een overzicht apart opgeschreven wat mij helpt om alles bij te houden. Deels om het overzicht te houden, deels omdat ik het leuk vind om dergelijke dingen te doen. Alsof ik op school zit en mijn project bijhoud. Met de bijpassende kleurtjes en tekens ;) Verder heb ik positieve ervaringen met proeflezers. Ik heb in mijn directe omgeving gevraagd of er mensen waren die mijn verhaal wilden lezen. De personen die dat wilden, heb ik een aantal hoofdstukken gestuurd, samen met een vragenlijst. Dankzij de antwoorden die zij mij gaven, heb ik mijn verhaal nog beter kunnen vormgeven.